22 apr 2025 | Pressmeddelande

Volkswagen presenterar tre nya konceptbilar i Shanghai: ID. AURA, ID. ERA och ID. EVO

ID. AURA, ID. ERA och ID. EVO representerar en ny generation smarta eldrivna bilar och ger en förhandstitt på produktoffensiven i Kina för de kommande åren. Konceptbilarna har premiär på bilsalongen i Shanghai.

  • En förhandstitt på modelloffensiven som inleds i år, med 30 nya modeller som ska lanseras i Kina fram till 2027
  • Bilar för olika målgrupper med olika tekniker och designfilosofier: AI-baserat system som banar väg för högautomatiserad körning på nivå 2++
  • Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen: ”Vi har gjort alla nödvändiga förberedelser för att behålla en pole position bland utländska biltillverkare i Kina”

Konceptbilen ID. CODE som presenterades i Beijing 2024 visade vägen när det gäller design, innovationer och kundnytta. Med den som utgångspunkt presenterar märket nu tre nya konceptbilar på Auto Shanghai tillsammans med sina kinesiska joint venture-partners: ID. AURA (från FAW-Volkswagen), ID. ERA (från SAIC VOLKSWAGEN) och ID. EVO (från Volkswagen Anhui).

Volkswagen planerar att lansera över 30 nya modeller, varav 20 "new energy vehicles" (NEV), i relevanta segment på den kinesiska marknaden fram till slutet av 2027. Bland annat kommer produktionsversioner av de konceptbilar som nu presenteras i Shanghai, vars design och teknik har skräddarsytts specifikt efter behoven hos kinesiska kunder.

– De tre konceptbilarna är det synliga resultatet av vår strategi ”I Kina, för Kina”. Vi har därmed gjort alla nödvändiga förberedelser för att behålla en pole position bland utländska biltillverkare i Kina, säger Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen.

Under Volkswagen Group Night på tisdagskvällen kinesisk tid, presenterades ID. AURA, ID. ERA och ID. EVO för allmänheten för första gången. Tillsammans med en rad andra Volkswagen-modeller kommer konceptbilarna att visas upp på bilsalongen i Shanghai fram till början av maj. De tre bilarna tillhör gruppen "new energy vehicles" (NEV). I Kina omfattar denna kategori helt eldrivna bilar och laddhybrider samt modeller med räckviddsförlängare.

Alla produktionsversioner av konceptbilarna som presenteras i Shanghai kommer att vara utrustade med AI-baserade system för högautomatiserad körning. Bilarna kan därmed uppnå nivå 2++ redan nästa år, vilket innebär att bilarna i vissa situationer kommer att kunna köra helt autonomt – inklusive omkörningar och svängmanövrar samt självständigt integreras i trafiken – under förarens övervakning.

– Under de kommande tre åren kommer vi att lansera mer än 20 toppmoderna NEV:s med framåtblickande teknik för att tillgodose alla våra olika kunder i Kina. Med vår strategi ”I Kina, för Kina” kommer vi nu att förverkliga vår fulla potential och visa vår innovationskraft på lokal nivå, understryker Stefan Mecha, Kina-chef för märket Volkswagen.

– Vi tog fart i Kina med vårt nya utvecklingscenter i Hefei. Vårt mål är att utveckla våra modeller inom högst 34 månader. Vi kommer att lansera rätt modeller i rätt takt och med rätt partners. De tre konceptbilarna uppfyller de olika tekniska kraven från kinesiska kunder med sina helt eldrivna drivsystem för volym- och fullstora segment samt räckviddsförlängarteknik, säger Thomas Ulbrich, VD för Volkswagen China Technology Center (VCTC).

Volkswagen har även integrerat behoven hos kinesiska kunder i designen. Även om de tre nya konceptbilarna skiljer sig åt i formspråket är de fortfarande tydligt igenkännbara som äkta Volkswagen-modeller. 
– Utställningsbilen ID. CODE som vi ställde ut i Beijing förra året var utgångspunkten för vår nya designriktning i Kina. Vi har förfinat detta under de senaste månaderna och anpassat det specifikt för vart och ett av våra joint ventures, säger Andreas Mindt, Volkswagens designchef.

De tre konceptbilarna i korthet

ID. AURA från FAW-Volkswagen är den första konceptbilen som bygger på Compact Main Platform (CMP) med zonbaserad elektronikarkitektur som Volkswagen har utvecklat särskilt för den kinesiska marknaden. Tack vare sin AI-baserade höga beräkningskapacitet höjer systemet för högautomatiserad körning som används på denna plattform ribban för smarta men ändå naturliga köregenskaper. Detta eldrivna notchback-koncept har utvecklats särskilt för kunder i det prismedvetna A-segmentet och kombinerar modern teknik med dynamisk design. Ett UI/UX-koncept som liknar en smartphone är integrerat i bilens mittkonsol. Den AI-baserade humanoidassistenten möjliggör sömlös styrning av fordonsfunktioner och infotainment.

ID. ERA från SAIC VOLKSWAGEN, en rymlig fullstor SUV med tre sätesrader, ger en förhandstitt på Volkswagens första modell med räckviddsförlängarteknik. En bränsledriven generator laddar batteriet under körning och ger en extra räckvidd på över 700 kilometer. Tillsammans med räckvidden på 300 kilometer i batteridrift kan konceptbilen därmed köra mer än 1 000 kilometer.

ID. EVO från Volkswagen Anhui riktar sig till unga, livsstilsmedvetna köpare som vill sticka ut från mängden. ID. EVO bygger på en 800-voltsplattform och är den första helelektriska SUV:en i Volkswagens ID. UNYX-familj. Konceptbilen är utrustad med en högpresterande zonbaserad elektronisk arkitektur som inte bara möjliggör ett brett utbud av nya digitala tjänster utan även kontinuerligt utökar kundupplevelsen med Over-the-Air-uppdateringar med korta intervall.