03 aug 2020 | Pressmeddelande

Audi e-tron marknadsledare i sitt segment

När första halvåret summerats står Audi e-tron som total marknadsledare i världen i sitt segment. Den första serietillverkade elbilen från Audi är populär, inte minst i Skandinavien. I Sverige har modellen bidragit till ökade marknadsandelar för Audi. Med Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback ser märket fram emot ett elektrifierat 2021.

Under det första halvåret 2020 levererade Audi totalt 17 641 Audi e-tron. Det är en ökning med 86,8 procent jämfört med året innan, trots en svår marknadssituation på grund av corona-pandemin. Den eldrivna Audin var därmed den mest säljande i världen i segmentet för större eldrivna suvar. I Europa var Audi e-tron dessutom den totalt sett mest sålda eldrivna suven.

I Skandinavien är Audi e-tron speciellt populär. I elbilslandet Norge var Audi e-tron den totalt mest sålda personbilen under första halvåret. Audi e-tron stod för hela 92 procent av Audi-försäljningen i Norge jan-juni 2020. På Island var motsvarande andel 93 procent och i Sverige 12 procent. I USA ökade försäljningen av Audi e-tron med mer än 50 procent jämfört med året innan.

Hildegard Wortmann, ansvarig för Försäljning och Marknadsföring i AUDI AG:s ledningsgrupp:

-        Audi e-tron är en verklig game changer för oss och ett konkret exempel på vår vision för hållbar och progressiv premiummobilitet. Vår första helt eldrivna SUV kombinerar design, sportiga egenskaper och kvalitetskänsla med senaste tekniken - för emissionsfri körning utan kompromisser. Audi e-tron är början på en ny era inom Audi.

Sportback och S-versioner under 2020

Audi e-tron är starten på en omfattande elektrifieringsoffensiv som kommer att omfatta ca 20 helt eldrivna modeller till 2025. Audi e-tron Sportback lanserades i april och till hösten kommer även de sportigare S-versionerna av Audi e-tron och e-tron Sportback börja säljas.

Eldrivna e-tron GT och två Q-modeller i startblocken för 2021

Framgångarna sporrar inför fortsättningen. 2019 visades Audi Q4 e-tron som konceptbil i Geneve, nyligen även konceptversionen av Q4 Sportback e-tron. Båda modellerna går i produktion under 2021 och kommer att vara viktiga hörnstenar i märkets elektrifieringsstrategi. Elbilsentusiaster kan dessutom se fram emot ännu en stor nyhet under nästa år. Den eldrivna sportcoupén Audi e-tron GT lanseras under året med prestanda och design som främsta ledord.

Ökad marknadsandel i Sverige tack vare Audi e-tron

Nytillträdde Sverigechefen Jörgen Wedefelt, tidigare försäljningschef för Audi, konstaterar att det första halvåret naturligtvis varit utmanande för oss alla men att Audi så långt klarat sig relativt väl och lyckats öka sin andel av marknaden till 6,71 procent.

-        Tack vare tillskottet av eldrivna Audi e-tron har vi lyckats öka vår andel av marknaden. Responsen har varit fantastisk och Audi e-tron är hittills i år den tredje mest sålda elbilen i Sverige med totalt 1211 bilar.

Hittills i år, jan-juli, har Audi levererat 9961 bilar i Sverige. Det motsvarar en marknadsandel på 6,71 procent jämfört med fjolårets 5,66 procent, då 10845 bilar registrerades. Audi är därmed fjärde största märke hittills i år och Audi e-tron den fjärde mest sålda modellen efter A6, A4 och A3 i nämnd ordning. Audi e-tron, inklusive e-tron Sportback har hittills i år levererats till 1211 kunder.