01 okt 2020 | Pressmeddelande

Årsstämma: Volkswagen bekräftar utsikterna för 2020 och understryker framtida investeringar

Volkswagen-koncernen bekräftade vid årsstämman utsikterna för 2020 och underströk de planerade framtida investeringarna trots COVID-19-pandemin. Volkswagen förväntar sig att den uppåtgående trenden kommer att fortsätta under resten av året och bekräftade utsikterna för ett positivt rörelseresultat för 2020.

  • Koncernen förväntar sig fortsatt positivt rörelseresultat för 2020
  • Leveranser och inkommande ordrar i september förväntas öka jämfört med föregående år
  • Den uppåtgående trenden väntas fortsätta under resten av året
  • Investeringar i e-mobilitet och digitalisering bekräftade trots COVID-19-pandemin
  • VD Diess: ”Koncernens omvandling hålls inte tillbaka av corona utan accelereras av den. Det faktum att bilen kommer att utvecklas till en uppkopplad mobilitetsenhet de närmaste tio åren kommer att vara mycket mer långtgående än omvandlingen av drivlinor.”

– Under både 2019 och 2020 tog vi betydande steg mot att bli en ledande leverantör av elektrisk, digital mobilitet och uppnå viktiga milstolpar. Omvandlingen av koncernen hålls inte tillbaka av corona utan accelereras av den, sade koncernchef Herbert Diess vid den virtuella årsstämman i Volkswagen AG.

Koncernen planerar att investera 33 miljarder euro i e-mobilitet till 2024 och strävar efter att bli marknadsledande inom batterielektriska fordon. En ytterligare viktig framgångsfaktor är det nya VW.OS-operativsystemet som utvecklas av Car.Software.Org och kommer att användas för första gången i Audis Artemis-projekt. 14 miljarder euro kommer att investeras enbart i att bygga IT-expertis och i autonom körning fram till 2024.

– Det faktum att bilen kommer att utvecklas till en uppkopplad mobilitetsenhet de närmaste tio åren kommer att vara mycket mer långtgående än omvandlingen av drivlinor, sade Diess.

Företagets utveckling under innevarande räkenskapsår har tydligt känt effekterna av COVID-19-pandemin, även om verksamheten började ta fart igen under andra halvåret. De globala leveranserna under de första åtta månaderna minskade med 21,5 procent till 5,6 (föregående år: 7,1) miljoner fordon.

Koncernen överträffade marknaden och rapporterade en tillväxt på 0,4 procentenheter i global marknadsandel jämfört med föregående år och tog denna andel till 13 procent. Premium- och lyxvarumärkena registrerade mindre minskningar i krisen än volymmärkena och Truck & Bus.

Kina, koncernens största enskilda marknad, såg den minsta regionala leveransminskningen, 11,5 procent fram till slutet av augusti. Cirka en av fem nya bilar där kommer från gruppen.

Under denna period såg koncernen den kraftigaste nedgången på 30,9 procent på hemmarknaden i Västeuropa som drabbats hårdare av COVID-19-pandemin. Ändå ökade också där marknadsandelen med 0,8 procentenheter till 23,7 procent. I slutet av andra kvartalet uppgick nettolikviditeten i Automotive Division till 18,7 miljarder euro. Minskningen av lagret hjälpte mycket till att uppnå detta.

Koncernen har implementerat en 100-punktsplan för att hålla leveranskedjor stabila och fortsätta att förse återförsäljare och kunder med produkter. Volkswagen har också levt upp till sitt sociala ansvar, till exempel genom att omvandla en tidigare fabrik i Sydafrika till ett tillfälligt sjukhus, tillverka andningsutrustning och medicinska masker samt donerat hjälpmedel till ett värde av 40 miljoner euro. Omfattande program startades för att stödja återförsäljarpartners. VD tackade de anställda för deras engagemang.

– Volkswagens 670 000 anställda uppvisade stark kapacitet och förmåga under corona-pandemin, sade Diess.

Koncernen förväntar sig att inkommande ordrar och leveranser i september kommer att öka jämfört med föregående år och räknar med att den uppåtgående trenden kommer att fortsätta under resten av året. Som ett resultat bekräftade Volkswagen sitt mål att vara fortsatt lönsamt vid summering av samtliga delar av koncernen och att rapportera ett positivt rörelseresultat 2020.

– Alla prognoser på medellång och lång sikt fortsätter att innebära stor osäkerhet och beror på den framtida utvecklingen av pandemin, tillade Diess.

Koncernledningen och styrelsen föreslog för årsstämman en utdelning på 4,80 euro per stamaktie och 4,86 euro per preferensaktie. Företaget ändrade således den tidigare meddelade föreslagna utdelningen för räkenskapsåret 2019, som ursprungligen var 6,50 euro per stamaktie och 6,56 euro per preferensaktie. Återstående nettoresultat på 855 miljoner euro överförs till nästa års räkenskaper.

Diess förklarade bakgrunden:

– Detta beslut baseras inte på bristande finansiell robusthet i koncernen. Det ursprungliga utdelningsförslaget baserades på det goda resultatet för det framgångsrika räkenskapsåret 2019. Det nya förslaget tar nu hänsyn till den stora påverkan som pandemin har haft och fortsätter att ha på vårt företag.

Uttalanden om strategiska områden och varumärken

Inom verksamheten kommersiella fordon är fokus att implementera Global Champion-strategin för att utnyttja synergierna mellan Scania och MAN ännu bättre och utnyttja ytterligare effektivitetspotential.

– I koncernledningen ansvarar Gunnar Kilian nu för division Truck & Bus och hanterar systematiskt omstruktureringen av vår lastbilsverksamhet. Tillsammans med nya TRATON-koncernchefen, Matthias Gründler, och nya MAN-VD:n, Andreas Tostmann, kommer fokus nu att vara att förbättra effektiviteten hos den sedan länge etablerade München-baserade tillverkaren MAN, sade Diess. Han beskrev ett eventuellt förvärv av den amerikanska lastbilstillverkaren Navistar som ett viktigt steg i genomförandet av strategin.

Med hänvisning till elektrifieringen av Porsche sade Diess:

– Varumärket har antagit den överlägset mest ambitiösa elektrifieringsstrategin av alla märken. Porsche uppskattar att senast 2025 kommer över hälften av alla nya Porsche att elektrifieras, med andra ord enbart drivas av batterier eller som plug-in-hybrider.

När det gäller Audi sade Diess:

– Att vara teknisk och teknologisk spjutspets för koncernen är målet för Audi och dess nya styrelse under ledning av Markus Duesmann. Det nya teamet började arbeta under våren med ambitionen att leda Audi tillbaka till toppen i premiumsegmentet. Artemis-projektet under ledning av Alexander Hitzinger är av särskild betydelse. Artemis kommer att utveckla nästa generations elbil och samarbetar med Car.Software.Org för att utveckla E3 2.0-programvaran. Denna programvara ska rulla ut över hela koncernen. Artemis kommer att bli det första gruppfordonet som använder VW.OS, det nya operativsystemet från Volkswagen. För detta har Artemis nära band till Car.Software-organisationen som kombinerar koncernens befintliga mjukvarukompetens och förvärv inom detta område.

Diess beskrev den nuvarande situationen för varumärkena Sports & Luxury:

– Våra lyxbilar från Bentley, Lamborghini och Bugatti klarar krisen mycket bra. Bokningarna i Ducatis motorcykelverksamhet har ökat betydligt jämfört med föregående år.

Diess kommentarer om kärnmärket Volkswagen fokuserade på lanseringen av de två första modellerna baserade på Volkswagens MEB-plattform (modular electric drive matrix).

– Lanseringen av ID.3 (1) är grundläggande för Volkswagens framtid och uppnåendet av klimatmålen. Över 30 000 enheter av detta helelektriska fordon har beställts. Efter ID.3 presenterade Ralf Brandstätter, märket Volkswagens nya VD, den andra modellen från ID-familjen, ID.4 (2) i förra veckan. ID.4 kommer att lanseras nästan samtidigt i Europa, Kina och USA.

Diess gratulerade ŠKODA, som firar sin 125-årsdag i år, för det positiva gensvaret på märkets första MEB-fordon. ŠKODA har precis lanserat sin första elektriska SUV baserad på MEB, Enyaq (3), som kombinerar typiska ŠKODA-värden som övertygande teknik, gott om plats och bra valuta för pengarna.

– Jag vill önska ŠKODA:s nya VD Thomas Schäfer all framgång med att ytterligare skärpa medvetenheten om just dessa värden, sade Diess.

Koncernchef Diess kommenterade också inriktningen för varumärkena SEAT och CUPRA:

– SEAT står för spännande produkter och vänder sig alltmer till högre prissegment med CUPRA. CUPRA kommer att bli ett elektriskt och elektrifierande bilmärke som fängslar med spännande design, den senaste tekniken och ett modernt urbant utseende. Elektrifieringen av CUPRA börjar med CUPRA Leon som en plug-in hybrid (4) och den helelektriska el-Born (5) som lanseras nästa år. 

Enligt Diess togs viktiga beslut om varumärket Volkswagens kommersiella fordon förra året:

– Det som förmodligen är den mest radikala förändringen i koncernen sker för lätta transportbilar i Hannover. Beslutet om partnerskap med Ford, elektrifiering av VW Bulli och förberedelserna för självkörande teknik för att förflytta människor och varor med ArgoAI sätter riktningen. Den nya VD:n Carsten Intra tar lätta transportbilar genom denna förändring. Samarbetet med Ford är särskilt viktigt eftersom det avsevärt minskar utvecklingskostnaderna för båda parter och gör det möjligt för dem att dra nytta av stordriftsfördelar.

Volkswagen är den första biltillverkaren som åtagit sig klimatmålen i Parisavtalet. Med hänvisning till EU:s ”Green Deal” sade Diess:

– Vårt snabbt växande utbud av elfordon och den kraftfulla omvandlingen av värdekedjan gör att Volkswagen-koncernen är bättre förberett för det förutsebara införandet av strängare koldioxidmål än konkurrenterna. Ansträngningarna för att omvandla värdekedjan måste dock intensifieras ytterligare för att stödja Europeiska kommissionens Green Deal. 

I avslutandet av sitt tal betonade Diess betydelsen av branschens digitala omvandling:

– Transformationen av drivlinor är den enklare förändringen som traditionella biltillverkare måste åstadkomma. Det faktum att bilen kommer att utvecklas till en uppkopplad mobilitetsenhet de närmaste tio åren kommer att bli mycket mer långtgående. Volkswagen måste kunna erbjuda inte bara transportskal utan också hjärnan som styr fordonet säkert med artificiell intelligens. Volkswagen vill kombinera bil, hjärna och tjänster och erbjuda en unik mobilitetsupplevelse i den nya eran. Därför måste vi omvandlas till ett digitalt företag som på ett tillförlitligt sätt driver miljontals mobilitetsenheter över hela världen, alltid håller kontakt med kunderna och förbättrar tjänster, fordonens komfort och säkerhet varje vecka eller till och med dagligen. 

Hela talet som hölls av Herbert Diess finns på Volkswagen Newsroom.


Noter:

1) Volkswagen ID.3: kombinerad elförbrukning 15,4-14,5 kWh/100 km; kombinerade koldioxidutsläpp 0 g/km, effektivitetsklass A+

2) Volkswagen ID.4: kombinerad elförbrukning 16,9 - 16,2 kWh/100 km; kombinerade koldioxidutsläpp 0 g/km, effektivitetsklass A+

3) ŠKODA ENYAQ iV 80: kombinerad elförbrukning 15,5 kWh/100 km; kombinerade koldioxidutsläpp 0 g/km, effektivitetsklass A+

4) CUPRA Leon Hybrid: Detta fordon har ännu inte sålts i EU.

5) CUPRA el-Born: Detta fordon har ännu inte sålts i EU.