16 jan 2023 | Pressmeddelande

Med- och motgångar för Audi Sport i Dakarrallyt. Hatten av för Mattias Ekström och Emil Bergkvist.

Satsningen gav resultat. Team Audi Sport präglade 2023 års Dakarrally med innovation och prestanda trots flera motgångar. Audi RS Q e-tron med sitt eldrivna koncept fick totalt 14 pallplatser på 15 tävlingsdagar, prologen inräknad. För första gången ledde Audi-förarna dessutom rallyt i Saudiarabien under tre dagar. En rad punkteringar, de olycksrelaterade brytningarna för Carlos Sainz/Lucas Cruz och Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och dessutom en stor tidsförlust för Mattias Ekström/Emil Bergkvist förhindrade ett bättre resultat än plats 14.

• 14 pallplatser och topp 3 sju gånger i de sammanlagda resultaten
• RS Q e-tron effektiv med elektrisk drivlina och förnybart bränsle
• ”Vi är tillbaka 2024”, Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef

Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef i Audis ledning, besökte motorsportteamet under den sista helgen i Saudiarabien och lyfte fram många prestationer: "Snabbheten i vår innovativa Audi RS Q e-tron var bra redan från början och visade sig också i slutet. Tyvärr hade vi otur i öknen och många punkteringar. Trots motgångarna kunde teamet fira målgången tack vare starka prestationer. Vi kommer nu att analysera allt. Vårt mål var en pallplats. Det gäller fortfarande eftersom vi definitivt kommer att tävla igen 2024."

Efter märkets andra deltagande i Dakarrallyt gav även motorsportchefen Rolf Michl en blandad bild av resultatet: "Vi fick uppleva både med- och motgångar under Dakarrallyt. Toppresultaten under dagsetapperna visar att vi är bland de snabbaste med vår innovativa RS Q e-tron. Och det med en bil som ger de lägsta utsläppen. Men vi har också upplevt många besvikelser, alltifrån däck- och chassiskador på de ojämna vägarna till olyckorna. Nu kommer vi att gå igenom allt grundligt, utifrån alla aspekter”.

Trots detta var motivationen och prestationen hos serviceteamet imponerande. "Under de 15 tävlingsdagarna gav supportteamet allt, säger Uwe Breuling, Head of Vehicle Operations. "Den gemensamma starka insatsen från Q Motorsport och vårt eget team gav utdelning. Utan dem hade det starka individuella resultat och avslutningen varit otänkbar."

Mattias Ekström/Emil Bergkvist ledde världens tuffaste ökenrally redan efter prologen och deras teamkamrater Carlos Sainz/Lucas Cruz tog över ledningen under de två följande dagarna. Men en serie på 14 punktering under de 4 första etapperna, fördelade över alla tre förarteamen, kostade Audi värdefullt tid. Fler bakslag följde när Carlos Sainz skadade fjädringen under den tredje etappen och råkade ut för en olycka under den sjätte. Under den sjunde etappen förstördes hjulupphängningen på Ekström/Bergkvists bil av en sten som låg osynlig i ökendammet. 14-faldiga Dakarvinnaren Stéphane Peterhansel hade då brutit tävlingen efter en luftfärd från sanddynerna. Bilen landade så hårt att andreföraren Edouard Boulanger fördes till sjukhus med ryggont och därefter behandlades av specialister i Tyskland.

"Tre etapper med topp-tre-resultat visade vad som var möjligt, säger Stéphane Peterhansel. "Men jag har inget minne av min olycka, som grusade alla förhoppningar." Dagen före brytningen låg den franska duon på en lovande sammanlagd andraplats. Den spanska duon med Carlos Sainz/Lucas Cruz, låg då på en fjärde plats. "Men det verkar som att inget gick vår väg i år", sammanfattade Carlos Sainz. "Hela teamet var väl förberedda men två olyckor stoppade oss från målgång. Så kan motorsporten vara ibland, tyvärr." Spanjoren och hans andreförare Lucas Cruz var bland de tre bästa under fem etapper innan de var tvungna att bryta.

Allt hopp vilade därför på Mattias Ekström/Emil Bergkvist som trots att de bara tävlade för tredje gången, klarade den hårda konkurrensen under det totalt 890 mil långa rallyt varav 420 mil var specialsträckor. "Det var ett tufft rally, vi gav aldrig upp ens efter de stora tidsförlusterna", sa tvåfaldige DTM-mästaren och rallycrossvärldsmästaren Ekström. "När vi inte litade på kartan vissa dagar drog vi ned på farten, annars mätte vi oss mot de främsta."

Och det med stor framgång. Från den nionde etappen var svenskarna bland de fyra främsta sex gånger i rad. I de krävande sanddynerna i Empty Quarter lyckades Ekström/Bergkvist kapa en tredje och andra plats under maratonetappen som kördes utan kvällsservice. Totalt var de bland de tre bästa i rankingen sex gånger under Dakarrallyt 2023. Nästan sju timmar efter täten, på grund av reparationer av sin egen bil, men också efter att ha hjälpt lagkamraten Sainz, gav en sammanlagd 14:e plats i tävlingen.

"I vissa avseenden har Dakarrallyt återgått till sina rötter i år", analyserade Sven Quandt, teamchef för Q Motorsport, som ser tillbaka på drygt tre decenniers erfarenhet som tidigare förare och teamägare. "Den obevekliga takten, motgångarna för ett antal toppförare, längden på många etapper och den utmanande terrängen är en påminnelse om det förflutna. Jag är glad att vi tillsammans med Audi klarade tävlingen och gjorde det möjligt att nå mållinjen. För Mattias och Emil är denna disciplin fortfarande relativt ny. Hatten av för deras prestationer."

>> Press kit 2023 Dakar 
>> Galleri
>> Basics om Dakar 2023

RS Q e-tron i korthet:
-
Högvoltsbatteri på 52 kWh netto
- Elmotorer: en Audi MGU05 från Formula E per axel
- Räckviddsförlängare: 2.0 TFSI-motor från DTM via Audi MGU05 från Formula E
- Refuel förnybart bränsle

2023 år Dakarrally:
-
31 december-15 januari
- Totalt 890 mil varav 460 specialsträckor i Saudiarabien
- 820 tävlande i 8 klasser
- 68 nationaliteter inkluderat supportteam