25 maj 2021 | Pressmeddelande

CUPRA Born inleder en ny era

CUPRA Born är den okonventionella utmanaren som med avancerad drivlina, uttalad sportighet och ett CO2-neutralt koncept, bjuder på vass elektrifierad prestanda.

• CUPRA Born är den perfekta kombinationen av elektrifiering och prestanda.
  • Erbjuds i flera effektutföranden och väljer du till e-Boost-paketet1 höjs effekten till 231 hk (170 kW)
  • Med en räckvidd på ca 540 km* och upp till hela 780 km om man bara kör i stan (med ett 77 kWh-batteri)
  • Stimulerande design exteriört och interiört av hållbara material, exempelvis de skålande stolarna (standard) som består av återvunnen plast från SEAQUAL® INITIATIVE.
  • Med DCC i kombination med sportchassi och ESC Sport, progressiv styrning, större bromsar och breda däck på 20" lättmetallfälgar, levererar CUPRA Born sportighet av toppmodernt snitt
  • Ny teknik som augmented reality head-up-display är bara ett exempel på CUPRA Borns höga nivå av förarassistanssystem och full uppkoppling
  • CUPRA Born är företagets första modell med ett CO2-neutralt koncept

Martorell, Spanien, 25 maj 2021, Med lanseringen av CUPRA Born expanderar CUPRA på nya marknader och med en optimerad kombination av elektrifiering och prestanda styr varumärket in i en ny era.

Den första helt eldrivna modellen från det okonventionella utmanarmärket visar upp en verkligt uttrycksfull design och bjuder på vass prestanda med en omedelbar respons.

”CUPRA Born är en ”game-changer” på elbilsmarknaden och impulsen till företagets transformation. CUPRA Born levererar stimulerande design, omedelbar prestanda och erbjuder en räckvidd på mer än 500 km, och bidrar till att minska de globala koldioxidutsläppen och ta oss till våra europeiska miljömål. Men det är inte allt.” säger Wayne Griffiths, VD för CUPRA och SEAT. ”Med emotionell sportighet vill vi att CUPRA Born ska få nästa generation unga utmanare att vara delaktiga i denna utveckling. Därför kommer CUPRA att använda okonventionella vägar för att nå nya människor och ta varumärket CUPRA bortom det traditionella.”

CUPRA Borns fräscha design, vassa elbilsprestanda och okonventionella karaktär som utmanare, skiljer ut den från mängden.

Born markerar en ny era för CUPRA och adderas nu till ett utbud där plug-in hybridversionerna av CUPRA Leon, CUPRA Leon Sportstourer och CUPRA Formentor alla redan använder elektricitet för att maxa sin prestanda.

CUPRA Born skriver nu nästa kapitel för en ny era. Den kombinerar avancerade drivlinor och den senaste batteritekniken med uttrycksfull design som får CUPRA att sticka ut. Och CUPRA Born är den första av märkets modeller som är koldioxidneutral när den levereras till kund, både i leverantörskedjan och vid råmaterialframställningen använder man energi från förnybara källor. De utsläpp som inte går att balansera på detta sätt, kompenserar företaget genom investeringar i certifierade miljöprojekt.

Tillverkningen av CUPRA Born, som är utvecklad och designad vid högkvarteret i Martorell (Barcelona), drar igång i september i år vid fabriken i tyska Zwickau.

Mer detaljer och tekniska data hittar du i det svenska presskitet nedan.