Världspremiär för helt nya Volkswagen T-Roc
Volkswagen presenterar nu helt nya T-Roc. Andra generationen av denna storsäljare har utvecklats från grunden. Den svenska förförsäljningen av nya T-Roc startar i mitten av september och lanseringen är planerad till början av 2026. De svenska priserna blir officiella i samband med säljstarten.
- Med nya T-Roc presenterar Volkswagen en framtidsinriktad efterföljare till sin storsäljande modell som har sålts i över två miljoner exemplar världen över, varav nästan 26 000 i Sverige
- Den nya generationen gör intryck med kraftfull design, innovativa drivlinor och hög kvalitet
- Nya T-Roc erbjuder ett brett utbud av förarassistanssystem och teknik från högre fordonsklasser
Nya T-Roc har en uttrycksfull design och erbjuder innovativa elektrifierade drivlinor. Den högklassiga interiören har en nydesignad förarmiljö, en upp till 33 centimeter stor infotainmentskärm och en ambientebelysning som skapar en loungeliknande atmosfär. Dessutom erbjuder T-Roc mer utrymme i kupén och större bagageutrymme. Nya förarassistanssystem och innovationer från högre fordonsklasser fulländar modellen, till exempel Travel Assist och körprofilsväljaren.
Andra generationen med ny design
Det stora utvecklingssprånget märks redan vid första anblicken på den kraftfulla och rena designen. Den behåller modellens typiska DNA med ett coupéliknande bakparti och utnyttjar samtidigt fördelarna med en 12 cm längre totallängd jämfört med föregångaren. De större proportionerna gör den dynamiska designen möjlig.
Belysningsdesignen spelar också en viktig roll i nya T-Roc. De nya LED-strålkastarna fram är standard i versionen Life. IQ.LIGHT LED Performance-strålkastare finns som tillval till Life men är standard för versionen R-Line. Till dessa strålkastare ingår också den belysta smala LED-listen och den vita belysta Volkswagen-logotypen. Baktill på T-Roc finns även en genomgående LED-ljusramp med en röd belyst Volkswagen-logotyp (beroende på utrustning). R-Line kan som tillval uppgraderas till IQ. LIGHT LED Matrix-strålkastare.
Högkvalitativ interiör och klassledande funktioner
Interiören har uppgraderats och imponerar med hög kvalitet, mjuka ytor och innovativ teknik. Till exempel är instrumentpanelen klädd i ett nyutvecklat tyg som tillsammans med ambientebelysningen skapar en loungekänsla. Nya T-Roc övertar många funktioner från de större modellerna Tiguan och Tayron, till exempel den senaste utvecklingen av körprofilsväljaren, som bland annat kan användas för att välja körprofil och reglera ljudvolymen.
En annan nyhet i T-Roc och i klassen är Head up-display (tillval), som projicerar viktig information som hastighets- eller navigationspiktogram direkt på vindrutan framför föraren.
Mer plats för upp till fem personer
Utrymmet i nya T-Roc lämpar sig för långa resor och familjer. Även om personer som är längre än 1,85 m sitter fram kan passagerare med liknande kroppsbyggnad bekvämt sitta i baksätet tack vare de 12 cm som adderats till längden på nya T-Roc. Med 4 373 mm är den andra generationen exakt 122 mm längre än sin föregångare.
Även axelavståndet har ökats och spänner över 2 631 mm (+28 mm) mellan lättmetallfälgarna som nu är upp till 20 tum (tidigare upp till 19 tum). Denna ökning av axelavståndet gynnar kupéutrymmet i T-Roc. Dessutom har bagageutrymmesvolymen ökat med 30 liter till 475 liter vid lastning upp till baksätesryggstödens höjd.
Tekniköverföring tack vare MQB evo
Efter nuvarande Tiguan (debut 2024) och Tayron (debut 2025) är nya T-Roc den tredje SUV:en från Volkswagen som bygger på det senaste utvecklingssteget i den modulära plattformen MQB evo – och drar därmed nytta av plattformens utveckling av både hårdvara och mjukvara. Bland dessa finns en ny utvecklingsfas av Travel Assist. Den stöder bland annat automatiskt filbyte och reagerar mer förutseende på förändringar hos hastighetsbegränsningar.
För första gången har nya T-Roc även system som Park Assist Pro (tillval) ombord. Med hjälp av minnesfunktionen kan systemet parkera automatiskt på en sträcka på upp till 50 meter och manövrera bilen in i och ut ur parkeringsfickor med hjälp av en smartphone. Som tillval finns även en urstigningsvarning som kan varna personerna i bilen innan dörrarna öppnas om bilar eller cyklar närmar sig bakifrån.
Turboladdade hybridmotorer
Nya T-Roc kommer uteslutande att erbjudas med innovativa turboladdade bensinhybridmotorer. På den svenska marknaden lanseras först en framhjulsdriven 1,5-liters eTSI mildhybrid (mHEV) med 48 V-system. Den har en effekt på 150 hk (110 kW). Därefter följer en framhjulsdriven hybrid (HEV) som har utvecklats från grunden.
Precis som föregångaren kommer nya T-Roc senare även att finnas med 4MOTION fyrhjulsdrift – i kombination med en 2,0-liters TSI mildhybrid (mHEV). Mildhybriderna har en 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda (DSG).
Life och R-Line
I Sverige kommer nya T-Roc att erbjudas i utrustningsversionerna Life och R-Line. Versionen Life fokuserar på funktionalitet och komfort medan toppversionen R-Line fokuserar på sportighet. För att förenkla konfigurationen har Volkswagen kombinerat standard- och tillvalsutrustning och paket med utrustningsversionerna. Detta ger ett strömlinjeformat utbud av grund- och tillvalsutrustning.
Till nya T-Roc finns totalt sex lacker att välja mellan: Pure White solid, Wolf Grey metallic samt de nya lackfärgerna Canary Yellow solid, Flamed Red metallic, Celestial Blue metallic och Grenadilla Black metallic. T-Roc erbjuds även tvåfärgad med taket i solidsvart. Likt tidigare kan dessutom alla versioner av T-Roc beställas med en dragkrok vars kultryck (80 kg) även passar för transport av tunga elcyklar.
En europeisk bil för Europa
Den första generationen av T-Roc lanserades på marknaden 2017 och etablerade sig snabbt. En uppdatering följde i årsmodell 2022. Förra året valde cirka 292 000 nybilsköpare i Europa den kompakta allroundbilen, som tillverkas på den portugisiska fabriken i Palmela nära Lissabon. Totalt har över två miljoner exemplar av T-Roc sålts hittills, varav nästan 26 000 i Sverige. Det gör T-Roc till Volkswagens näst mest framgångsrika SUV i världen efter Tiguan.
Säljstart i september
Den svenska förförsäljningen startar i mitten av september. Först ut är mildhybriden 1,5 eTSI med 150 hk i både Life- och R-Line-utförande. Priser och tekniska data blir officiella i samband med säljstarten. De första bilarna beräknas komma till Sverige i början av 2026, då också själva lanseringen sker.