19 apr 2021 | Pressmeddelande

Volkswagens elbilsoffensiv i Kina tar fart – världspremiär för ID.6

Volkswagen driver på sin elbilsoffensiv i Kina med full fart. Den tredje modellen i ID.-familjen, ID.6, har nu presenterats på bilsalongen i Shanghai.

• Helt eldriven familje-SUV presenterad på Auto Shanghai 2021
  • Regionalisering av elbilsplattformen MEB: Första modellen i ID.-familjen som utvecklats för en specifik marknad
  • ID.6 har upp till sju sittplatser – toppversionen har fyrhjulsdrift och en effekt på 305 hk

ID.6 är en fortsättning på Volkswagens regionaliseringsstrategi och är ytterligare ett viktigt steg mot att bli det mest populära bilmärket för hållbar mobilitet i Kina. Två versioner av den helt eldrivna SUV:en kommer att erbjudas: ID.6 CROZZ tillverkas i norra Kina och ID.6 X i södra delen av landet. Denna allroundmodell har plats för upp till sju personer.

I likhet med kompakta ID.3 och SUV:en ID.4 är ID.6 också baserad på elbilsplattformen Modular Electric Drive Kit (MEB). ID.6 nyttjar plattformens styrkor till fullo. Plattformen möjliggör genomgående hög kvalitet oavsett var i världen, med lika höga standarder – och lämnar också utrymme för att utveckla enskilda modeller specifikt för vissa marknader eller regioner i världen.

– Med nya ID.6 lägger vi grunden till att minst 50 procent av våra bilar som säljs i Kina är helt eldrivna till år 2030, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.
– Vi behåller farten och ökar gradvis vårt utbud av bilar som baseras på MEB. År 2023 kommer Volkswagen att erbjuda totalt åtta ID.-modeller i Kina, vilket gör MEB rikstäckande där. De skalfördelar som vi har uppnått gör att vi kan erbjuda den senaste tekniken till ett överkomligt pris – och därmed ytterligare utvidga vår elbilsoffensiv, fortsätter Ralf Brandstätter.

Fyrhjulsdrift och 305 hk

ID.6 är skräddarsydd specifikt för kinesiska kunders behov och önskemål när det gäller utrymme, funktionalitet, design och i synnerhet användarupplevelse. ID.-familjens rymligaste modell hittills erbjuder stort interiört utrymme och designmässiga höjdpunkter i belysning och material.

ID.6 finns i fyra konfigurationer, med en räckvidd på upp till 588 km (enligt kinesiska körcykeln China NEDC), en effekt på upp till 305 hk (225 kW) och standardmonterade IQ.Drive-system från MEB-plattformen. ID.6 rymmer upp till sju personer.

De två tillgängliga batterierna har en batterikapacitet på 58 kWh och 77 kWh (netto) och ger en räckvidd mellan 436 och 588 km (China NEDC). Batteriet är placerat under passagerargolvet, vilket garanterar en låg tyngdpunkt. Elmotorerna i den fyrhjulsdrivna versionen ger en effekt på 305 hk (225 kW) – tillräckligt för att accelerera från 0 till 100 km/ h på 6,6 sekunder och för en toppfart på 160 km/h.

ID.-familjen växer

ID.6 är 4,88 meter lång. En lång hjulbas och en extra längd på 30 centimeter jämfört med ID.4 ger gott om plats för passagerare. Tack vare den extra längden rymmer ID.6 en tredje sätesrad.

Exempel på utrustning är 19”-21”-fälgar, en andra sätesrad som kan justeras i längdriktningen och ett stort panoramaglastak. Ett panoramatak som kan öppnas finns som tillval. Driftkoncepten är typiska för ID.-familjen, det vill säga utan fysiska knappar och omkopplare. ID.6 levereras med en 12"-pekskärm och röststyrning.

Innovativa ID.Light – en smal ljusslinga under vindrutan – ger föraren intuitivt stöd. En head-up-display med förstärkt verklighet (AR) finns som tillval. IQ.Drive assistanssystem gör körningen ännu mer avslappnad, särskilt Travel Assist. Programvaran och hårdvaran i ID.6 har en innovativ arkitektonisk design som gör att kunderna kan uppdatera sina bilar efter köpet.

Mobilitetens framtid är elektrisk

Volkswagen närmar sig de framtidsinriktade ämnena digitalisering, nya affärsmodeller och autonom körning med beslutsamhet. Efter kompakta ID.3 och SUV:en ID.4 är ID.6 den tredje helelektriska modellen i ID.-familjen. ID.6 kommer att produceras i de två fabrikerna Anting och Foshang i Kina och kommer endast att finnas på den kinesiska marknaden i dessa två versioner.

Som en del av märkets ACCELERATE-strategi påskyndar Volkswagen elbilsoffensiven på väg att bli världsledande inom e-mobilitet. Grunden är introduktionen av en ny MEB-bil varje år, som syftar till att uppnå höga volymer och täcka alla segment. Volkswagens mål är att minst 70 procent av bilarna som säljs i Europa ska vara helt eldrivna till år 2030 och minst 50 procent i Nordamerika och Kina.