12 dec 2025 | Pressmeddelande

Volkswagen-koncernen inleder tester med självkörande Gen.Urban i Wolfsburg

Upplevelsen för passagerarna är i fokus när Gen.Urban testar autonom körning i verklig stadstrafik. Bilen anpassar sig efter individuella preferenser, som sätets position och digital interiör, samtidigt som forskare samlar data om hur människor upplever resor utan ratt och pedaler.

  • Det autonoma forskningsfordonet Gen.Urban tas i drift på gatorna i Wolfsburg.
  • Testrutten i stadskärnan återskapar verkliga trafikscenarier, från korsningar till rondeller.
  • Forskningsprojektet syftar till att utforska hur passagerare upplever resor i ett självkörande fordon.

Volkswagen-koncernen inleder nästa testfas i Wolfsburg med det autonoma forskningsfordonet Gen.Urban1. Efter omfattande provkörningar kan Gen.Urban nu köra autonomt i verklig stadstrafik. Forskningsprojektet syftar till att undersöka hur passagerare upplever resor i ett självkörande fordon utan traditionell ratt eller pedaler, och vilka krav detta ställer på framtida fordonskoncept.

Ett tvärfunktionellt team från Volkswagen-koncernen, med experter inom design, mänskliga faktorer, mjukvaruutveckling och materialteknik, samlar in omfattande data om hur användare interagerar med Gen.Urban. Resultaten ska bidra till utvecklingen av framtida interiör- och användarupplevelsekoncept (UX) för koncernens olika varumärken.

Centrala frågor i forskningen är: Hur spenderar människor sin tid i ett autonomt fordon? Vilka digitala funktioner stödjer bäst arbete, underhållning eller avkoppling? Hur bör interaktionen mellan fordonet och passagerarna utformas, särskilt för äldre eller barn? Kort sagt: Känner människor sig trygga och bekväma?

Gen.Urban erbjuder en personlig körupplevelse redan innan resan

Redan innan avresa kan passagerarna anpassa sina preferenser, via app eller direkt i fordonet, från kupétemperatur till atmosfärsbelysning. När passageraren kliver in hälsar Gen.Urban välkommen och sätet justeras automatiskt till önskad position. Dessutom kan fordonets digitala interiör skräddarsys med hjälp av artificiell intelligens (AI). Den breda frontdisplayen, med information, ljus och ljud, anpassas sedan efter ett individuellt tema.

Gen.Urban är utvecklad utan traditionell ratt eller pedaler

Testpersonen sitter i förarsätet, medan en utbildad säkerhetsförare övervakar fordonet från passagerarsätet. Vid behov kan säkerhetsföraren när som helst ingripa med en särskilt utvecklad kontrollpanel med joystick.

Den aktuella testfasen involverar initialt medarbetare inom Volkswagen-koncernen och planeras pågå under flera veckor.

Dr. Nikolai Ardey, chef för Volkswagen Group Innovation, förklarar:
– Tekniken för autonom körning utvecklas snabbt. Med vårt forskningsfordon Gen.Urban vill vi förstå exakt hur passagerare upplever autonom körning. Nyckeln till en positiv kundupplevelse är att skapa förtroende, genom meningsfull interaktion, en avslappnad atmosfär och intelligenta hjälpsystem som svarar på passagerarnas behov. I slutändan ska tekniken anpassas till människan, inte tvärtom. Vi kommer att dra långsiktiga fördelar av dessa insikter inom hela koncernen.

Testrutt i Wolfsburgs stadskärna med typiska trafikscenarier

Startpunkten för testrutten är besöksparkeringen vid Volkswagen-koncernenes huvudkontor. Därifrån löper den nästan tio kilometer långa slingan genom Wolfsburgs stadskärna. Trafikljuskorsningar, rondeller, byggarbetsplatser, bostadsområden, industriområden, och med tidvis tät trafik: rutten är vald för att motsvara typiska utmaningar i stadstrafik. Varje testkörning tar cirka 20 minuter.

1 - Forskningsfordon, erbjuds inte till försäljning.