30 mar 2021 | Pressmeddelande

Precision i varje detalj i Audi Q4 e-tron: Emotionell design formad i metall

Distinkta linjer, mjuka ytor och kraftfulla quattromarkörer – med Q4 e-tron tar Audi nästa steg i utvecklingen av elbilarnas formspråk. Linjerna från konceptbilen som visades 2019 kommer nu i serieproduktion i Audi Q4 e-tron. Ansvaret för att överföra designerns ide till produktion ligger hos Audis maskinkonstruktörer som överför den emotionella upplevelsen till metall. När pressverktyget utformas måste det leverera en precision på ned till en tusendels millimeter – maskinkonstruktionen spelar därför en avgörande roll i Audis höga kvalitetsstandard.

  • Pressverktyg som väger upp till 47 ton och utövar 1.600 tons tryck
  • Precision på en tusendels millimeter
  • Flera hundra delar och tiotusentals timmar per verktyg
  • Audi Q4 e-tron har världspremiär den 14:e april

Utmanande sidolinjer i Audi Q4 e-tron

Vare sig det är framifrån, från sidan eller bakifrån fångar Q4 e-tron blickarna med sin expressiva SUV-design. I coupé-versionen, som visades som koncept i juli 2020, är det bakre sidopartiet ett tydligt exempel på komplexiteten i tillverkningen. Här möts flera linjer på en utmanande liten yta – D-stolparna som sömlöst övergår till bakspoilern, fortsätter över de markerade linjerna ovanför hjulhusen och vidare ned över bakljusen. Alla dessa kurvor och linjer har förverkligats med maximal precision och ytfinish.

Här ansvarar Audi’s maskinkonstruktörer för att överföra designerns visions till verklighet. Tidigt i utvecklingen deltar metodplanerarna som granskar designskisserna utifrån genomförbarhet. När det gäller Q4 e-tron fördelades arbetet mellan specialisterna från Ingolstadt, som ansvarade för sidoplåtar, dörrar och tak, och kollegorna från Neckarsulm som ansvarade för motorhuv och baklucka.

4,50 meter lång gjutjärnsgigant på upp till 47 tons vikt
Vid konstruktionen av pressverktygen möts komplex funktion, kompromisslös precision och massiv metall. Pressverktygen som används för att tillverka sidoplåtarna är giganter i gjutjärn som är ca 4,50 meter långa, 2,40 meter breda, 1,35 meter höga – och väger nätta 47 ton. De är resultatet av tiotusentals timmar manuellt arbete, består av upp till 500 delar och tar flera månader att bygga upp.

De färdiga verktygen installerades först för test i Ingolstadt innan de transporterades till Zwickau, där Q4 e-tron tillverkas. Däremellan ligger ett stort antal optimeringsfaser som ofta bara handlar om några få tusendels millimeter. Kan det exempelvis finnas knappt synbara förtunningar i plåten eller minsta veck efter de olika processtegen? Moderna system med optiska mätmetoder ger exakta data men kan ändå inte ersätta ett skarp mänskligt öga, känsliga fingertopparna och känsla för hur metallplåten beter sig i press.

Sex steg i pressverket
Med produktionen igång i Zwickau behöver pressverket totalt sex produktionssteg för att utforma sidoplåtarna, var och ett med ett speciellt verktyg. Det första stansar plåten till önskad form och i de följande sker utsnitten med skarpa fina kanter och linjer och utformningen av det komplicerade ramverket på insidan som är nödvändigt för sammansättningen av karossen. Efter varje steg formas plåten igen för att säkerställa att den behåller sin ursprungsform genom hela processen. Det som börjar som ett plant plåtstycke når sin tredimensionella och emotionella design med högsta precision.

Accelererande elbilsoffensiv: Audi Q4 e-tron lanseras i ett dynamiskt marknadssegment
Elbilsoffensiven från Audi fortsätter accelerera med Q4 e-tron som kompletterar de större suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, och den prestandaorienterade e-tron GT. Q4 e-tron spelar en central roll i märkets elbilsstrategi genom lanseringen i ett attraktivt och snabbväxande marknadssegment. För Audi-kunder erbjuder Audi Q4 e-tron ett attraktivt insteg till eldriven premiummobilitet. Världspremiären sker den 14:e april.