Skoda först med ESP i billigaste modellen
– Det här ESP-initiativet är bra för alla Skoda-köpare men också mycket positivt för trafiksäkerheten totalt sett. Skoda är ett föredöme som inför den här utrustningen även på sina billigaste bilar och vi hoppas nu att andra tillverkare följer efter och agerar lika seriöst, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.
Aktivt antisladdsystem, ESP, minskar risken för allvarliga olyckor med cirka 25 procent och i halt väglag med närmare 50 procent. ESP var redan tidigare standard i Skodas större modeller nya Octavia och Superb och fanns som tillval i lilla Fabia. Men i Sverige blir alltså ESP standard även i den minsta och billigaste modellen och det är Skoda först med bland volymmärkena. – Vi har jobbat hårt för att få in ESP i alla bilar, men det tog ett tag innan pusselbitarna föll på plats, berättar Rainer Jonsson, chef för Skoda i Sverige. – Det handlade dels om att få allt att fungera rent praktiskt, till exempel att säkerställa att fabriken kunde leverera ESP till samtliga bilar, dels handlade det om prissättningen. Våra bilar fick inte bli så mycket dyrare att en del kunder kunde tänkas köpa billigare konkurrent-märken som saknade ESP, det hade ju så att säga blivit dubbelfel eller till och med trippelfel: Till nackdel för kunden, för Skoda och för samhället i stort, konstaterar Rainer Jonsson. Trots att ESP nu är standard från 2006 har priset för Fabia endast ökat med 1 500 kronor. Den billigaste versionen Classic har dock gått upp med 3 000 kronor, men då ingår också sidokrockkuddar som redan tidigare var standard i övriga versioner. ESP står för Electronic Stability Program, Elektroniskt StabilitetsProgram, men det finns även andra benämningar på aktiva antisladdsystem. ESP är egentligen ett varumärke, men har med åren kommit att användas som en beteckning för alla system för ”Elektronisk SladdParering”. Den officiella EU-beteckningen på aktiva antisladdsystem är numera ESC, Electronic Stability Control – kärt barn har som bekant många namn. Funktionen hos ett antisladdsystem styrs av en dator som får information från bland annat ABS-bromsarnas hjulgivare, en sensor i styrningen och ett gyro. Med denna information som underlag kan datorn blixtsnabbt avgöra om bilen håller på att få sladd och agerar då genom att minska gaspådraget och/eller genom att individuellt bromsa ett eller flera hjul så att bilen återtar rätt kurs. På så sätt kan en begynnande sladd hävas innan den ens påbörjats. Allt detta sker på bråkdelar av en sekund och oftast långt innan föraren har märkt att något var på väg att gå snett (se även faktaruta). Faktaruta ESP Aktiva antisladdsystem (Electronic Stability Program eller Electronic Stability Control) är en av de mest effektiva säkerhetsdetaljer som bilindustrin någonsin tagit fram. Risken att dödas eller bli allvarligt skadad minskar med i genomsnitt cirka 25 procent och i halt väglag med närmare 50 procent! Endast säkerhetsbälten är en ännu duktigare livräddare, och Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall svävar inte på målet när han kommenterar ESP: – Trafiksäkerhetsnyttan är i klass med nyttan av förarkrockkudde och något så stort språng i trafiksäkerhetsarbetet trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva igen. Vi avråder från att köpa en bil utan ESP! Att antisladdsystemen verkligen ger dessa sensationellt positiva resultat har belagts i flera olika undersökningar, både svenska och utländska. Den senaste publicerades av svenska Vägverket och Folksam tidigare i år. Funktionen hos ett antisladdsystem bygger till stor del på komponenter som redan finns i de flesta moderna bilar. En dator får information från bland annat ABS-bromsarnas hjulgivare, en sensor i styrningen och ett gyro och sammanställer blixtsnabbt all denna information. Med den som bas kan systemet avgöra om bilen svänger lika snabbt och i den vinkel som rattutslaget och hastigheten ska generera. Om så inte är fallet kan styrenheten gå in och agera genom att minska gaspådraget och/eller genom att individuellt bromsa ett eller flera hjul så att bilen återtar rätt kurs. På så sätt kan en begynnande sladd hävas innan den ens påbörjats. Allt detta sker på bråkdelar av en sekund och oftast långt innan föraren har märkt att något var på väg att gå snett.