21 jun 2005 | Pressmeddelande

Skoda firar 100 år med jubileums-Octavia

SkodaAuto a.s. med säte i Mladá Boleslav (Tjeckien) tillhör de äldsta i dag producerade bilföretagen i världen. I år firar man 110 år som företag och 100 år som biltillverkare. Jubileet firas bland annat med att man efter sommaren erbjuder den topputrustade jubileumsserien Skoda Octavia Edition 100.

Skodafabriken grundades redan 1895 då man startade med cyklar för att tio år senare lansera också motorcyklar och bilar. Från början hette företaget Laurin & Klement efter sina grundare, bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag. 1905 kom den första bilen – Modell A med 1-liters 2-cylindrig motor på ca 7 hk och toppfarten 45 km/tim. Laurin & Klement etablerade sig snart som ett aktat bilmärke i Europa. För att utvecklas behövde man en stark partner och 1925 var fusionen klar – med det tunga industriföretaget Skoda, som tillverkade lastbilar, traktorer, kanoner mm. Lastbilarna byggdes i Pilzen och personbilarna i Mladá Boleslav. När biltillverkningen övertogs av Skoda-koncernen fick också bilarna märkesnamnet Skoda. Stolt förkrigshistoria Skoda var före kriget berömt för sina eleganta limousiner. Mest känd: Hispano-Suiza H6B som licenstillverkades 1926-1929. Det första exemplaret levererades till landets första president TG Masaryk. Under andra världskriget fick Skoda ställa om för krigstillverkning. Efter kriget nationaliserades Skoda och personbilsverksamheten i Mladá Boleslav sköttes av AZNP (Nationella Företaget Automobilsfabriken). Under inflytande från västeuropeska bilfabriker byggdes Skoda 1200 1,2 liters motor på 36 hk. 1955 lanserades Orlik 440 (4 cyl och 40 hk) som fick namnet Octavia och blev företagets huvudmodell fram till 1964 då svansmotorbilen Skoda 1000 MB (Mladá Boleslav) introducerades. 1988 övergavs det kritiserade svansmotorkonceptet och introducerades den första framhjulsdrivna bilen – Skoda Favorit. Modernisering 1991 övertog Volkswagen AG det nybildade Skoda Auto. Skoda blev det fjärde personbilsmärket inom Volkswagen-koncernen. Med Volkswagen som ägare fick Skoda nya fabriksanläggningar och ett helt nytt modellmodellprogram. 1994 lanserades Skoda Felicia. 1995 återkom märket Skoda på den svenska marknaden med Svenska Volkswagen-ägda Skoda Auto Sverige som generalagent. 1997 kom mellanklassbilen Skoda Octavia, 1999 småbilen Skoda Fabia och 2001 storbilen Skoda Superb. Skoda utvecklades som det starkast växande bilmärket i Sverige med en beståndsökning från ett fåtal till 100.000 bilar på tio år. Jubileumsserie I september firas 100 års biltillverkning med att fabriken ger ut en limiterad serie av Skoda Octavia lackerad i black magic, smyckad med 100-årsloggor och jubileumsplakett och med en extra påkostad utrustning, bland annat: "Sputnik" 17-tums aluminiumfälgar, Xenonljus, sportavgasrör (ändrör), ljusgrå helläderinteriör, el förar- och passagerarstol med minne, regnsensor, nedtonade backspeglar (alla tre), parkeringssensor fram och bak (optisk och akustisk), ESP med DSR, multifunktionsratt i skinn, farthållare, 2-zons Climatronic, förhöjt dubbelt lastrumsgolv, Audience CD stereo med MP3 funktion, integrerad 6-skivors CD-växlare , Soundsystem med 12 högtalare. Telefonförberedelse, tygmattor med 100 Year Edition logo. Octavia Edition 100 erbjuds med motoralternativen 2,0 FSI 150 hk och 2,0 TDI 140 hk, manuell eller 6-stegs automat. Det rekommenderade jubileumspriset blir ca 234.900 resp 243.900 kr. HISTORISKA BILDER från Skodas bildarkiv http://www.svenska.volkswagen.se/page_2851.shtml En av Skodas största klassiker, en Laurin & Klement typ L Phaeton från 1911, förpackad i trälåda för transport till kejserliga hovet i Japan. http://www.svenska.volkswagen.se/dbimages/skoda/big/866big.jpg Laurin & Klement Voiturette typ A från 1906, en klassiker på Skodamuséet i Mlada Boleslav. http://www.svenska.volkswagen.se/dbimages/skoda/big/865big.jpg Skoda började tillverka bilar under namnet Laurin&Klement så tidigt som 1905. Här Hotel omnibus L&K från 1911. http://www.svenska.volkswagen.se/dbimages/skoda/big/1371big.jpg Strömlinjeformad Skoda från 30-talet. http://www.svenska.volkswagen.se/dbimages/skoda/big/1367big.jpg 1959-1964 tillverkades Skoda 450 Felicia med motorer på 35-50 hk. http://www.svenska.volkswagen.se/dbimages/skoda/big/889big.jpg Octavia var Skodas huvudmodell under 60-talet. http://www.svenska.volkswagen.se/dbimages/skoda/big/1372big.jpg --- FOTNOT: Skoda Auto sysselsätter 23.000 medarbetare. Fabriker finns i Tjeckien, Ukraina, Bosnien-Herzegovina och Indien. Skodabilar säljs i 82 länder. Skoda Auto ingår sedan 1991 i Volkswagenkoncernen. Sedan 1995 marknadsförs Skoda på svenska marknaden av Skoda-Auto Sverige. Skoda-beståndet i Sverige har på tio år ökat till närmare 100.000 bilar. F.n. är Skodas andel av den svenska personbilsmarknaden 3,7 procent (januari-maj 2005) jämfört med 3,03 för samma tid i fjol.