Audi Q6 e-tron först med märkets nya designfilosofi för interiören
Designad inifrån och ut: Interiören i nya Audi Q6 e-tron är mer än någonsin skräddarsydd för användarnas behov med nytänkande i kupén. Den kontrastrika designen placerar element i för- eller bakgrunden och skapar en tredimensionell rumskänsla som är designmässigt och ergonomiskt anpassad till de åkande. Audi Q6 e-tron är den första modellserien som bygger på den helt nyutvecklade Premium Platform Electric (PPE) och den nya elektronikarkitekturen E3. Båda ligger till grund för ett nytänkande kring interiörens design och funktion. Teknik, estetik och hållbarhet i perfekt balans.
- Allomfattande digitalisering, den centrala betydelsen av hållbarhet och personlig frihet, nya definitioner av meningsfull tid och lyx – det är ingen tvekan om att vi lever i den mest spännande tiden inom bildesign. Det är därför rätt tillfälle för modiga och kreativa sinnen att ställa nya frågor och lämna välbeprövade vägar för att hitta kloka svar någon annanstans, säger Audis chefsdesigner Marc Lichte som fortsätter:
- En av dessa frågor är samtidigt utgångspunkten för vår nya designprocess: Vad vill våra kunder uppleva i och med sin bil? Deras behov och önskemål formar utrymmet, arkitekturen och funktionerna. Genom att förstå interiören som centrum för våra kunders liv och upplevelser lämnar vi nuläget och utformar bilen systematiskt inifrån och ut. Med Audi Q6 e-tron ger vi vår vision en konkret form redan idag.
Interiördesign som gjuten i ett stycke
Interiören är tydligt strukturerad och skapar en trivsam atmosfär. Den vadderade så kallade ”softwrappen” sträcker sig från dörrarna via hela förarplatsen till mittkonsolen och skapar en homogen och omslutande känsla av rymd. Färgerna och de högklassiga materialen, som delvis är tillverkade av återvunnet material, återkommer i sätena.
Alla delar i kupén ansluter till varandra och skapar en enhetlig känsla, där passagerarna skall få känslan av en skön kokong. Materialet har valts utifrån funktion och definierar olika områden i kupén genom sin design. Komfortutrymmen framhävs med generösa ytor och mjuka material. Däremot är de exakt utformade manöverytorna medvetet utförda i högblankt svart för att ge tydlighet vid interaktionen med bilen.
Målet var att ge materialen en starkare närvaro genom högre kvalitetskänsla. Interiören blir ett funktionellt designelement. Förutom att skapa en känsla av rymd ger filosofin tydlighet, komfort och trivsel. Lågt placerade, smala, horisontellt riktade luftinsläpp förstärker helhetsintrycket. Flera reglage har placerats i förardörrens handtag i black panel-design och smälter in i den moderna interiören, där spegelinställningar, sätes- och dörrfunktioner samt ljus- och siktinställningar är samlade i en enhet.
Hållbar estetik med Dinamica och Elastic Melange
Interiören har utformats med flera hållbara material. I S-Line-variantens vadderade ”Softwrap“ används till exempel det återvunna tyget Elastic Melange, som är tillverkat av 100 procent återvunnen polyester. Samma tyg finns även som tillval till sportstolarna med kontrasterande sömmar. Tyget Argument, som finns till standardsäten och innertak, är tillverkat i samma material. I S-Line- och S-modellen finns sportstol plus som tillval i mikrofiber Dinamica (som också är ett återvunnet material) eller i fint nappa-läder med rombmönster.
Instrumentbrädans dekorpaneler är som standard lackerade i vulkangrått, och delvis tillverkade av förnybart material. Alternativt finns de i naturligt ljusbrunt ambraträ eller stengrå linjär björk alternativt mattborstad aluminium. I S-Line-varianten och i S-modellen finns förutom mattborstad aluminium även kolfiber eller ett hightechmaterial i antracit som tillval. Det sistnämnda är en innovativ, teknisk polyesterväv med taktil känsla som tillverkas av återvunna material. Golvmattorna i Audi Q6 e-tron är tillverkade av Econyl, ett material som tillverkas av återvunna fisknät, mattrester och industriavfall.
PPE ger generösa utrymmen och praktiska funktioner
Audi Q6 e-tron förkroppsligar Audis DNA och är en perfekt symbios av imponerande kör- och laddningsprestanda och teknisk innovation. Tack vare den nya Premium Platform Electric, som har utvecklats speciellt för e-mobilitet, har bilen dessutom en generös rymd och praktiska lösningar med gott om förvaringsutrymmen för vardagen. I mittkonsolen finns två dryckeshållare och en mobiltelefonhållare med två laddningsmöjligheter för smartphones. Typiskt för en elbil utan kardantunnel är det extra fotutrymmet och den högre komforten på mittplatsen bak.
Bagageutrymmet rymmer 526 liter. Om baksätet fälls ökar stuvutrymmet till upp till 1 529 liter. Baksätena kan fällas separat (40:20:40). Till detta kommer ytterligare 64 liter i den så kallade frunken under motorhuven där man kan förvara den mobila laddkabeln (mode 3) eller mindre resväskor.
En digital scen med fristående välvd display
Ovanför den så kallade ”softwrappen” domineras interiören av den ”digitala scenen“ med Audi MMI panoramadisplay och MMI passagerardisplay. De tydligt grupperade displayerna är perfekt integrerade i designkonceptet och ger kupén en rymlig och luftig känsla. Den nätta, fristående Audi MMI panoramadisplayen har en välvd design och OLED-teknik och består av den 11,9 tum stora Audi virtual cockpit och den 14,5 tum stora MMI touch-skärmen. Förarmiljön är utformad som en båge och displayen är med sin böjda form riktad mot föraren och påminner om den Audi-typiska Single-framen. En speciell miljöbelysning får den välvda displayen att sväva när det är mörkt.
Den digitala scenen sträcker sig även till framsätespassagerarens 10,9 tum stora MMI-display som är perfekt integrerad i instrumentpanelens design. Tack vare aktivt Privacy Mode med shutter-teknik kan framsätespassageraren titta på film under körning utan att föraren distraheras. Samtidigt kan passageraren även hjälpa föraren med till exempel navigation. I grundutförandet finns i stället en svart högblank yta.
Med tillvalet Augmented Reality Head-up Display tar Audi ett stort steg inom visningstekniken. Den projicerar en stor vinklad bildyta över vindrutan mot föraren och visar relevant information som hastighet, vägmärken, körhjälps- och navigationssymboler. Bildytan är lutat framåt för att förstärka augmented reality-intrycket. Det mänskliga ögats fokus följer med. Det skapar ett intryck av att de visade symbolerna svävar på upp till 200 meters avstånd och interagerar direkt med omgivningen. Indikeringarna kan snabbt läsas av utan att distrahera föraren. Särskilt vid dålig sikt är de till stor hjälp. Ur ett förarperspektiv motsvarar siktfönstret för Augmented Reality-symbolerna en diagonal på ca 88 tum.
Interaktionsljus iscensätter interiören
Ett dynamiskt interaktionsljus (IAL) bjuder dessutom på en rad kommunikationsfunktioner. Ljusbandet omsluter kupén och förarplatsen i en vid båge och består av lysdioder som lyser med en ljusstyrka på upp till 1 200 candela. IAL har tre centrala funktioner. Dels för att ljussätta interiören, där det finns en välkomstfunktion och en visning av när bilen låses och låses upp. Om interaktionsljuset inte är aktivt visas samma färg som konturljuset. IAL hjälper även till när det gäller säkerhet. Till exempel visas det dynamiska blinkerljuset som komplement till blinkerssymbolen i Audi virtual cockpit. Dessutom visas information som laddningsnivå och laddningsförlopp i form av ett pulserande ljus. Det dynamiska interaktionsljuset ingår i belysningspaketet Ambiente plus.
Lärande Audi röstassistent och integrerad butik för appar
Med den nya elektronikplattformen upplevs digitaliseringen mer än någonsin. Som första bil med den nya teknikplattformen får Audi Q6 e-tron-serien en helt uppkopplad digital interiör tack vare den nya E3-arkitekturen. Olika funktioner är smart sammankopplade och ger en ny interiörupplevelse och innovativa funktioner.
Samtidigt lanserar Audi en helt ny, enhetlig infotainmentplattform, baserad på Android Automotive, som utvecklats tillsammans med mjukvaruföretaget CARIAD och har premiär i Audi Q6 e-tron. Tack vare kontinuerliga programvaruuppdateringar är alla system i bilen alltid uppdaterade.
Ägare till den första helt eldrivna modellen från Ingolstadt kommer att dra nytta av bilens höga uppkopplingsgrad på flera sätt. Med hjälp av den självlärande röstassistenten från Audi (online och offline) kan man till exempel styra många funktioner i bilen. Assistenten är djupt integrerad i bilen och visas med en avatar på instrumentbrädan ("Audi Assistant Dashboard") och på vindrutevisningen med augmented reality. Assistenten aktiveras med ”Hey Audi” och kan hämtas upp på flera sätt, till exempel via myAudi-appen. Med det nya indikeringskonceptet kan man till exempel starta en sökning efter nästa laddningsstation med rösten och göra ett val från listan via pekskärmen (som försorteras med AI).
Röstkommandona visas dessutom som text på displayen. Assistenten lär sig av användarens beteende och stödjer föraren utifrån tre kategorier: proaktiva förslag (kontextinformation används för att utifrån data situationsanpassat och proaktivt föreslå funktioner för aktivering), smarta rutiner (återkommande val identifieras, t.ex. användning av sätesvärme fr.o.m. vissa yttertemperaturer) och intelligenta listor (t.ex. samtalslistor).
Användare kan dessutom få många av sina favoritappar direkt på bilens display tack vare en appbutik. Genom att integrera Store, som har utvecklats tillsammans med CARIAD och dess partner Harman Ignite, kan kunder få direkt och intuitiv åtkomst till populära tredjepartsappar via MMI-pekskärmen med hjälp av en dataanslutning i bilen. De valda apparna installeras direkt i infotainmentsystemet i din Audi, utan omvägar via en smartphone. Du kan även interagera med apparna med röstkommandon.
3D-ljudsystem för högsta akustiska precision
Tillvalet Bang & Olufsen Premium Soundsystem med 3D-ljud ger Audi Q6 e-tron maximal akustiska precision. En liten högtalare i vardera A-stolpen återger rymddimension höjdledes där vindrutan reflekterar ljudet. Musiken upplevs som den spelats in för en naturlig och imponerande ljudupplevelse. Hjärtat i Bang & Olufsen Premium Soundsystem är en högeffektiv förstärkare. Den driver 22 högtalare med en effekt på 830 watt. Fyra av dessa är integrerade i framsätenas nackskydd, vilket för första gången i Audi möjliggör så kallade ljudzoner. Bashögtalarna i framdörrarna är placerade i separata hus, vilket minskar vibrationerna från närliggande delar och säkerställer precision i ljudåtergivning. Det förbättrar ljudkvaliteten och minskar ljudets spridning utåt. Frånkopplingen av högtalaren ger dessutom en exakt och fyllig bas.
Med den mångfacitterade interiören, som Audi tolkat som " centrum för våra kunder liv och upplevelser" uppfyller Audi Q6 e-tron användarnas behov genom design och teknik som hittills inte har varit möjlig.