Volkswagen är partner till UEFA Women's EURO 2025
Volkswagen är tillbaka på UEFA-planen. Biltillverkaren blir partner till UEFA Women's EURO 2025. Europamästerskapet i fotboll för damer går av stapeln i Schweiz mellan den 2 och 27 juli.
- Biltillverkaren stöttar inte bara Europamästerskapet för damer utan även sju deltagande landslag
- Christine Wolburg, Volkswagens varumärkeschef: ”Vi har i många år aktivt stöttat jämställdhet inom idrotten”
- Sponsringen ska ytterligare öka medvetenheten om modellerna i eldrivna ID.-familjen
– Vi har i många år arbetat hårt för att främja både damfotboll och kvinnor inom fotbollen. Att sponsra UEFA Women's EURO i sommar är ytterligare ett bevis på vårt engagemang för synlighet, rättvisa och genuin delaktighet, säger Christine Wolburg, varumärkeschef för märket Volkswagen.
Volkswagen var med som UEFA-partner redan vid turneringen 2022 i England. Precis som i det förra mästerskapet har Volkswagen ett andra stort mål med partnerskapet utöver attitydkampanjen.
– Vi använder också turneringen för att presentera våra modeller från den helt eldrivna ID.-familjen för en internationell publik, fortsätter Christine Wolburg.
Volkswagen är inte bara partner till UEFA Women's EURO 2025, utan även till sju av de 16 deltagande landslagen: Förutom Tyskland och värdlandet Schweiz är det Frankrike, Nederländerna, Danmark, Finland och Italien. I dessa länder har sponsringsavtal tecknats mellan respektive Volkswagen-importör och de nationella fotbollsförbunden. Volkswagen kommer även att organisera aktiviteter på andra fotbollsälskande marknader före och under EM, däribland Sverige.
Guy-Laurent Epstein, UEFA:s marknadsföringsdirektör, säger:
– UEFA är glada över att välkomna Volkswagen tillbaka som officiell sponsor till UEFA Women's EURO. Deras fortsatta stöd visar den gemensamma tron på damfotbollens styrka och potential. När mästerskapet snart startar runt om i Schweiz hjälper detta partnerskap oss inte bara att arrangera en tävling som kommer att slå många rekord, det gör det också möjligt för oss att investera i den fortsatta utvecklingen av damfotbollen och skapa fler möjligheter för kvinnor och flickor på alla nivåer av sporten.
UEFA Women's EURO är sommarens stora fotbollsturnering. Den hålls i åtta schweiziska städer och förväntas bli den mest framgångsrika upplagan hittills, med fler arenabesökare och TV-tittare än någonsin tidigare.
Alexandra Popp, UEFA Women's EURO-ambassadör för Volkswagen, 145-faldig tysk landslagsspelare och kapten för VfL Wolfsburg:
– Damfotbollen har tagit ett fantastiskt kliv framåt de senaste åren där professionalismen, kvaliteten och uppmärksamheten har utvecklats mycket positivt. Volkswagen har stöttat oss ända från början – både på klubbnivå med VfL Wolfsburg och även på nationell nivå i det tyska fotbollsförbundet, och i Europa, som nu i mästerskapet. Detta engagemang och erkännande är mycket uppskattat i fotbollsvärlden.
Vid senaste UEFA Women's EURO, som tvingades skjutas upp från 2021 till 2022 på grund av coronapandemin, skapade Volkswagen uppmärksamhet med sin attitydkampanj #NotWomensFootball. Med denna medvetet provocerande slogan påpekades det att det allmänna språkbruket skiljer sig mellan fotboll och damfotboll – som om de var olika sporter.
Även damlaget i VfL Wolfsburg, ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, drar nytta av Volkswagens stöd: I tolv år har denna tyska fotbollsklubb varit bland de mest framgångsrika damlagen i Europa. VfL Wolfsburg har under denna period inte bara vunnit UEFA Women's Champions League två gånger, utan även det tyska mästerskapet sju gånger och tyska cupen elva gånger.