13 jan 2021 | Pressmeddelande

Volkswagen-koncernen stärker marknadspositionen 2020 och håller full fart i e-offensiven

Volkswagen-koncernen överlämnade 9 305 400 fordon till kunder över hela världen 2020, en minskning med 15,2 procent jämfört med föregående år på grund av Covid-19. I december minskade leveranserna med endast 3,2 procent jämfört med samma månad föregående år, medan de under fjärde kvartalet minskade med totalt 5,7 procent. Detta innebar att koncernen utvidgade sin globala marknadsandel för personbilar något 2020 under en sjunkande totalmarknad.

• Koncernen levererade 9,3 miljoner fordon över hela världen trots Covid-19-pandemin
  • Marknadsandelen för personbilar: ökningar i Europa och Sydamerika bidrog till en liten ökning på global nivå
  • Betydande framsteg inom e-offensiven: 231 600 helelektriska fordon överlämnade till kunder, mer än tre gånger siffran för 2019; även 190 500 laddhybrider (+175 procent)

Trots Covid-19-pandemin avslutade koncernens e-offensiv det gångna året med ett stort antal nya modeller och ett stort intresse från kunderna, vilket resulterade i leveranser av cirka 231 600 helelektriska fordon, mer än tre gånger så mycket jämfört med 2019. Laddhybrider var också mycket populära bland kunderna, som köpte 190 500 enheter (+175 procent). I Västeuropa ökade andelen elfordon därmed till 10,5 procent av de totala leveranserna (2019: 1,9 procent).

– Covid-19-pandemin gjorde 2020 till ett extremt utmanande år, sade Christian Dahlheim, VW-koncernens försäljningschef och fortsatte: – Volkswagen-koncernen hade god utveckling och stärkte sin marknadsposition. Vi är särskilt glada över att vi kunde hålla full fart i vår e-offensiv trots pandemin och därmed tog ett stort steg framåt i genomförandet av vår strategi Together 2025+. Vi kommer att behålla momentum under det kommande året och lägga till många fler attraktiva elektriska modeller.

Topp 5 helelektriska modeller:

• Volkswagen ID.3 56 500 enheter (1)
  • Audi e-tron 47 300 enheter
  • Volkswagen e-Golf 41 300 enheter (2)
  • Volkswagen e-up! 22 200 enheter (3)
  • Porsche Taycan 20 000 enheter

Topp 5 laddhybridmodeller:

• Volkswagen Passat 27 200 enheter (4)
  • Audi Q5 23 500 enheter
  • Porsche Cayenne 21 500 enheter (5)
  • ŠKODA Superb 16 400 enheter (6)
  • Volkswagen Golf 15 200 enheter

Leveranser i regionerna utvecklades enligt följande 2020:Totalt levererades 3 616 900 fordon i Europa (-20,5 procent) och marknadsandelen för personbilar ökade betydligt. I Västeuropa mottog 2 939 900 kunder ett fordon från koncernens märken (-21,6 procent). Helelektriska fordon och laddhybrider var mycket populära här och stod för 10,5 procent av koncernens leveranser i Västeuropa (2019: 1,9 procent). Efterfrågan på elmodeller var ännu starkare i Tyskland, koncernens hemmamarknad, där elbilar utgjorde 11,6 procent av koncernleveranserna (2019: 1,5 procent). Här överlämnades totalt 1 097 700 fordon över alla drivsystem till kunder (-19,5 procent). Leveranserna i Central- och Östeuropa minskade med 15,6 procent till 677 000 enheter.

I Nordamerika fick 785 800 kunder leverans av ett nytt fordon från koncernens märken, 17,4 procent färre än föregående år. Leveranserna i USA registrerade en något mjukare nedgång på 12,1 procent till 574 800 enheter.

Regionen Asien och Stillahavsområdet var snabbast att återhämta sig efter effekterna av Covid-19-pandemin. Här såg Volkswagen-koncernen att leveranserna sjönk med 9,1 procent till 4 122 200 enheter. I Kina, koncernens största enskilda marknad, minskade leveranserna med 9,1 procent 3 849 000 sålda fordon.

I Sydamerika lyckades koncernen öka sin marknadsandel avsevärt. Totalt 489 700 fordon överlämnades till kunderna, vilket motsvarar en minskning med 19,5 procent jämfört med 2019. I Brasilien, regionens största marknad, minskade leveranserna på samma nivå med 19,7 procent till 377 600 enheter.

(1) ID.3 - effektförbrukning i kWh/100 km (NEDC): 15,4-13,5 (kombinerad), kombinerade CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +

(2) e-Golf - energiförbrukning i kWh/100 km (NEDC): 13,8-12,9 (kombinerat), kombinerat CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +

(3) e-up!: Energiförbrukning i kWh / 100 km: 12,7 (kombinerad); CO2-utsläpp i g/km: 0; effektivitetsklass: A +

(4) Passat GTE - kombinerad bränsleförbrukning i l/100 km (NEDC): 1,5-1,4; kombinerad effektförbrukning i kWh/100 km: 14,2-13,8; kombinerade koldioxidutsläpp i g/km: 34-32; effektivitetsklass: A +

(5) Cayenne E-Hybrid - kombinerad bränsleförbrukning i l/100 km: 2,5-2,4; kombinerad effektförbrukning i kWh/100 km: 22,0-21,6; kombinerade koldioxidutsläpp i g km: 58-56; effektivitetsklass: A +

(6) SUPERB COMBI iV - kombinerad bränsleförbrukning 1,7-1,6 l/100 km, kombinerat energiförbrukning 15,4-15,0 kWh/100 km, kombinerad CO2-utsläpp 38-37 g/km, effektivitetsklass: A +

Tabell - Leveranser till kunder per marknad respektive per märke - se bifogad bild, alt.engelsk pdf.

Pressmeddelandet på engelska finns på Volkswagen Newsroom