30 apr 2025 | Pressmeddelande

Volkswagen-koncernen inleder 2025 med stark orderingång och fortsatt kostnadsfokus

Volkswagen-koncernen ökade försäljningen under årets första kvartal och rapporterar stark orderingång i Västeuropa, särskilt för helelektriska modeller. Samtidigt pressas resultatet av engångskostnader och en högre andel elbilar, vilket gör att kostnadsdisciplin fortsatt står i fokus.

– Som väntat fick Volkswagen-koncernen en blandad start på räkenskapsåret. Våra bilar tas emot mycket väl, orderingången i Västeuropa ökade markant och våra orderböcker fylls snabbt. Dessutom är nu var femte såld bil i Västeuropa helelektrisk, och försäljningen av elbilar mer än fördubblades under första kvartalet. Samtidigt sätter framgången för våra elbilar press på resultatet. En försäljningsmarginal på omkring fyra procent visar tydligt att vi har mycket arbete kvar att göra. I det nuvarande volatila globala läget är det viktigare än någonsin att fokusera på det vi själva kan påverka, att kombinera vårt starka modellutbud med en konkurrenskraftig kostnadsbas, så att vi kan säkra vår framgång även på snabbt föränderliga marknader. Arno Antlitz, CFO och COO för Volkswagen-koncernen

Omsättningen uppgick till 77,6 miljarder euro under första kvartalet 2025, en ökning med 2,8 procent jämfört med samma period 2024 (75,5 miljarder euro). Koncernens försäljning ökade med 3 procent, drivet av ökade fordonsvolymer på marknader utanför Kina. Omsättningen stärktes inom Brand Group Core, Brand Group Progressive och Finansverksamheten, men utvecklingen motverkades delvis av minskade intäkter inom Brand Group Sport Luxury och TRATON till följd av lägre volymer.

Rörelseresultatet uppgick till 2,9 miljarder euro under första kvartalet 2025, vilket är lägre än motsvarande period 2024 (4,6 miljarder euro). Försäljningsmarginalen landade på 3,7 procent. Rörelseresultatet påverkades av något negativa pris- och mixeffekter, högre fasta kostnader samt framför allt av särskilda poster på cirka 1,1 miljarder euro. Justerat för dessa uppgick rörelseresultatet till omkring 4,0 miljarder euro och försäljningsmarginalen till 5,1 procent.

Nettokassaflödet i fordonsdivisionen uppgick till –0,8 miljarder euro under första kvartalet 2025 (–2,5 miljarder euro samma period 2024). Nettokassaflödet under första kvartalet 2025 var negativt, men bättre än föregående år. Nettokassaflödet påverkades av 0,7 miljarder euro för M&A samt 0,5 miljarder euro i utbetalningar relaterade till omstruktureringsåtgärder.

2,1 miljoner sålda fordon under första kvartalet 2025, 0,9 procent högre än första kvartalet 2024 (2,1 miljoner). Försäljningsökningen i Europa (+4 procent) och Sydamerika (+17 procent) mer än kompenserade den lilla nedgången i Nordamerika (-2 procent) och den förväntade nedgången i Kina (-6 procent).

Orderingången för i Västeuropa under första kvartalet 2025 ökade med 29 procent jämfört med föregående år. Stark efterfrågan på nya modeller för alla drivmedelstyper, såsom VW ID.7 Tourer, CUPRA Terramar, Skoda Elroq, Audi Q6 e-tron och Porsche 911. Orderstocken i Västeuropa ökade till nästan 1 miljon fordon under de första tre månaderna, med särskilt kraftig ökning av beställningar för helelektriska fordon (+64 procent), som nu utgör mer än 20 procent av den totala orderboken.

Utsikter för 2025

Volkswagen-koncernen förväntar sig att omsättningen kommer att överstiga föregående års nivå med upp till 5 procent. Försäljningsmarginalen för koncernen förväntas uppgå till mellan 5,5 och 6,5 procent. Detta inkluderar inte någon påverkan från nyligen annonserade tullar.

Inom fordonsdivisionen förväntar sig koncernen en investeringskvot mellan 12,0 och 13,0 procent för 2025. Nettokassaflödet för fordonsdivisionen för 2025 förväntas vara mellan 2,0 och 5,0 miljarder euro. Detta inkluderar utbetalningar för framtida investeringar samt omstruktureringsåtgärder från 2024. Nettolikviditeten inom fordonsdivisionen förväntas vara mellan 34 och 37 miljarder euro. Baserat på utvecklingen fram till den 28 april 2025 förväntar sig Volkswagen-koncernen att försäljningsmarginalen, nettokassaflödet och nettolikviditeten kommer att röra sig mot den lägre delen av respektive intervall. Koncernens mål är fortfarande att upprätthålla en robust finansierings- och likviditetspolitik.

Utmaningar kommer särskilt att uppstå från en omvärld präglad av politisk osäkerhet, ökade handelsrestriktioner och geopolitiska spänningar, ökad konkurrensintensitet, volatila råvaru-, energi- och valutamarknader samt strängare krav på utsläpp.

Observera: Justeringar av rapporteringslogiken från januari 2025 kommer bland annat att leda till en mer exakt redovisning av fordonsdivisionens omsättning. I matematiska termer kommer detta att leda till en lägre investeringskvot, nämligen med 130 baspunkter till 13,0 procent för räkenskapsåret 2024. Baserat på den justerade rapporteringslogiken förväntas investeringskvoten i fordonsdivisionen minska till mellan 12 och 13 procent under 2025 och till cirka 10 procent 2027. För detaljer, se sidan 180 i årsredovisningen 2024.

Mer information om varumärkesgrupperna

Brand Group Core (Volkswagen personbilar, Volkswagen transportbilar, Škoda, SEAT/CUPRA). Omsättningen ökade med 8 procent jämfört med föregående år; försäljningsmarginalen minskade till 3,2 procent, främst på grund av specialposter och en högre andel helelektriska fordon (BEV). Exklusive specialposter uppgick försäljningsmarginalen till 4,6 procent.

Brand Group Progressive (Audi, Lamborghini, Bentley, Ducati).
Rörelseresultatet förbättrades något till 0,5 miljarder euro, stödd av en förbättrad mix som mer än kompenserade för motvind från CO2-reserveringar. Försäljningsmarginalen uppgick till 3,5 procent, exklusive specialposter 5,9 procent.

Brand Group Sport Luxury (Porsche).
Omsättningen minskade med 4 procent till följd av lägre volymer; rörelseresultatet föll kraftigt till 0,7 miljarder euro, försäljningsmarginalen uppgick till 8,7 procent. Nedgången berodde främst på lägre försäljning, särskilt i Kina, högre material- och FoU-kostnader samt utgifter för justering av företagsorganisationen.

TRATON GROUP (MAN, Scania, Navistar, Volkswagen Truck & Bus)
Omsättningen minskade med 10 procent till följd av lägre försäljning hos Scania, MAN och International; försäljningsmarginalen minskade till 6,2 procent, främst på grund av lägre fast kostnadsabsorption.

CARIAD
Omsättningen ökade med 33 procent under första kvartalet, främst på grund av licensintäkter från programvara levererad 2024. Rörelseförlusten uppgick till -0,8 miljarder euro; före omstruktureringskostnader var rörelseförlusten -0,6 miljarder euro, vilket är på samma nivå som föregående år trots högre avskrivningskostnader.

Group Mobility
En liten ökning av kontraktsvolymen inom Finansverksamheten; rörelseresultatet bidrar med 0,9 miljarder euro till koncernens nettovinst, vilket är avsevärt högre än föregående år, främst på grund av förbättrade volymer.

Länk till samtliga dokument från Volkswagen-koncernens resultat Q1 2025 hittar du nedan.