Världspremiär för Volkswagen ID. CROSS Concept – en eldriven kompakt-SUV på instegsnivå
På mobilitetsmässan IAA Mobility i München presenterar Volkswagen en eldriven kompakt-SUV med namnet ID. CROSS Concept. Denna konceptbil för småbilssegmentet kommer under slutet av 2026 att börja serietillverkas som ID. Cross.
- Stort urval: Volkswagen kommer i framtiden att erbjuda fyra elbilar i småbils- och kompaktsegmentet, som successivt kommer att lanseras på marknaden från 2026
- Typisk Volkswagen. ID. CROSS Concept följer ett nytt designspråk och är tänkt att förstärka T-Cross-klassen
- MEB+ med framhjulsdrift. MEB+ är nästa steg i utvecklingen av Volkswagens modulära elbilsplattform och är nyckeln till att tillverka eldrivna modeller på instegsnivå i Europa
100 procent Volkswagen
På IAA Mobility i München, 8-14 september, presenterar Volkswagen nästa steg i sin elbilssatsning. Konceptbilen ID. CROSS Concept är en kompakt-SUV på instegsnivå som passar lika bra i stan som på långresan.
– Redan från början var mitt mål att forma märket Volkswagen till den bästa versionen genom tiderna. Konceptbilen ID. CROSS, som är nära att serietillverkas, visar att vi nu verkligen levererar – med en ny design, många tekniker som tidigare bara fanns i högre klasser, förbättrad användbarhet och kvalitet. Och äntligen ”rätt” namn igen. Med den här nya Volkswagen-generationen håller vi våra löften, säger Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen, chef för Brand Group Core och medlem i koncernledningen.
Lansering av fyra nya eldrivna modeller på instegsnivå
Efter ID. 2all, ID. GTI Concept och ID. EVERY1 är ID. CROSS Concept den fjärde eldrivna konceptbilen för småbilssegmentet. De produktionsklara versionerna av dessa nya Volkswagen-modeller kommer att finnas på marknaden från 2026.
Världspremiären för nya ID. Polo (den produktionsklara versionen av ID. 2all) planeras för första halvåret 2026. Kort därefter presenteras ID. Polo GTI. Båda modellerna kommer att visas upp på IAA Mobility, fortfarande något kamouflerade. Två legendariska Volkswagen-beteckningar – Polo och GTI – tas därmed in i elmobilitetens värld. Den produktionsklara versionen av ID. CROSS Concept får namnet ID. Cross och har världspremiär sommaren 2026. ID. EVERY1, som också visas upp i München även om den fortfarande är en konceptbil, blir en höjdpunkt 2027.
Alla fyra nya ID.-modeller är en del av en produktlansering som omfattar alla märken i varumärkesgruppen Core (SEAT & CUPRA, SKODA, Volkswagen, Volkswagen Transportbilar), där koncernens märken lanserar nya modeller i instegssegmentet för elektrisk mobilitet. Brand Group Core utnyttjar synergier och stordriftsfördelar på ett målinriktat sätt för att kunna erbjuda särskilt attraktiva elbilar i Europa, både tekniskt och prismässigt.
Ren och positiv – ikonisk och tilltalande
ID. CROSS Concept i lacken Urban Jungle Green speglar ett nytt, tydligt och tilltalande designspråk. Volkswagens designchef Andreas Mindt förklarar:
– Vi kallar vårt nya designspråk "Pure Positive". Det bygger på våra tre designhörnstenar stabilitet, sympatisk och hemlig ingrediens ("secret sauce”) och kommer att prägla alla nya Volkswagen i framtiden. Vi satsar på en ren och kraftfull tydlighet, visuell stabilitet och en positiv, sympatisk utstrålning hos bilarna. Linjerna och de kraftfulla ytorna hos ID. CROSS Concept är rena och tydliga. De formar en SUV som är trendsättare, inte trendföljare, och som överför märkets identitet till framtiden. Den positiva utstrålningen hos ID. CROSS Concept märks direkt på fronten och bakpartiet. Med sin grafik och 3D-ljussignatur ger de intrycket av att bilen är leende.
Andreas Mindt fortsätter:
– En Volkswagen måste vara sympatisk, omisskännlig och inspirera med sin karaktär. Därför framkallar vi medvetet Volkswagen-ikoner som Golf och VW-bussen i ID. CROSS Concept – som en stänk av ”secret sauce”. Det märks till exempel på de karismatiska C-stolparna och den raka fönsterlinjen. Få volymmärken i världen kan dra nytta av ett så starkt arv. Och det kommer alltid att finnas med i vår verktygslåda på vår resa in i framtiden.
Kompakt – får plats i alla parkeringsfickor
Konceptbilen som visas på IAA Mobility är 4 161 mm lång och har ett axelavstånd på 2 601 mm. ID. CROSS Concept är 1 839 mm bred och 1 588 mm hög. Det innebär att den har samma storlek som dagens T-Cross. Detta gäller dock inte hjul-/däckkombinationen på konceptbilen: Designerna har utvecklat en 21-tums lättmetallfälg som heter Balboa, särskilt för ID. CROSS Concept. I samarbete med Goodyear konstruerades speciella 235/40 R21-däck för utställningsbilen, som fortsätter med fälgens design i däcksidan.
Stort utrymme – små mått
Fokus har varit att göra denna eldrivna kompakt-SUV så mångsidig som möjligt. Å ena sidan är ID. CROSS Concept perfekt anpassad för stadstrafik tack vare de kompakta yttermåtten, å andra sidan är den en allroundbil för familj och vänner som även klarar längre resor och mycket bagage utan problem.
Ett innovativt paket gör kupén i femsitsiga ID. CROSS Concept mycket rymlig. Bilens ovanliga bredd och den luftiga interiören ger en större känsla av rymd. Bagageutrymmet i konceptbilen rymmer 450 liter. Ett extra fack, en så kallad "frunk", på 25 liter under motorhuven ger extra utrymme. Det lastutrymmet kan exempelvis användas för laddkabeln.
Invändig loungekänsla
Kupén i ID. CROSS Concept är utformad som en oas av välbefinnande. Interiören övertygar med en hög materialkvalitet och känsla, inklusive tygklädda ytor. Förkonfigurerade ljus-, ljud- och klimatlägen (Atmospheres) förvandlar Vanilla Chai (en varm beige nyans) till en lounge som erbjuder maximal komfort.
Växtmotiv på bildskärmarna och riktiga växter i den optiskt svävande mittkonsolen förstärker trivseln. En annan höjdpunkt är de specialdesignade sätena i konceptbilen som kan fällas ner helt för att skapa en viloyta i stil med ”Folkabussen".
Allt inom synhåll och under kontroll
Den innovativa förarplatsen med sin genomtänkta ergonomi och intuitiva manövrering garanterar förarens koncentration under körningen. I ID. CROSS Concept har Volkswagen skapat ett harmoniskt samspel mellan displayer med intuitiv menystruktur, naturlig röststyrning och knappar för direkta funktioner.
Multifunktionsratten med överskådlig knappstyrning har fått en helt ny design. ID. CROSS Concepts två centrala displayer är placerade på en visuell axel: den digitala skärmen framför ratten på 28 cm/11 tum och infotainmentsystemets centrala pekskärm med en diameter på 33 cm/13 tum.
MEB+ är nästa steg i den elektriska utvecklingen
Tekniskt sett bygger framhjulsdrivna ID. CROSS Concept på den modulära elbilsplattformen MEB, som kommer att vidareutvecklas kontinuerligt i framtiden med förbättringar av MEB+, bland annat vad gäller motorer, batterier och programvara.
– MEB får en ny mjukvarugeneration från nästa år, vilket innebär en märkbar funktionsförbättring av många system för våra kunder. Denna vidareutveckling av det Volkswagen-typiska modulsystemet hämtar funktioner från högre fordonssegment, som det vidareutvecklade systemet Travel Assist. MEB+ är därmed den tekniska nyckeln för att kunna erbjuda elbilar som produktionsversionerna av ID. CROSS Concept och ID. Polo med utmärkta produktegenskaper till attraktiva priser, säger Kai Grünitz, medlem i märket Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för utveckling.
Ny drivlina – tillverkad i Europa
ID. CROSS Concept har en nyutvecklad, toppmodern drivlina. Två centrala moduler är elmotorn inklusive kraftelektronik som är integrerad i framaxelsystemet och högvoltsbatteriet som är plant placerat i golvet. Elmotorn i konceptbilen har en effekt på 211 hk/155 kW och driver framhjulen. Räckviddsprognosen för nya ID. CROSS Concept är upp till 420 kilometer (WLTP).
Två andra värden som är viktiga för elcyklister och fans av kompakta campingbilar: Dragkroksanordningen är konstruerad för en kultryck på 75 kg – tillräckligt för att transportera två elcyklar. Den maximala släpvagnsvikten är upp till 1 200 kg (bromsad, 8 procents lutning).
ID. CROSS Concept – Tillgängliga tekniska data
Drivning: MEB+, framhjulsdrift
Effekt: 211 hk/155 kW
Räckvidd, WLTP: upp till 420 km (prognos)
Topphastighet: 175 km/h
Längd: 4 161 mm
Bredd: 1 839 mm
Höjd: 1 588 mm
Axelavstånd: 2 601 mm
Bagageutrymme med fem personer ombord: 450 liter + 25 liter "frunk"
Kultryck: 75 kg
Maximal släpvagnsvikt: 1 200 kg (bromsad, 8 procents lutning)
Hjul: 235/40 R21
ID. CROSS Concept / ID. Cross / ID. Polo / ID. Polo GTI – konceptbil nära serietillverkning.
ID. 2all / ID. GTI Concept / ID. EVERY1 – konceptbilar.