02 sep 2025 | Pressmeddelande

Nystart i Milano. Audi presenterar ny design

I samband med att Audi presenterar Audi Concept C i Milano ger märket en konkret visualisering av designen av framtida modeller. De fyra ringarna tar ett progressivt steg: i en alltmer komplex värld är Audi kompromisslös i sitt engagemang för tydlighet. Den nya designfilosofin är en del av Audis grundläggande omorientering och representerar en nystart för företaget som helhet. Produkter, processer och strukturer är fokuserade på det som är väsentligt, vilket skapar utrymme för innovation och tekniskt ledarskap.

Evenemanget i Milano, som hålls under parollen "Strive for Clarity", markerar också nästa kapitel i företagets omvandling. Med en design som fokuserar på tydlighet tar Audi ett djärvt steg mot en reducerad och tidlös estetik som kommer att fortsätta att differentiera företaget i tider av ökad konkurrens. Det är ingen slump att denna nystart äger rum i en stad som har stått för design, teknik och starka personligheter i århundraden. Idag är det få idéer som inspirerar lika mycket som under renässansen.

"Visionärt tänkande och en drivkraft att gå bortom det välbekanta är förebilden för Audi", säger Audis VD Gernot Döllner. Det är därför Italiens designhuvudstad är den perfekta platsen för att börja en ny era. Här blir det ideal som Audi eftersträvar påtagligt.

En ny designfilosofi med fokus på tydlighet

Det nya förhållningssättet tydliggörs av ett formspråk som omisskännligt förkroppsligar varumärkets identitet. Audi står för distinkt design, kompromisslös kvalitet och sofistikerat uttryck.

"Radikal enkelhet är kärnan i vårt tillvägagångssätt. Vi uppnår tydlighet genom att reducera allt till det väsentliga", säger Chief Creative Officer Massimo Frascella.

Det gäller inte bara bilens exteriör, utan även interiören. De senaste tekniska innovationerna och materialen används överallt där de skapar nya möjligheter för kunderna, minimala åtgärder med maximal effekt. För Frascella handlar detta tillvägagångssätt om vad som gör en bil åtråvärd bortom rationell erfarenhet. Känslor spelar därför en viktig roll i designfilosofin. "Vi vill forma ett varumärke som väcker habegär och har kulturell relevans."

Audi Concept C ger en förhandstitt på designen av framtida modeller

Audi Concept C, som kommer att visas på bilsalongen IAA i München, är den första manifestationen av denna nya designfilosofi. Konceptbilen ger en konkret visualisering av formspråket på framtida produkter och en ny interiörupplevelse, och förkroppsligar universella designprinciper: en reduktion till det väsentliga, utan överflödiga linjer eller element, och ett engagemang för geometrisk klarhet. Konceptbilen definieras av en vertikal inramning inspirerad av den ikoniska racerbilen Auto Union Type C. Bilens design med vertikala orientering fokuserar blicken. Reduktionen till det väsentliga återspeglas också i interiören, som befriar användarna från distraktioner och ger rätt information vid rätt tidpunkt genom intelligent teknik.

"Vår historia kännetecknas av djärva innovationssprång och toppmodern teknik i kombination med ett kompromisslöst fokus på tydlighet i designen, betonar Audis VD Gernot Döllner. "Våra mest legendariska modeller förkroppsligar denna kombination på ett perfekt sätt."

Audis fyrhjulsdriftssystem quattro revolutionerade bilvärlden. Inom motorsporten triumferade varumärket tack vare kraftfulla motorer, innovativa material och aerodynamisk design – ett framgångsrecept som har påverkat fordonsutvecklingen långt utanför racerbanan.

Designfilosofin berör alla aspekter av företaget

En återgång till det som är Audi och en reduktion till det väsentliga spelar en central roll inte bara i designen: "Det sätt på vilket vi designar våra bilar, är det sätt vi kommer att forma vårt företag på", säger Gernot Döllner. Den nya designfilosofin är därför en företagsprincip för Audi som kommer att återspeglas i utformningen av modellportföljen och produktsortimentet samt i företagets organisationsstruktur. 

Döllner: "Tydlighet är ett etos och en kompass som kommer att vägleda Audi genom den kommande tiden." Presentationen av den nya designfilosofin i Milano representerar en nystart. "Inventeringsfasen är över. Nu är det dags att blicka framåt och få upp farten. Vi fokuserar på det som verkligen betyder något: att sätta standarder för design och kvalitet, säger Audis VD.

Grunden för en omstrukturering av bolaget är lagd

Med sin Audi Agenda har företaget drivit på för djupgående förändringar sedan 2023. Under första halvåret 2025 fortsatte Audi omvandlingen för att stärka sin innovationsförmåga och framtidssäkra sin affärsmodell.

"Vi ser nu de första framgångarna", säger Döllner. Bland annat med vår modelloffensiv och vår fokuserade portfölj som gör det möjligt för oss att investera i kvalitet och innovation. Eller i vår affärsmodell för Kina, där vi än en gång har visat prov på pionjäranda med vårt nya systermärke AUDI. Det avtal om framtiden som ledningen och företagsrådet slöt i mars framtidssäkrar också bolaget och dess konkurrenskraft. Dessutom investerar Audi cirka åtta miljarder euro i sina tyska anläggningar fram till 2029.

Audi fortsätter modelloffensiven

I slutet av året kommer Audi att ha introducerat mer än 20 nya modeller inom 24 månader, vilket gör portföljen till den yngsta i premiumsegmentet. Efter att volymmodeller som Audi A6 har förnyats under våren och Audi Q3 på sommaren kommer de fyra ringarna att visa upp Q3 Sportback e-hybrid på IAA.

Audi fortsätter sin modelloffensiv nästa år. En av nyheterna är en eldriven instegsmodell som kommer att tillverkas i Ingolstadt från 2026, samt prestandamodeller från Audi Sport. Kombinationen av helt eldrivna modeller, laddhybrider och en ny generation bilar med förbränningsmotor kommer att säkra en robust och flexibel position på kärnmarknaderna i Europa, Kina och Nordamerika i takt med att övergången till elektrisk mobilitet fortskrider.

Samtidigt arbetar Audi redan med nästa innovationscykel. Strategiska partnerskap som det mellan Volkswagen Group och Rivian gör det möjligt att utveckla innovationer snabbare och mer kostnadseffektivt, särskilt när det gäller mjukvara. År 2026 kommer Audi också att gå in i Formel 1: en möjlighet att testa nya tekniker, material och processer i världens tuffaste tekniklaboratorium.

Gernot Döllner: "Förberedelserna inför vår start i Formel 1 är i full gång." Och bara några veckor efter premiären för den nya designfilosofin i Milano väntar ett nytt spännande ögonblick för de fyra ringarna: "Vi ser fram emot att ge alla fans en konkret förhandsvisning av vad de kan förvänta sig av oss i Formel 1 från och med nästa år."