12 maj 2022 | Pressmeddelande

Koncernchefen Herbert Diess på årsstämman: ”Volkswagen har levererat – ekonomiskt och strategiskt”

Volkswagen-koncernen gör stora framsteg med sin omställning till en hållbar och helt digitaliserad mobilitetsleverantör, trots en utmanande omvärld. Sammanfattning från årsstämman i bolaget.

• Ökad utdelning föreslås efter ett framgångsrikt räkenskapsår 2021
  • Koncernens elbilsoffensiv framgångsrik på alla kärnmarknader
  • Omställningen till en teknikkoncern drivs kraftfullt framåt
  • Volkswagen satsar på globala marknader och utökar sin internationella närvaro

Volkswagen-koncernen gör stora framsteg med sin omställning till en hållbar och helt digitaliserad mobilitetsleverantör, trots en utmanande omvärld. På den virtuella årsstämman sade koncernchefen Diess:

– Vi levererade under 2021. Med god krishantering i ryggen är vi finansiellt stabila och har stärkt vår motståndskraft. Samtidigt har vi gjort stora framsteg i implementeringen av vår strategi NEW AUTO. Vi kommer att fortsätta vår omställning under 2022, trots de geopolitiska och ekonomiska utmaningarna. Våra team är angelägna att förändra mobiliteten.

Mot bakgrund av ett framgångsrikt räkenskapsår 2021, med ett starkt rörelseresultat före engångsposter på 20 miljarder euro, föreslog koncernledningen och styrelsen till årsstämman en ökad utdelning jämfört med föregående år till 7,50 euro per stamaktie och 7,56 euro per preferensaktie.

Koncernens elbilsoffensiv framgångsrik på alla kärnmarknader

Övergången från förbränningsmotorer till elbilar är en central del av strategin NEW AUTO.

– I dag kan våra kunder köpa ett elektriskt alternativ till nästan alla modeller, vilket gör att vårt utbud av elbilar är större än hos någon annan biltillverkare, sade Diess.

Koncernens elbilsoffensiv är i full gång på alla kärnmarknader. I Europa kom var fjärde elbil från Volkswagen-koncernen 2021. I USA var koncernens andel av elbilsmarknaden cirka åtta procent förra året, ungefär dubbelt så hög som marknadsandelen för förbränningsmotorer. Mer än två tredjedelar av de 17 000 som köpte en ID.4 var nya kunder. Redan i år kommer koncernen att erbjuda åtta elbilsmodeller i USA. I Kina, koncernens största enskilda marknad, levererades ca 93 000 elbilar förra året, fler än fyra gånger så många som 2020. Ca 120 ID. City Stores har redan öppnats i kinesiska stadskärnor med ett positivt mottagande av kunderna.

– Vi förväntar oss att verksamheten e-mobilitet ska matcha lönsamheten för verksamheten förbränningsmotorer tidigare än planerat, eftersom vi lanserar våra e-mobilitetsverktyg över hela linjen, konverterar ett växande antal produktionsanläggningar och säljer vår teknik till konkurrenter som Ford, tillade Diess.

Omvandlingen till en teknikkoncern drivs kraftfullt framåt

I enlighet med strategin NEW AUTO har koncernen tagit ett rejält kliv framåt med sina teknikplattformar.

Koncernen planerar att bygga över 40 miljoner fordon på den framtida elektriska SSP-plattformen (Scalable Systems Platform). Att minska komplexiteten är en nyckelfråga här. I ett framgångsrikt pilotprojekt i Kassel ersätter ett stort gjutstycke ett 30-tal enskilda delar. För närvarande undersöks möjligheterna att använda denna process i Volkswagen Trinity.

Förra året anställdes ytterligare 1 000 utvecklare till den viktiga plattformen för mjukvaruteknik för att driva utvecklingen av koncernens mjukvarustack för autonom körning framåt. Ytterligare expertis har tillkommit genom integreringen av Hella Aglaia (utvecklar mjukvara för kameror) och andra teknikföretag. Dessutom samarbetar koncernen med Bosch för att tillsammans snabbare utveckla autonom körning.

– Att utveckla programvara 100 procent internt är ett helt nytt tillvägagångssätt som kommer att kräva två livscykler. Inom fordonsindustrin innebär det 15 år, sade Diess.

Inom Battery & Charging meddelade koncernen nyligen planerna på att bygga en tredje gigafabrik i Valencia, Spanien, utöver de två anläggningarna i Salzgitter och Skellefteå. Totalt sex gigafabriker ska byggas till 2030. Dessutom har en fastprismodell för volymmärkena introducerats vid över 300 000 laddningspunkter. Tillsammans med BP har den första flexibla snabbladdaren lanserats och det ska bli 4 000 till 2024.

När det gäller teknikplattformen Mobility Solutions har koncernen inlett testdriften av autonoma skyttlar i München i samarbete med ARGO AI, vilket utgör en viktig milstolpe. Autonoma skytteltjänster i Hamburg kommer att finnas tillgängliga från 2025.

Förvärvet av Europcar planeras vara klart under andra kvartalet 2022 och kommer att ligga till grund för koncernens framtida mobilitetsplattform. En app ska ge kunderna enkel och bekväm tillgång till en mängd olika mobilitetstjänster, från mikromobilitet och bildelning i några minuter till att hyra fordon under en längre tidsperiod.

Betydande framsteg gjordes också inom det viktiga hållbarhetsområdet. Förra året minskade CO2 -utsläppen i hela koncernen med 1,7 ton per nyproducerad bil under bilens hela livscykel. Hållbarhetsmålen i produktionen skärptes. CO2-utsläppen från produktionen ska halveras till 2030 jämfört med 2018 istället för de 30 procent som förutsågs initialt. Enligt Science Based Targets initiative (SBTi) ligger koncernens ambitionsnivå därför i linje med 1,5-gradersmålet.

VW-koncernen satsar på en globaliserad värld och utökar sin internationella närvaro

– Kriget i Ukraina har gjort att världsordningen ifrågasatts. Trots detta kan det inte vara rätt väg att gå att ge upp modellen ”change through trade”. Blockbyggande kan inte vara vårt svar. Tvärtom säkerställer ömsesidigt beroende mellan ekonomiska regioner att vi faktiskt pratar med varandra. Vi kan bara lösa globala utmaningar som klimatkatastrofen genom samarbete. Koncernen fortsätter att satsa på globalisering och utökar sin närvaro i de största regionerna i världen, avslutade Diess.