Säljstart för nya Audi Q5 e-hybrid quattro med längre räckvidd
Audi utökar den nya Q5-familjen med tre nya laddhybrider. Förutom de redan lanserade mildhybriderna med MHEV plus-teknik presenteras nu både Q5 SUV och Q5 Sportback e-hybrid quattro. SUV:en kan beställas i två effektnivåer på 299 hk eller 367 hk systemeffekt och Sportback-versionen med den högre effektnivån. Båda med quattro fyrhjulsdrift som standard. Den nya generationen högvoltsbatterier i Audi Q5 e-hybrid har cirka 45 procent högre kapacitet. Därmed finns nu 25,9 kWh (netto 20,7 kWh) tillgänglig för eldrift och upp till ca 10 mils räckvidd.
Med den nya Q5-familjen har Audi inlett nästa kapitel i framgångssagan med premiumsuven. Laddhybriderna Audi Q5 SUV e-hybrid quattro och Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro bjuder på allt det som gör biltypen så uppskattad: utrymme, flexibilitet, robusthet och fyrhjulsdrift, dessutom i en ännu mer progressiv och dynamisk silhuett. Ett förfinat designspråk, toppmodern förbränningsmotorteknik och högre batterikapacitet är andra fördelar i den nya generationen. Med en systemeffekt på upp till 367 hk (270 kW) och elektrisk räckvidd på upp till ca 10 mil enligt WLTP kombinerar laddhybriderna en sportigt bekväm körupplevelse med en balanserad mix av prestanda och effektivitet.
Nya Audi Q5 SUV e-hybrid quattro erbjuds i två effektnivåer 299 hk (220 kW) och 367 hk (270 kW) och Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro i den högre prestandaversionen. Framdrivningen sker via en 2,0 TFSI-motor med effekt på 185 kW och en elmotor på 105 kW. Med 367 hk går 0 till 100 km/h på 5,1 sekunder medan 299 hk-versionen gör sträckan på 6,2 sekunder. Den elektrifierade dubbelkopplingsväxellådan i kombination med quattro ultra garanterar en sportig och samtidigt bekväm körupplevelse.
En nyhet är högvoltsbatteriet, vars celler är arrangerade i två nivåer. Audi har ökat batteriets kapacitet till 25,9 kWh (netto 20,7 kWh), ungefär 45 procent högre än föregångaren. Maximal AC-laddningseffekt är 11 kW. Om batteriet är tömt tar det 2,5 timmar att ladda det till 100 procent.
Två driftlägen finns tillgängliga: "EV" och "hybrid". I EV-läge sker framdrivningen enbart med eldrift. I hybridläget kan systemet bevara en viss laddningsnivå för att spara tillräckligt med elektrisk energi för senare användning. Förutom det automatiska hybridläget kan den önskade laddningsnivån nu för första gången väljas individuellt med hjälp av ett digitalt skjutreglage.
Audi har också ökat den regenerativa bromsprestandan avsevärt. Graden av inbromsning i EV-läge kan justeras i tre olika nivåer med hjälp av paddlar på ratten. Bilen återvinner då automatiskt energi när funktionen är aktiverad baserad på ruttdata som lagras i navigationssystemet. De nya e-hybriderna kan också återvinna energi automatiskt utan aktiverat resmål. Hybridhanteringssystemet är utformat för effektivitet, flexibilitet och maximal kundkomfort och väljer automatiskt den optimala driftsstrategin.
Båda e-hybriderna har också fått en mer omfattande standardutrustning. I Proline edition-utförande ingår 18”-fälgar, elbaklucka, navigationssystem, smartphone interface med appstore, 14,5” panoramadisplay, adaptiv farthållare, backkamera, remote parkeringsassistent, sportsäten med svankstöd, sportstolar med läder/konstläderklädsel, skjutbart och ställbart baksäte plus, mobilladdare, LED-strålkastare/-bakljus, heljusassistent, 3-zons klimatanläggning, Audi sound system mm.
Med S line edition ingår även 19”-fälgar, sportchassi, S line exteriör- och interiörpaket, elinställbara framsäten och rödlackerade bromsok.
Pris och marknadsintroduktion
Audi Q5 SUV e-hybrid quattro med systemeffekt på 299 hk erbjuds från 679 900 kr i Proline edition-utförande. Önskas den högre effektnivån på 367 hk erbjuds S line edition med utökad utrustning för 724 900 kr.
Audi Q5 Sportback e-hybrid quattro erbjuds enbart som S line edition på 367 hk för 749.700 kr.
De nya laddhybriderna, som tillverkas i San José Chiapa i Mexiko, kan beställas redan denna vecka. Marknadsintroduktionen hos de svenska återförsäljarna planeras till det tredje kvartalet i år.
-------------------------------
Nedan finns mer detaljerad information om Audi Q5 e-hybrid quattro.
Praktisk och flexibel interiör
Nya Audi Q5 e-hybrid erbjuder en bekväm och praktisk interiör. Det fullt justerbara baksätet plus är en del av standardutrustningen för laddhybriderna. Det kan justeras på längden och ryggstödsvinkeln kan lutas, vilket ökar bagageutrymmets volym eller komforten för baksätespassagerarna efter behov. SUV:en har en bagagevolym på 438 liter. Sportback erbjuder 433 liter förvaringsutrymme. Med baksätena nedfällda ökar transportvolymen upp till 1 358 liter i SUV:en och 1 300 liter i Sportback.
Andra praktiska funktioner är ett större förvaringsfack under mittarmstödet jämfört med tidigare och många mindre förvaringsutrymmen för solglasögon, nycklar och andra vardagsartiklar, en kyld induktiv laddplats med 15 watt laddningseffekt i den främre mittkonsolen samt två USB-C-uttag fram och två bak. Som tillval finns främre USB-uttag på upp till 60 watt. De bakre uttagen stöder laddning på upp till 100 watt, vilket gör att större enheter som bärbara datorer kan drivas och laddas på ett säkert sätt under körning.
Intelligent drivsystem för ökad effektivitet
Hybridsystemet är utformat för effektivitet, flexibilitet och maximal kundkomfort och väljer automatiskt den optimala driftsstrategin. Den elektriska drivningen sker med permanent synkronmotor med en toppeffekt på 105 kW, där elmotorn är integrerad i den sjustegade S tronic-växellådan. Systemets fulla vridmoment är tillgängligt även vid nästan tomgång – 500 Nm med en systemeffekt på 270 kW. Kraftelektroniken (pulsväxelriktaren) som används i Q5-laddhybriderna är en ny utveckling. Pulsomvandlaren är mindre, lättare och effektivare, vilket minskar elförbrukningen. Förbrukningen i hybridläge är därför också lägre.
Batterikapaciteten och energitätheten ökade avsevärt
Hjärtat i de nya laddhybriderna är det nya högvoltsbatteriet där Audi ökat kapaciteten till 25,9 kWh (netto 20,7 kWh), ungefär 45 procent mer än föregångaren. HV-batteriet är 517 × 880 × 302 millimeter stort för bästa möjliga integration i det tillgängliga installationsutrymmet. Det vidareutvecklade och optimerade samspelet mellan den mekaniska friktionsbromsen och energiåtervinningen via elmotorn har också ökat den regenerativa bromsprestandan.
Battericellerna är arrangerade på två nivåer i det tillgängliga utrymmet och integrerade i bilens bakre del. Varje prismatisk cell lagrar cirka 46 procent mer energi än de celler som tidigare använts. Varje cell har en laddningskapacitet på 70 amperetimmar (Ah). Råmaterialmixen i de 102 cellerna möjliggör en högre energitäthet. Sex stackar med 17 celler vardera bildar en enhet och är seriekopplade.
När det gäller arrangemanget av battericellerna följer Audi ett nytt tillvägagångssätt med cell-to-pack. Cellerna monteras inte längre i en batterimodul utan limmas direkt in i batterihöljet. Den högre packningsdensiteten innebär att energiinnehållet och energitätheten i HV-systemet kan ökas samtidigt som det tar mindre plats. Tack vare den tekniska utvecklingen inom cellkemin finns högre elektrisk effekt tillgänglig jämfört med den tidigare generationen, även vid låg laddningsnivå och låga utomhustemperaturer.
Den maximala möjliga AC-laddningseffekten har ökats till trefas 11 kW, beroende på respektive infrastruktur. Laddningstiden från noll till 100 procent har därmed minskat till 2.5 timmar. En laddningskabel (Mode 3, kontakttyp 2) ingår som standard. Audis egen laddningstjänst, Audi charging, erbjuder även tillgång till ett stort antal AC-laddningsstationer i 28 europeiska länder.
Mer energiåtervinning
Jämfört med den förra generationen har Audi avsevärt ökat den regenerativa bromsprestandan. Laddhybriderna försöker i grunden köra på elkraft så länge som möjligt och att fullt ut utnyttja den tillgängliga batteriladdningen på väg till destinationen. De faser där föraren tar foten från gaspedalen är avgörande för effektiviteten i laddhybriddriften, då regleras regenereringen via en definierad retardation beroende på den valda drivnivån. Den automatiska regenereringen kan även förinställas i MMI för körnivåerna D och M, bilen varierar då regenereringen automatiskt.
Parametrarna för detta är ruttdata som lagras i navigationssystemet, t.ex. lutningar, kurvradier, stadsskyltar och hastighetsbegränsningar. En annan viktig faktor är trafiken framför. Så snart automatisk regenerativ bromsning har valts matas prediktiva signaler in i den regenerativa bromsfunktionen med hjälp av Predictive Efficiency Assistant (PEA). Nya Q5 e-hybrid kan även återvinna bromsenergi utan aktiverat resmål i navigationssystemet.
När bromspedalen trycks ned under inbromsningen kan upp till 88 kW effekt återvinnas och matas in i HV-batteriet. När den drivs som en generator står elmotorn för mer än 90 procent av alla retardationer. Det integrerade bromskontrollsystemet med blandningskapacitet (iBRS) säkerställer tryckfri bromsning och bästa möjliga energiåtervinning. De hydrauliska bromsarna används endast för hårdare inbromsningar. Detta påverkar inte bromskänslan för föraren, eftersom bromspedalen och bromshydrauliken är frikopplade.
Regenereringsnivån kan justeras med hjälp av rattpaddlar
Tack vare den nya E3-elektronikarkitekturen som används i Premium Platform Combustion (PPC) kan graden av rekuperation i elektriskt körläge (EV-läge) justeras till tre olika nivåer med hjälp av paddlar på ratten, precis som i de helelektriska modellerna. Elbromsning och därmed regenereringsnivån väljs med hjälp av vänster paddel (minus). Den högra paddeln (plus) kan användas för att minska regenereringsnivån. Paddlarna kan därmed användas för att ställa in en högre inbromsning inför till exempel en sväng. På nivå noll frirullar laddhybriden utan extra dragmoment när foten tas av gaspedalen, energiåtervinningen sker åter är bromspedalen används.
Intelligent driftstrategi för maximal effektivitet
Två driftlägen finns tillgängliga i de nya Q5 PHEV-modellerna: "EV" och "hybrid". I EV-läge körs PHEV-modellerna uteslutande på el. Förbränningsmotorn används endast i följande fall: vid avmarkerat EV i menyn under panoramadisplayen eller via MMI; i körprogram S i Audi drive select; eller när du startar ruttvägvisning med Hybrid Assist aktiverad. Om navigeringsvägvisningen är aktiverad tar hybridassistenten hänsyn till ruttdata när körläge väljs. Förbränningsmotorn kopplas också in under kickdown, och EV-läget avaktiveras tills kickdown-åtgärden är över. Om ingen av dessa situationer inträffar använder de nya laddhybriderna EV-läge tills batteriet är helt urladdat. Det digitala skjutreglaget som används för att styra den önskade laddningsstatusen via MMI i hybriddrift kan inte användas i EV-läge. Det beror på att batteriladdningen kommer att utnyttjas fullt ut i elektriskt läge. EV-läget möjliggör hastigheter upp till 140 km/h. De nya e-hybriderna kan startas antingen i EV-läge eller i hybridläge. Det läge som används sist är standardläget för när bilen startas nästa gång.
Vid körning i hybridläge upprätthåller hybridhanteringssystemet en specifik laddningsnivå efter behov för att spara tillräckligt med elektrisk energi för senare användning, till exempel för elektrisk körning i stadstrafik.
När det kommer till effektivitetsoptimerad förbrukning är hybridläget mest effektivt för både korta och långa sträckor. Beroende på körsituationen och förarens effektbehov avgör driftsstrategin om man ska köra i el- eller hybridläge för att vara så effektiv som möjligt. Laddhybriderna föredrar att köra elektriskt i stadsområden. Vid högre hastigheter ökar andelen hybridkörning. Med aktiv ruttvägledning tar driftstrategin hänsyn till den planerade rutten. Driftstrategin väljer sedan automatiskt den bästa möjliga energikonfigurationen för den önskade rutten. För att uppnå högsta effektivitet beräknar fordonet vilka delar av sträckan som är lämpliga för eldrift. Eldrift är till exempel att föredra där hastigheterna sannolikt kommer att vara låga, t.ex. i stadsområden och trafikstockningar. När hybridassistenten är aktiverad och vägvisning är på, kommer inställningar som önskad laddningsnivå att skrivas över för att säkerställa en effektiv driftstrategi.
Utöver det automatiska hybridläget kan den önskade laddningsnivån nu för första gången ställas in individuellt med hjälp av ett digitalt skjutreglage. Förare kan använda den för att exakt definiera hur hög laddningsnivån ska vara. Laddningsnivån kan också ställas in före din resa, så att det finns tillräckligt med energi tillgänglig för eldrift på destinationen om så önskas, eller om det inte finns något laddningsalternativ där. Önskad laddningsnivå kan ställas in med hjälp av ett digitalt skjutreglage på en procentskala. Om målladdningstillståndet (SoC) är lägre än den aktuella SoC:n kommer batteriet att laddas ur ner till målnivån. Om mål- och strömvärdena stämmer överens kommer kraften huvudsakligen att komma från förbränningsmotorn – för att upprätthålla den aktuella SoC:n. Om mål-SoC:n är högre än den nuvarande SoC:n kommer fordonet att drivas av förbränningsmotorn – för att ladda batteriet. Batteriet laddas i syfte att maximera effektiviteten och minimera miljöpåverkan. Det innebär att förbränningsmotorn endast laddar batteriet i hastigheter över 65 kilometer i timmen; Vid låga hastigheter bibehålls laddningsnivån helt enkelt. Detta maximerar effektiviteten och möjliggör delvis elektrisk körning i staden eller i stop-and-go-trafik. HV-batteriet kan laddas på detta sätt upp till 75 procents laddning. Detta säkerställer att batteriet laddas med maximal effektivitet under körning. För att öka batteriets laddning över 75 procent krävs en extern AC-laddningskälla.
Fler bilder och skisser finns här
El- och bränsleförbrukning enligt WLTP:
SUV 220 kW Proline:
Förbrukning, blandad körning: 3,0–2,5 l/100 km | el: 16,5–15,6 kWh/100 km | CO₂utsläpp, blandad körning: 69–57 g/km. Räckvidd: 88-99 km
SUV 270 kW S line:
Förbrukning, blandad körning: 3,4–2,7 l/100 km | el: 16,9–15,9 kWh/100 km | CO₂utsläpp, blandad körning: 77–61 g/km. Räckvidd: 81-96 km
Sportback 270 kW S line:
Förbrukning, blandad körning: 3,3–2,7 l/100 km | el: 16,9–15,9 kWh/100 km | CO₂utsläpp, blandad körning: 76–61 g/km. Räckvidd: 82-96 km