31 okt 2025 | Pressmeddelande

De första nio månaderna kännetecknas av utmanande förhållanden och strategisk omställning för Audi-koncernen

Audi-koncernens finansiella resultat under de första nio månaderna 2025 återspeglar den utmanande ekonomiska situationen. Omsättningen uppgick under perioden till cirka 48,4 miljarder euro, en ökning med 4,6 procent jämfört med samma period förra året. Rörelseresultatet landade på cirka 1,6 miljarder euro och nettokassaflödet 2,1 miljarder euro. Totalt levererade märkesgruppen Progressive* 1 191 141 bilar under de första nio månaderna. Särskilt stark var efterfrågan på elbilar från Audi som ökade med 41 procent. Företaget fortsätter med sin nyinriktning. Med lanseringen av en ny designfilosofin och företagsstrategi påbörjar Audi nästa kapitel i sin transformation.

"Tydlighet är kompassen för Audi framgent. Vi formar företaget såsom vår design - med fokus på det väsentliga", säger CEO Gernot Döllner. "Audi-agendan var viktig för att kunna göra en översyn, identifiera omedelbara åtgärder och fastställa viktiga strategiska inriktningar. Vår nya företagsstrategi är en sömlös fortsättning på detta."

Med den nya inriktningen har Audi redan inlett djupgående förändringar. Premiumtillverkaren kommer att minska komplexiteten avsevärt och därmed även kostnaderna. Audi blir smidigare och mer agilt genom att fokusera på viktiga framtidsområden i produktportföljen och förenkla processer. På så sätt skapas mer utrymme för utveckling av innovation och teknikledarskap.

"Vi möter det utmanande ekonomiska läget och den skärpta konkurrensen med ett konsekvent kostnadsarbete och fortsätter att arbeta med vårt finansiella resultat. Samtidigt gör vi vår affärsmodell framtidssäker och robust.  Nu gäller det att genomföra omställningen och omstruktureringen med beslutsamhet och full kraft", säger finansdirektör Jürgen Rittersberger.

Stark tillväxt för Audis eldrivna modeller. Ökning med 41%.

Under de första tre kvartalen 2025 levererade varumärkesgruppen Progressive 1 191 141 bilar (-4,8 procent) av märkena Audi, Bentley och Lamborghini. I tillägg levererades 41 973 motorcyklar (-4,1 procent) från Ducati. En intensiv konkurrens och utmanande förhållanden påverkade leveranserna negativt.

Totalt levererade märket Audi 1 175 765 bilar under perioden, en måttlig nedgång på 4,8 procent. Framför allt efterfrågades de batteridrivna modellerna av märket Audi med över 163 000 enheter under de första tre kvartalen. Det är en betydande ökning med 41 procent och därmed den största tillväxten i premiumsegmentet för elbilar. Särskilt populär var Audi Q6 e-tron* med knappt 64 000 leveranser.

Även orderingången för elbilarna visar en positiv trend på den viktiga västeuropeiska marknaden. En ökning på 67 procent visar att leveranserna kommer att fortsätta öka under de kommande månaderna. Den totala orderingången ökade med 13 procent under de första nio månaderna i Västeuropa.

2026 fortsätter Audi sin största produktoffensiv i företagets historia.  Fokus ligger på kompakta eldrivna modeller, effektiva suvar i premiumklassen med förbränningsmotor samt RS-modeller för maximal kördynamik. Några av höjdpunkterna är en ny helt eldriven instegsmodell samt världspremiären för Audi Q9 - märkets första SUV i det prestigefyllda D-segmentet.

Leveranser i Europa, Kina och Nordamerika

Audi uppvisade en stark tillväxt för elbilar i Europa (exklusive Tyskland) med 79 200 enheter (+43 procent). Totalt levererade märket med de fyra ringarna cirka 341 000 fordon i Europa (-4 procent). På hemmamarknaden Tyskland var efterfrågan på elbilar särskilt stark med över 28 000 levererade fordon, en ökning med hela 70 procent. Totalt levererades 149 000 bilar i Tyskland (+1 procent).

I Kina lanserades under sommaren de nya marknadsspecifika modellerna Audi A5L, Audi A5L Sportback och AUDI Q6L e-tron samt den första modellen av det nya systermärket AUDI, AUDI E5 Sportback. Dessa kommer successivt att bidra till den totala volymen. Totalt levererade Audi cirka 434 000 bilar (-9 procent). Huvudsaklig orsak till nedgången är den intensiva konkurrenssituationen.

Även på den nordamerikanska marknaden (exklusive Mexiko) var de helt eldrivna modellerna med ca 32 000 bilar särskilt framgångsrika (+54 procent). Totalt levererade Audi knappt 156 000 bilar (-5 procent). Huvudorsak till nedgången var en fortsatt utmanande miljö på grund av de amerikanska tullarna.

utomeuropeiska marknader och tillväxtmarknader ökade leveranserna av elbilar till cirka 11 000 under de tre första kvartalen. Det motsvarar en ökning med 51 procent. Totalt mottog kunder ca 96 000 nya fordon - en ökning med sex procent jämfört med föregående år.

Finansiellt resultat efter nio månader

Audi-koncernens omsättning uppgick efter de första tre kvartalen 2025 till 48 380 miljoner euro. Ökningen på 4,6 procent beror främst på en förbättrad produktmix och en högre andel eldrivna modeller.  Rörelseresultatet uppgick till 1 555 miljoner euro (2024: 2 088). Totalt uppnådde Audi-koncernen en operativ rörelsemarginal på 3,2 procent (2024: 4,5). Resultatet påverkades av amerikanska tullavgifter, omstruktureringsåtgärder och avsättningar relaterade till CO2 -reglering. Till detta tillkom belastningar på grund av en ny tidplan för en koncerngemensam elbilsplattform som ska utvecklas för D-segmentet.

Översikt Bentley, Lamborghini och Ducati

Bentley levererade från januari till september 7 236 bilar (2024: 7 380) med en omsättning på 1,887 miljoner euro (2024: 1,943). Rörelseresultatet uppgick till 115 miljoner euro (2024: 300) och rörelsemarginalen var 6,1 procent. (2024: 15,5).

Lamborghini levererade 8 140 bilar till sina kunder under de första tre kvartalen 2025, vilket var 3,2 procent färre än året innan. Omsättningen förblev i stort sett oförändrad med 2,409 miljoner euro (2024: 2,434) miljoner euro. Rörelseresultatet uppgick till 592 miljoner euro (2024: 678), och rörelsemarginalen var 24,6 procent (2024: 27,9).

Under årets första nio månader levererade Ducati 41 973 motorcyklar (2024: 43 755). Den resulterande omsättningen uppgick till 732 miljoner euro (2024: 792). Rörelseresultatet uppgick till 44 miljoner euro (2024: 95), medan rörelsemarginalen var 6,0 procent  (2024: 12,0).

Finansiellt resultat och resultat efter skatt

Audi-koncernens finansiella resultat uppgick efter tredje kvartalet 2025 till 965 miljoner euro (2024: 1 006). Den kinesiska verksamheten som ingår uppgick till 386 miljoner euro (2024: 500). Resultat efter skatt uppgick efter nio månader till 2,064 miljoner euro (2024: 2,426).

Nettokassaflöde

Audi-koncernens nettokassaflöde uppgick efter tre kvartal till 2,107 miljoner euro (2024: 3,808). Detta berodde främst på den lägre resultatnivån samt förvärvet av de resterande andelarna i Sauber Holding AG, medan föregående år gynnades av en engångseffekt i form av en utdelning från ett aktiebolag.

Prognos 2025

Mot bakgrund av den aktuella marknadsutvecklingen och extra belastningar på grund av en ny tidplan för den koncerngemensamma utvecklingen av en eldriven plattform för D-segmentet, har Audi uppdaterat sin prognos för den operativa rörelsemarginlen.

För räkenskapsåret 2025 räknar Audis ledning med en omsättning på mellan 65 och 70 miljarder euro. Rörelsemarginalen beräknas nu ligga på mellan 4 och 6 procent. Audi-koncernen räknar med ett nettokassaflöde på mellan 2,5 och 3,5 miljarder euro. Prognosen för de nämnda nyckeltalen baseras på antagandet om en stabil tillgänglighet av halvledare och relaterade komponenter.

Utvalda nyckeltal för Audi-koncernen i översikt

01 – 09/2025

01 – 09/2024

Leveranser bilar Märkesgruppen

1.191.141

1.251.381

Leveranser Märket Audi

1.175.765

1.235.590

Omsättning Mio euro

48.380

46.262

Operativt rörelseresultat Mio euro

1.555

2.088

Rörelsemarginal i procent

3,2

4,5

Nettokassaflöde Mio euro

2.107

3.808

Finansiellt resultat Mio euro

965

1.006

Resultat efter skatt Mio euro

2.064

2.426

Leveranser till kunder märket Audi

Leveranser Märket Audi

Q3 YTD 2025

vs. Q3 YTD 2024 i %

Q3 YTD Elbilar 2025

vs. Q3 YTD Elbilar 2024 in %

Totalt

1.175.765

-4,8

163.433

+41,1

Europa (exkl. Tyskland)

340.601

-4,2

79.200

+43,1

Tyskland

149.262

+0,7

28.388

+70,4

Nordamerika (exkl. Mexiko)

155.644

-5,1

31.777

+54,2

Kina (inkl. Hongkong)

434.435

-9,0

13.104

-17,7

Utomeuropeiska och tillväxtmarknader

95.823

+5,7

10.964

+51,1

*Märkesgruppen Progressive härrör till Audi-koncernen med märkena Audi, Bentley, Lamborghini och Ducati. Begreppen „Audi-koncernen“, „Märkesgruppen Progressive“ och „Märkesgruppen“ används synonymt.