07 sep 2025 | Pressmeddelande

Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S

Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.

Nya Porsche 911 Turbo S har stora skor att fylla. Redan föregångaren betraktades som riktmärket inom sportbilsvärlden när det gäller kombinationen överlägsen prestanda, långfärdskomfort, exklusivitet och användarvänlighet. Nu har 911 Turbo S återigen höjt ribban betydligt, på alla områden. Den nya sportbilen, som erbjuds både som coupé och cabriolet, debuterar med markant högre prestanda, mer muskulös design, intelligentare aerodynamik, optimerat chassi och ännu mer exklusiv utrustning.

"911 Turbo S är det mest kompletta och mångsidiga sättet att köra en Porsche 911. Vare sig det gäller vardagskörning, långa motorvägspass eller körning på racerbana så har vi lyckats göra nya 911 Turbo S ännu bekvämare, mer individuell och betydligt snabbare än sin föregångare", säger Frank Moser, ansvarig för modellserierna 911 och 718.

Innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik

Den nyutvecklade prestandadrivlinan har en systemeffekt på 523 kW (711 hk). Det gör nya 911 Turbo S till den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Drivlinans maximala vridmoment är 800 Nm och är tillgängligt över ett extremt brett intervall från 2 300 till 6 000 varv/min. Effektkurvan karakteriseras också av en ovanligt bred topp: mellan 6 500 och 7 000 varv/min står hela den maximala effekten på 711 hk till förfogande. Utrustad med den innovativa och lättviktsdesignade T-Hybrid-tekniken med ett 400 V-system har effekten höjts med 61 hk jämfört med föregångaren. En sorts T-Hybrid-drivlina debuterade 2024 i 911 Carrera GTS. Tekniken har avsevärt vidareutvecklats för användning i nya 911 Turbo S. Medan en enda elektrisk turboladdare (eTurbo) integrerats i T-Hybrid-systemet i GTS används två eTurbo- aggregat i nya 911 Turbo S. Turbinen och kompressorn har konstruerats specifikt för att uppfylla kraven i den nya toppmodellen. De båda eTurbo-aggregaten bidrar inte bara till den avsevärda högre prestandan utan förbättrar även drivlinans respons. Det särskilt kompakta och lätta högvoltsbatteriet med en kapacitet på 1,9 kWh är identiskt med det i 911 Carrera GTS. En åttaväxlad PDK med integrerad elmotor överför kraften till fyrhjulsdriftsystemet Porsche Traction Management (PTM). 911 Turbo S accelerationssiffror 0-100 km/h har sänkts med 0,2 sekunder till 2,5 sekunder jämfört med föregångaren. Sprinten 0-200 km/h tar 8,4 sekunder, vilket motsvarar en förbättring på 0,5 sekunder. Topphastigheten hos nya 911 Turbo S är 322 km/h.

Ca 14 sekunder snabbare på Nürburgring Nordschleife

Trots de extra komponenterna i prestandahybridsystemet väger nya 911 Turbo S bara 85 kilo mer än föregångaren. Viktökningen har mer än kompenserats inom alla områden som är relevanta för kördynamiken. Det bästa beviset på detta är varvtiden på Nürburgring Nordschleife. Som en del av den slutliga utvecklingen under hösten 2024 uppnådde en lätt kamouflerad 911 Turbo S en tid på 7:03,92 minuter under en officiell tidtagning - cirka 14 sekunder snabbare än sin föregångare. "Du känner inte viktökningen. Tvärtom – bilen är mycket smidigare, har bättre grepp och är betydligt snabbare än sin föregångare vid alla relevanta sektioner av banan", säger Porsche Brand Ambassador Jörg Bergmeister, som deltagit i utvecklingen och testningen av nya 911 Turbo S, samt satte den officiella varvtiden.

Bromsar och däck med optimerad prestanda

Ingenjörerna hos Porsche har anpassat bilens däck och bromsar till den imponerande prestandan hos toppmodellen av 911. Den nya generationen däck som används i 911 Turbo S erbjuder avsevärt bättre egenskaper vid torrt väglag samtidigt som de bibehåller goda egenskaper vid vått väglag. Bakaxeln har tio millimeter bredare däck jämfört med föregångaren och mäter nu 325/30 ZR 21. Liksom föregångaren har den nya modellen däck av dimensionen 255/35 ZR 20 på framaxeln. Det standardmonterade keramiska kompositbromssystemet (PCCB) är utrustat med nya bromsbelägg och kan utstå enorma påfrestningar. På så sätt förbättras bromseffekten och pedalkänslan i lika hög grad. Ingenjörerna har ökat bromsskivediametern på bakaxeln från 390 mm till 410 mm. På framaxeln används bromsskivor med en diameter på 420 mm. Detta innebär att den nya 911 Turbo S är utrustad med det största PCCB-bromssystemet som Porsche någonsin har installerad i en tvådörrarsmodell.

Intelligent aktiv aerodynamik

Ett nytt aerodynamiskt koncept optimerar kylningen och effektiviteten hos nya 911 Turbo S. Aktiva, vertikalt placerade kylluftsspjäll i bilens front och en aktiv frontdiffusor, tillsammans med den variabla frontspoilerläppen och den höj- och sänkbara bakvingen som ärvts från föregångaren, fungerar tillsammans som en effektiv helhet. Kylluften strömmar optimalt till bromsarna och kylarna. Beroende på körsituationen reducerar den aktiva aerodynamiken på ett intelligent sätt luftmotståndet. Luftmotståndskoefficienten hos 911 Turbo S har sänkts med tio procent jämfört med föregångaren i det mest effektiva läget för alla aktiva aerodynamiska element. Dessutom förbättrar den aktiva aerodynamiken bromsegenskaperna vid vått väglag, om körläge Wet Mode används stängs frontdiffusorn och skyddar därmed bromsskivorna fram mot vattenstänk.

Chassi konstruerat för ökad stabilitet och smidighet

T-Hybrid-drivlinan med sitt högvolts- och batterisystem har gjort det möjligt för Porsches ingenjörer att utrusta 911 Turbo S med elektrohydrauliskt styrd Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) som standard. Det minskar tendensen till krängning vid riktningsändringar och ökar smidigheten vid körning in i och ut ur kurvor. Systemet arbetar med korskopplade, aktiva krängningshämmare där trycket byggs upp av ett oljeflöde beroende på körsituationen. Stabilisatorerna genererar stödkrafter och håller bilen i balans. Det gör sportbilen ännu mer förutsägbar och lättare att köra trots den enorma effekten och förbättrar både komfort och de kördynamiska egenskaperna. Det innebär att toppmodellen i modellserie 911 förbättrats ytterligare avseende åkkomfort, stabilitet och smidighet. För optimal användbarhet i vardagen finns den elektrohydrauliska PDCC:n med ett frontlyftsystem som tillval, som tack vare sin integrering med 400 V-systemet arbetar mycket snabbare än föregångaren.

Ett nytt standardmonterat sportavgassystem med bakre ljuddämpare och slutrör i titan understryker även akustiskt 911 Turbo S:s position i modellprogrammet. Ljudkulissen är komponerad speciellt för toppmodellen. Dessutom sparar avgassystemet vikt. En annan komponent i sportbilens nu ännu mer känsloladdade ljudbild är inre motoruppgraderingar. Boxermotorn på 3,6 liter arbetar särskilt med asymmetrisk ventilstyrning som lägger till ytterligare frekvenser till motorljudet och skapar på så sätt ett djupare och skarpare ljud.

Exklusiv look och högklassig utrustning

Med nya Turbo S introducerar Porsche sin modellserieövergripande turbodesignstrategi även för  911-modellerna. Ett flertal kontrasterande element är designade i färgen Turbonite, exklusivt reserverad för Turbo-modellerna. Till dessa hör Porsche-emblemet på den främre huven och modellemblemet ”Turbo S” baktill. Dessutom finns Turbo S-specifika inlägg i lamellerna på bakvingen och sidofönsterlister i Turbonite som skiljer ut toppmodellen. Utbudet av fälgar till Turbo S inkluderar en ny version, inklusive centrumbult, i färgen Turbonite.

Den nya toppmodellen i 911-serien har som brukligt en synligt bredare kaross och spårvidd jämfört med Carrera-modellerna, samt öppningar i de bakre sidosektionerna. På den nydesignade bakpartipanelen finns markanta ventilationsöppningar som framhäver bredden ytterligare. Avgassystemets slutrör av titan i en nytolkning av den typiska Turbo-specifika designen understryker Turbo S:s topposition i modellserien, liksom den dynamiska pärlstrukturen ovanför bakljuslisten. Ovala slutrör i titan med en speciell struktur finns som tillval. Totalt sett särskiljer det exklusiva utseendet tydligt Turbo S från andra 911-modeller.

Även interiören präglas av accentdetaljer i Turbonite. Dessa återfinns på dörrpanelerna, ratten, instrumentpanelen och mittkonsolen, liksom i form av dekorsömmar, samt detaljer på Sport Chrono-urtavlan och på instrumentklustret. Även säkerhetsbältena och flera av knapparna på mittkonsolen har den Turbo-specifika färgen. Vidare ingår för första gången dekorlister i kolfiber med detaljer i Neodyme samt perforerad takklädsel i mikrofiber med svart baksida i den exklusiva interiören.

Om 911 Turbo S beställs som coupé levereras den som tvåsitsig som standard, men kan på begäran konfigureras med baksätessystem utan extra kostnad. 911 Turbo S Cabriolet levereras som standard i en 2+2-konfiguration. Porsche utrustar nya 911 Turbo S med HD Matrix LED-strålkastare som standard. Dessa strålkastare har innovativa ljusfunktioner som ökar säkerheten märkbart vid mörkerkörning. Sport Chrono-paket inklusive däcktemperaturmätare, modellspecifikt PASM-chassi, elektrohydraulisk krängningshämmare (PDCC) och sportavgassystem i titan ingår också i standardutrustningen. Interiört är adaptiva sportstolar med 18-vägsinställning, minnesfunktion och modellogotyp på nackskydden standard. Den Turbo S-specifika präglingen på sportstolarna och dörrpanelerna är en nytolkning av designdetaljer från den första 911 Turbo (930).

Stort urval av alternativ

Fler möjligheter till individualisering finns via sortimentet från Porsche Exclusive Manufaktur. Förutom valfri kulör med över 100 kulörer på utsidan, erbjuds till exempel fälgar i Turbo Exclusive Design med kolfiberblad lackerade i Neodyme, lättvikts tak i synlig kolfiber, baklyktor i Exclusive Design och luftintag på de bakre hjulhusen i kolfiber. För första gången finns även lättviktstorkararmar tillverkade i kolfiber, som är 50 procent lättare än standardkomponenterna. Interiören kan lyftas ytterligare med detaljer som dekorsömmar i kontrasterande färger, personlig prägling, säteskonsoler och tröskellister i läder med fina dekorsömmar, samt personligt lackerade bilnycklar.

911 Turbo S för handleden

Med konfiguratorn för Porsche Design Timepieces går det att utforma sin personliga ”sportbil för handleden” – perfekt anpassad till 911 Turbo S ända ner till sista detaljen. Den nya svarta urtavlan med designelement i Turbonite speglar kopplingen till sportbilen. Förutom Turbonite finns alla exteriörfärger (inklusive valfri kulör) att tillgå för den färgade ringen runt urtavlan. Titanfodralet har en svart titankarbidbeläggning. Armbandet är tillverkat av original Porsche interiörläder och tråd. En höjdpunkt är varmpräglingen med texten ”Turbo S”. Klockan drivs av Porsche Design kaliber WERK 01.200 med COSC-certifiering och flyback-funktion. Den individuellt valbara rotorn återspeglar de olika designerna hos 911 Turbo S-fälgar och har ett Porsche-emblem i Turbonite. Baksidan av fodralet kan förses med en personlig gravyr. Chronograph 911 Turbo S är handgjord på beställning i Porsches klockfabrik i Grenchen i Schweiz.

Går att beställa nu

Nya Porsche 911 Turbo S kan beställas till priser från 2 990 000 kronor inklusive moms. 911 Turbo S Cabriolet kostar från 3 140 000 kronor inklusive moms.

Mer information samt film- och fotomaterial i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

911 Turbo S (WLTP, preliminära värden)

Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,8 – 11,6  l/100 km; CO₂-utsläpp, blandad körning: 266 – 262 g/km

911 Turbo S Cabriolet (WLTP, preliminära värden)

Bränsleförbrukning (blandad körning): 11,8 – 11,7 l/100 km; CO₂-utsläpp, blandad körning: 267 – 265 g/km


Värden som anges som intervall avser inte ett enskilt fordon och ingår inte i det erbjudna produktutbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan olika fordonstyper. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, däckformat etc.) kan ändra relevanta fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan, förutom väderlek, trafiksituation och körsätt, påverka bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden för ett fordon.