21 jan 2021 | Pressmeddelande

E-offensiven tar fart: Volkswagen-koncernen minskar avsevärt genomsnittligt koldioxidutsläpp från fordonsflottan i EU

Baserat på preliminära siffror minskade Volkswagen-koncernen de genomsnittliga koldioxidutsläppen från sin nya personbilsflotta i EU med cirka 20 procent jämfört med 2019 till 99,8 g/km under 2020.

• Volkswagen personbilar och Audi överträffar målen för fordonsflottan
  • De genomsnittliga koldioxidutsläppen från koncernens nya personbilsflotta minskade med cirka 20 procent under 2020 jämfört med 2019
  • Andelen elfordon i EU ökade mer än femfaldigt under samma period; VW-koncernen klart marknadsledande inom elektriska fordon (BEV) i Västeuropa
  • Målet för CO2-poolen med andra tillverkare missades knappt, med ca 0,5 g/km; resultatet för fjärde kvartalet påverkas inte av i förväg gjorda avsättningar
  • VD Herbert Diess: "Tillsammans med Volkswagen och Audi kommer CUPRA och ŠKODA nu också med attraktiva elektriska modeller som gör att vi kan nå målen för fordonsflottan i år."

Volkswagen-koncernens e-offensiv tar fart: leveranserna av elektriska modeller i EU inklusive Storbritannien, Norge och Island ökade mer än fyrfaldigt under året som gått, till totalt 315 400 elfordon (2019: 72 600). Andelen elektriska fordon (BEV) och laddhybrider (PHEV) av de totala leveranserna ökade till 9,7 procent (2019: 1,7 procent). Volkswagen-koncernen är således klart marknadsledande inom det helelektriska segmentet i Västeuropa och står för en andel på cirka 25 procent (2019: 14 procent).

De viktigaste drivkrafterna för denna utveckling var Volkswagen personbilar och Audi, som överträffade sina koldioxidmål för fordonsflottan genom den framgångsrika uppstarten av deras elektriska modeller ID.31 och e-tron. Baserat på preliminära siffror minskade Volkswagen-koncernen således de genomsnittliga koldioxidutsläppen från sin nya personbilsflotta i EU med cirka 20 procent jämfört med 2019 till 99,8 g/km under 2020. Utsläppen från Bentley och Lamborghini mäts separat och ingår därför inte i denna siffra. Med antagandet om att målet för den CO2-pool som fastställdes tillsammans med andra tillverkare kunde missas med knappt cirka 0,5 g/km, hade koncernen i ett tidigt skede redovisat avsättningar för att undvika påverkan på resultatet för fjärde kvartalet.

Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernen:

– Vi gör goda framsteg på vägen mot att bli ett CO2-neutralt företag. Vi minskade koldioxidutsläppen från vår nya fordonsflotta i EU avsevärt. Framförallt Volkswagen personbilar och Audi har bidragit stort för att uppnå detta med sina e-offensiver. Vi missade flottmålet för 2020 knappt, påverkat av Covid-19-pandemin. Tillsammans med Volkswagen personbilar och Audi kommer CUPRA och ŠKODA nu med flera attraktiva elektriska modeller. Detta gör att vi kan uppnå vårt mål för fordonsflottan i år.

Rebecca Harms, ledamot av oberoende Volkswagen Sustainability Council:

– Trots mycket ambitiösa satsningar på elektrifiering har det inte varit möjligt att helt nå det uppsatta målet för fordonsflottan. Men Volkswagen är helt klart på god väg. Arbetet måste fortsätta systematiskt för att åstadkomma drivtransformationen och uppfylla klimat- och hållbarhetsmålen. Nyckeln till framgång blir att ge en större roll till mindre, effektiva och prisvärda modeller i lanseringen av elektrifiering.

Volkswagen personbilar var det första gruppmärket som levererade helelektriska fordon baserade på Modular Electric Drive Toolkit (MEB) till kunder under 2020. ID.3 lanserades i september och fick en stor efterfrågan från kunderna, med 56 500 fordon som redan överlämnats vid årets slut. Totalt överfördes cirka 212 000 elektriska fordon från märket Volkswagen till kunder under det senaste året, inklusive cirka 134 000 BEV. Detta innebär att varumärket avsevärt överträffade sitt koldioxidmål och gav ett betydande positivt bidrag till koncernen.

Audi uppnådde också sitt koldioxidmål 2020 och bidrog positivt till koncernen. Varumärket fortsätter sin omvandling till en leverantör av hållbar premium-mobilitet; förra året var Audi den överlägset största tillverkaren av elfordon bland de tre tyska premium-märkena. Den framgångsrika Audi e-tron-modellen (inkl. Audi e-tron Sportback) noterade en betydande ökning av efterfrågan under det senaste året, med en tillväxt på 79,5 % (47 300 fordon) jämfört med föregående år. Audi e-tron är nu det mest sålda elfordonet över hela världen bland tyska premiumtillverkare.

Volkswagen-koncernen kommer systematiskt att intensifiera sin e-offensiv 2021 med ett stort antal nya helelektriska fordon baserat på Modular Electric Drive Toolkit (MEB). Audi kommer att börja i år med Q4 e-tron2 och Q4 e-tron Sportback2, CUPRA lanserar el-Born2 och ŠKODA kommer att lansera Enyaq iV3 till sina kunder. Volkswagen personbilar lanserar ID.44 på ytterligare ett antal marknader och presenterar en ny helelektrisk modell.

Volkswagen-koncernen har tillsammans med andra tillverkare lanserat en CO2-pool för registrering av personbilar i EU. Baserat på preliminära siffror uppnådde denna pool ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 99,3 g/km och missade därmed sitt mål med cirka 0,5 g/km. Den slutliga bekräftelsen från EU-kommissionen kommer att följa vid ett senare datum.

Volkswagen är den första bilkoncernen som förbinder sig till Parisavtalet och koncernen avser att bli klimatneutral 2050. Koncernen strävar efter att bli den ledande leverantören av elektriska fordon världen över till 2025. Fram till dess planeras därför cirka 35 miljarder euro i investeringar inom e-mobilitet och ytterligare ett belopp på cirka 11 miljarder euro för hybridisering av modellportföljen.

Koncernen planerar att sälja cirka 26 miljoner elektriska fordon till 2030. Cirka 19 miljoner av dessa fordon kommer att baseras på Modular Electric Drive Toolkit (MEB), medan de flesta av de återstående 7 miljoner fordonen kommer att baseras på High Performance Platform (PPE). Koncernen förväntar sig cirka 7 miljoner hybridfordon under samma period. Dessa planer innehåller ännu inga potentiella framtida krav enligt EU:s Green Deal.

1. ID.3 - energiförbrukning i kWh/100 km (NEDC): 15,4 - 13,5 (kombinerat), kombinerat CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +
  2. Fordonet är ännu inte till salu i EU.
  3. Enyaq iV: energiförbrukning i kWh/100 km (NEDC): 16,0 - 14,4 (kombinerat), kombinerat CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +
  4. ID.4 - energiförbrukning i kWh/100 km (NEDC): 16,9 - 16,2 (kombinerat), kombinerat CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +

Pressmeddelandet på engelska finns på Volkswagen Newsroom.