Ystad – Haparanda ingen match med Audi A6 e-tron
Med målet att visa att det är enkelt att köra långt med elbil ställde Audi Sverige upp i årets SECC, Scandinavian Electric Car Championship. Sträckan Ystad-Haparanda på 160 mil kördes på ca 18 timmar 2 minuter och 38 sekunder med totalt 64 minuters laddstopp. Det gav teamet en stark femteplats endast 7 minuter efter segraren.
Det var första gången som Audi Sverige ställde upp i SECC-tävlingen där det gäller att köra elbil så långt på kortast tid som möjligt genom Sverige, naturligtvis inom gällande trafikregler. Årets upplaga gick från Ystad i söder till Haparanda i norr, en sträcka på cirka 160 mil. Totalt startade hela 30 ekipage med elbilsentusiaster. För första gången deltog även ett team från Scania med en helelektrisk lastbil som slog nytt distansrekord.
Audis team med Pontus Lamberg och Kim Ivarsson, valde en lite annorlunda taktik jämfört med många andra.
– Ja, vi ville visa att vem som helst kan ge sig ut på långresor. I Ystad skrev vi in Haparanda i navigeringen och lät bilen bestämma laddstoppen. Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken, planerat eller preppat på annat sätt. Vid laddstationerna använde vi ett laddkort från Audi Charging, säger Pontus Lamberg som till vardags arbetar med digital marknadsföring på Audi Sverige.
Det visade sig räcka väldigt långt. Team Audi tog en stark femteplats bara sju minuter efter vinnarteamet, Filip Forsberg och Thomas Norén som körde en Porsche Taycan Turbo S Cross Tourismo.
Audi-teamet ställde upp på startlinjen med en Audi A6 Sportback e-tron quattro med 428 hästkrafter (315 kW), ett batteri på 100 kWh (94,9 kWh netto) och möjlighet till snabbladdning med upp till 270 kW. För Pontus och Kim handlade loppet om att visa hur elbilen fungerar vid verklig körning – utan extrema åtgärder.
– Jag är imponerad över bilens prestation med tanke på förutsättningarna. Vi kom sju minuter efter vinnarbilen på en sträcka på 160 mil. Och vi gick i mål med sju procent kvar i batteriet och 21 grader på AC:n. Vi är väldigt nöjda med vår bil och ville visa hur enkelt det är att ge sig ut på långresor. Samtidigt har vi stor respekt för de som preppat sina bilar och kapat tiderna.
Under loppet blev det sammanlagt fem laddstopp för Audin: ett längre stopp från 10 till 80 procent som tog 21 minuter, och fyra kortare laddningar på bara cirka tio minuter vardera. Totalt stod bilen på laddning i 64 minuter.
Ingen tvekan
På frågan om de kan tänka sig att ställa upp igen nästa år tvekar de inte en sekund.
– Absolut! Det är en fantastisk upplevelse och ett perfekt sätt att visa hur långt elbilar faktiskt har kommit. Dessutom fick vi många nyfikna frågor längs vägen. Och så kanske vi testar en A6 Sportback e-tron i performance-utförande och pumpar däcken lite extra, skrattar Kim, regionchef på Audi Sverige.
Läs mer om SECC här.