05 nov 2025 | Pressmeddelande

Volkswagen avslutar nuvarande Touareg-generation med en ”Final Edition”

Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. För att markera detta lanserar Volkswagen nu ”Touareg Final Edition”. Specialmodellen kan nu beställas på den svenska marknaden i versionerna R-Line och laddhybriden R.

  • Framgångsrik premium-SUV börjar sitt sista tillverkningsår med en specialmodell
  • Touareg Final Edition kan beställas från och med nu i versionerna R-Line (diesel) och R (laddhybrid) 
  • Volkswagen lanserade Touareg på marknaden 2002 och har sedan dess haft en premiumstatus
  • Över 1,2 miljoner sålda exemplar i tre generationer, varav nästan 9 000 i Sverige


Sedan 2002 fascinerar denna premium-SUV med sin självsäkra karaktär, utmärkta komfort och högteknologiska utrustning. Det var för 23 år sedan som Volkswagen gick in i premiumsegmentet för första gången med modellerna Touareg och Phaeton.

Den nya specialmodellen av Touareg kännetecknas av exklusiva designelement både invändigt och utvändigt. Final Edition-versionerna har texten ”FINAL EDITION” laseretsad på bakdörrarnas fönsterramar och även präglad i lädret överst på växelspaken. Texten syns även i instrumentpanelens belysta dekor och på de belysta instegslisterna. Flerfärgad stämningsbelysning är standard. 

Touareg Final Edition går nu att beställa på den svenska marknaden i två versioner:

  • Touareg R-Line Final Edition
    3,0 V6 TDI (diesel)
    4MOTION fyrhjulsdrift, 8-växlad Tiptronic
    286 hk/600 Nm
    Rekommenderat cirkapris: från 814 900 kronor
  • Touareg R Final Edition
    3,0 TSI eHybrid (laddhybrid, bensin + el)
    4MOTION fyrhjulsdrift, 8-växlad Tiptronic
    462 hk/700 Nm (system)
    Rekommenderat cirkapris: från 959 900 kronor 

För mer information om standardutrustning, tillval, priser och tekniska data, se konfiguratorn "Bygg din bil" på volkswagen.se.

Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. Final Edition erbjuds under en begränsad tid, preliminärt fram till februari/mars 2026.

Teknikpionjär med en global framgångshistoria som sträcker sig över 20 år

Med sin första offroadmodell gick Volkswagen 2002 in i ett nytt fordonssegment och lyfte samtidigt märket till en högre nivå. Med sina mått, sin utrustning och sin teknik etablerade sig Touareg snabbt i lyxklassen. Trots sin storlek har den alltid utstrålat en tidlöst diskret design. Interiören har varit stilfull i alla generationer, med höga kvalitetsstandarder och komfort samt många nya tekniska funktioner. Dessa innovationer har gjort den till flaggskeppet i Volkswagens modellportfölj än idag. Många funktioner från Touareg fanns senare även i småbilssegmentet – teknik i lyxklassen blev tillgänglig för alla.

Medan Europa och framför allt Tyskland utgör en betydande försäljningsmarknad finns Touareg nu tillgänglig i 39 länder. Hittills har över 1,2 miljoner exemplar sålts – en imponerande siffra i SUV C-segmentet. I Sverige har hittills nästan 9 000 exemplar registrerats.

En tillbakablick på tre generationer

Touareg I / 2002
Tack vare sina många innovationer, som den elektromekaniska krängningshämmaren eller luftfjädringen med sex nivåer, blev Touareg en av de mest uppskattade SUV:arna i sin klass direkt efter lanseringen hösten 2002. Med denna utrustning kunde man köra genom vatten med ett djup på upp till 58 centimeter eller köra genom sluttningar med en lutning på upp till 45 grader. 

Toppversionen i modellserien var Touareg V10 TDI som var utrustad med Volkswagens då mest kraftfulla dieselmotor. Den tiocylindriga 5-litersmotorn på 313 hk (230 kW) genererade ett maximalt vridmoment på 750 newtonmeter och accelererade den 2,5 ton tunga Touareg till 100 km/h på 7,8 sekunder. Den maximala hastigheten var 225 km/h. Tack vare detta flaggskepp har Volkswagen idag blivit en av världens ledande fullsortimentsleverantörer som framgångsrikt täcker alla viktiga segment från småbilar till premium-SUV:ar. Den första generationen av Touareg byggdes mellan 2002 och 2009 och var med över 471 000 sålda exemplar en av sin tids mest framgångsrika premium-SUV:ar.

Touareg II / 2010
Den andra generationen av Touareg växer både i bredd och längd och understryker därmed dess lyxiga komfort. Den första hybridbilen från Volkswagen lanserades på marknaden samtidigt som den andra generationen lanserades. Touareg 3,0 V6 TSI Hybrid drivs av en kombination av en turboladdad V6-bensinmotor på 333 hk (245 kW) och en elmotor på 46 hk (34,3 kW). 

Elmotorn i denna hybrid återvann energi vid bromsning och matade in den i batteriet. Den kombinerade systemeffekten för hybriden uppgick till 380 hk (279 kW) med ett maximalt vridmoment på 580 Nm. Därmed accelererade Touareg II till 100 km/h på 6,5 sekunder och nådde en maxhastighet på 240 km/h. Genomsnittsförbrukningen var 8,2 liter bensin per 100 kilometer. Ett flertal nya assistanssystem gör körningen ännu säkrare och bekvämare, även på utmanande grusvägar. Volkswagen sålde mer än 483 000 exemplar av Touareg II under tillverkningsperioden 2010-2018.

Touareg III / 2018
Den tredje generationen av Touareg har en ännu mer dynamisk karaktär tack vare en modern och uttrycksfull design. En ny stål- och aluminiumkaross ger lägre vikt. Det attraktiva och sportiga utseendet förstärks ytterligare av att axelavståndet har ökats till 2,9 meter och bilens höjd har sänkts med sju millimeter. Den helt omarbetade förarplatsen med digitala innovationer, uppkopplingsmöjligheter och nya förarassistanssystem garanterar bekväm och säker körning.

Detta säkerställs även av den optimerade elektromekaniska aktiva stabiliseringen (tillval), vars assistanssystem kontinuerligt registrerar krängningsrörelser upp till 400 gånger per sekund för att säkerställa optimal anpassning och en säker körupplevelse på alla typer av vägar. 

Sedan hösten 2020 är Touareg R eHybrid flaggskeppet i modellutbudet: en laddhybrid-SUV med en systemeffekt på 462 hk (340 kW), ett maximalt vridmoment på 700 Nm och en maxhastighet på 250 km/h. Sedan lanseringen 2018 har Touareg III sålts i över 265 000 exemplar över hela världen. Än idag erbjuder den högsta åkkomfort och bästa möjliga praktiska användbarhet – till exempel som dragbil med en maximal släpvagnsvikt på upp till 3,5 ton.

Tävlingar, rekord och svenskt specialbygge

Volkswagen Race Touareg – flerfaldige vinnaren
Även i offroad-racing har Touareg satt standarden. Med Race Touareg, som utvecklats och använts av Volkswagen Motorsport, blev Volkswagen ett av de dominerande teamen i Dakarrallyt. Det visar bland annat tre totalsegrar i rad: 2009 med Giniel de Villiers bakom ratten, 2010 med Carlos Sainz och 2011 med Nasser Al-Attiyah. De största fördelarna med dessa motorsportprototyper var deras robusta konstruktion, fyrhjulsdrift och enastående tillförlitlighet.

Touareg Stanley – vinnare av Grand Challenge för autonoma fordon
En av de första intelligenta bilarna i bilhistorien, Touareg Stanley, vann den prestigefyllda DARPA (Defence Advanced Research Projects Agency) Grand Challenge i Kalifornien, USA 2005. Totalt deltog 23 bilar i tävlingen om autonoma fordon genom Nevadaöknen – endast fyra nådde mållinjen. Touareg Stanley klarade den 212 kilometer långa sträckan på sex timmar, 53 minuter och 58 sekunder utan mänskligt ingripande – och var den första bilen som nådde mållinjen.

Stanley var ett gemensamt projekt mellan Volkswagen och andra forskningscentra. Utrustad med laserdetektorer, stereovisionsutrustning, kameror, GPS och specialutvecklad mjukvara navigerade Stanley exakt genom ojämn terräng. Segern markerade en milstolpe i utvecklingen av självkörande bilar och var början på delvis automatiserade hjälpsystem. I den tredje generationen av Touareg introducerades den adaptiva farthållaren ACC med förutseende farthållare, som – vidareutvecklad och nu kallad Travel Assist – är ett av de bästa förarassistanssystemen för delvis automatiserad körning som finns idag.

Touareg som drog en Boeing
2006 skapade Volkswagen världsomspännande uppmärksamhet och världsrekord: En serietillverkad Touareg V10 TDI bogserade en Boeing 747 som vägde cirka 155 ton på en flygplatsbana. Med ett kraftfullt vridmoment på 750 Nm och ett modifierat chassi förflyttade Touareg jumbojeten över 150 meter – och stannade den sedan säkert. För detta extraordinära experiment lastades Touareg med över fyra ton extra vikt för att överföra kraften optimalt till marken. Trots den enorma belastningen användes en standardmotor, standardväxellåda och standardluftfjädring – ett imponerande bevis på bilens prestanda och robusthet.

Touareg som specialist på långresor
2011 bevisade Touareg V6 TDI återigen sin uthållighet och tillförlitlighet på ett spektakulärt sätt: På bara 11 dagar, 17 timmar och 22 minuter slutförde långdistansexperten Rainer Zietlow och hans team den legendariska Panamericana – från Tierra del Fuego i Argentina ända till Alaska. Den 22 750 kilometer långa sträckan passerade 17 länder och nästan alla klimatzoner på jorden – från tropisk värme och sandstormar till snö och is. På den här resan slog Touareg det tidigare världsrekordet med fyra dagar och demonstrerade återigen sin robusthet, effektivitet och komfort på ett imponerande sätt.

”Snowareg” – svenskt specialbygge med larvfötter
En specialbyggd Touareg med larvfötter istället för hjul skapades 2012 av Volkswagen Sverige som eventbil i samband med partnerskapet med den svenska deltävlingen i rally-VM (Rally Sweden). Den kallades för ”Snowareg”. Bilen var utrustad med larvfötter och hade modifierad upphöjd fjädring för maximal framkomlighet i djup snö. Dekaleringen matchade de tävlande Polo-bilarna. Motorn var en kraftfull 4,2 liters V8 turbodiesel med 335 hk och 590 Nm vridmoment. Snowareg visades upp på diverse event under flera år.


Touareg R-Line Final Edition. Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 225 g/km.
Touareg R Final Edition. Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 121 g/km.