28 sep 2006 | Pressmeddelande

En vinnares gener: Världspremiär för nya Audi R8

Audi har införlivat namnet och generna från den femfaldige Le Mans-vinnaren, Audi R8, i en spektakulär sportbil. Tre år efter avtäckningen av konceptbilen Audi Le Mans quattro, gör produktionsversionen sin debut på Paris bilsalong i skepnad av den nya sportvagnen med mittmotor – Audi R8. En fascinerande körmaskin som utgör den sportiga spjutspetsen hos märket Audi. Den mittmonterade, 420 hästar starka V8 FSI-motorn, den permanenta fyrhjulsdriften quattro och aluminiumkarossen Audi Space Frame skapar grunden för bilens enastående kördynamik. Beställningar på Audi R8 tas emot från den 28 september 2006 och de första kundleveranserna beräknas ske till sommaren 2007.

I Audis första sportvagn med mittmotor kombineras de erfarenheter som Audi skaffat genom mängder av motorsporttriumfer med banbrytande konstruktion och märkets erkända teknologiska expertis. En expertis som har resulterat i att parollen ”Försprång genom teknik” blivit ett ordspråk för spetsteknologi både på racerbanan och på landsvägen. Audi har firat oräkneliga motorsporttriumfer på racerbanor runt om i hela världen. Efter märkets fantastiska succé på rallyvägarna under 1980-talet och de många vinsterna inom standardbilsracingen, blev scenen för långdistanslopp utan tvekan den största utmaningen hittills för Audis motorsporttekniker. En utmaning de behärskade med briljans: Audi R8 vann det prestigefyllda Le Mans 24-timmarslopp fem gånger – från 2000 till 2002 samt 2004 och 2005 – och vid två tillfällen tog man dessutom samtliga tre platser på prispodiet. Le Mans var utan tvekan den tuffaste utmaningen för Audi Sport-stallets tekniker. Ett lopp som ställer krav på en teknisk nivå som sträcker sig långt bortom de behov som krävs när man fokuserar alla system på korta, snabba sprintlopp. Vid sidan av grundläggande egenskaper som toppeffekt och optimerad kördynamik, är uthållighet och pålitlighet de avgörande kraven för långdistanslopp, förenat med optimal ergonomisk formgivning. Detta är även gener som utmärkt går att överföra till landsvägsgående sportbilar, och som tillsammans med dess spännande formgivning gör Audi R8 till något helt enastående. Karaktäristiska proportioner Bilens kaliber avslöjas redan vid första blicken. Audi R8 hukar bredbent mot marken, den kraftigt accentuerade aktern tycks spänna sina muskler precis som en sprinter som väntar på startskottet. Bilens karaktäristiska proportioner dikteras av motorns placering bakom sittbrunnen. Denna layout är typisk för racerbilar. Ett av de mest slående exemplen på denna konstruktion – och en av de besläktade föregångarna till Audi R8 – var och, fortfarande, är Grand Prix-bilen Auto Union Type C. Motorns centrala position gör under framförallt för kördynamiken, då den tillåter en viktfördelning som på R8 är 44 procent på fram- och 56 procent på bakaxeln. Bilens kaross upplevs som mycket kompakt. Fronten och den mjukt kurvade takbågen är ritade i en svepande linje; en linje som omedelbart signalerar att det handlar om en Audi. Vyn från sidan visar också bekanta konturer. Den dynamiska linjen ovanför hjulhusen och skulderlinjen kopplar samman fronten, sidan och aktern. Den genomsyrar dörrarna och övergången till luftutsläppen på sidan med en stark närvaro och förstärker med eftertryck Audis typiskt rundade hjulhus som rymmer de stora hjulen. Kupén på Audi R8 är placerad långt fram – en typisk detalj på sportvagnar med mittmotor, och signalerar en visuell länk till racerbilen med samma namn. Bakom kupén, men framför bakaxeln, sitter V8 FSI-motorn, en vacker konstruktion som är synlig både genom den stora, sköldformade bakrutan och från insidan av bilen. 190 cm bred men bara 443 cm lång och 125 cm hög; proportioner som indikerar en äkta sportbil. Det 265 cm långa axelavståndet erbjuder utrymme för den överraskande rymliga kupén och den längsmonterade motorn där bakom. Bakom dörrarna sveper en stor luftavvisare mellan hjulhus och taksektionen. Den levererar luft till V8-motorns andning samtidigt som den har en kylande effekt. Lackeringen på luftavvisarens ”sideblade” är koordinerade med karossens färg. Bilens front karaktäriseras av Audis trapetsformade single-frame-grill, flankerad till vänster och höger av ytterligare rejält tilltagna luftinsläpp. För första gången är emblemet med de fyra ringarna placerad på motorhuven, ovanför grillen. De smala banden för de innovativa LED-strålkastarna, och deras klarglas, ansluter direkt ovanför luftintagen. R8 är den första serietillverkade bil som erbjuder möjligheten att beställa samtliga funktioner i huvudstrålkastaren – halvljus, helljus, varselljus och blinkers – med LED-teknik. LED står för ”Light-emitting diodes” och representerar en teknologi som erbjuder betydande fördelar jämfört med konventionella lampor, i syfte att uppnå betydligt större livslängd. Eftersom de tar upp mindre utrymme än konventionella lampor ger LED-lamporna formgivarna en större kreativ frihet. Utformningen av de slående tredimensionella huvudstrålkastarna med LED-teknologi, är särskilt iögonfallande. I utvecklingen av huvudstrålkastarna på R8 har man hämtat inspiration från naturen. Ljusenheten har en formgivning som påminner om en öppen tallkotte. Reflektorskal som arrangerats koncentriskt bakom varandra, i förening med ett kraftfullt LED-projektionssystem, koncentrerar ljuset från en multichip-LED och skapar därmed ett körljus med hög styrka och jämn form. Formen på inre reflektorerna i huvudstrålkastarna har inspirerats av arkitekturen på Sydneys berömda operahus. Och som kontrast till dessa begränsar varselljusen strålkastarnas undersida med sin smala strimma av ljus – vilket ger tydliga signaler och samtidigt ett innovativt utseende. LED-huvudstrålkastare kommer att kunna beställas som tillval från slutet av 2007. Samspelet mellan konkava och konvexa linjer skapar konturen på bilens bakre sidor. Under den tydligt markerade skiljekanten finns det en platt vertikal yta som inramas på sidorna av bakljusen – också dessa med LED-teknologi. Den tredje bromsljusrampen löper tvärs över nästan hela takets bredd, och skapar därmed en naturlig avslutning på den transparenta motorhuven. Den sistnämnda är ytterligare en visuell höjdpunkt. Betraktaren tittar rakt ner på V8-motorn, själva hjärtat i denna sportbil. Indirekt belysning av motorrummet med hjälp av vita LED, som gör att motorn kan beskådas även efter mörkrets inbrott, finns tillgängligt som tillval. Två rejäla diffusor-öppningar i den bakre stötfångaren illustrerar hur starkt formgivningen av Audi R8 dikterats av aerodynamik. De dubbla paren avgasändrör sitter till höger respektive vänster om diffusor-öppningarna. En automatisk bakspoiler fälls upp för att assistera R8 i utnyttjandet av vinden. Den ger extra marktryck för att förstärka den sugeffekt som skapas av den aerodynamiska formgivningen av bilens undersida och av diffusorerna. Vid körning i lägre hastigheter återgår bakspoilern automatiskt till sitt läge tätt mot karossen. Karossen är helt i aluminium och konstruerad med Audi Space Frame (ASF)-teknik. Dess perfekta syntes av minimal vikt och maximal styvhet ger ett idealiskt fundament för optimal kördynamik, samtidigt som det ger ett enastående effekt/viktförhållande på blott 3,71 kg per hästkraft. Förarorienterad interiör Den sportiga interiören domineras av en fullständigt förarorienterad arkitektur, som integrerar föraren mellan instrumentbrädan och den höga mittkonsolen. Instrumentpanelen ovanför konsolen är en aning vinklad mot föraren. Ratten med rak nederdel är en typisk detalj i Audis sportigaste modeller, och gör det också enklare att stiga i och ur bilen. Form följer funktion: det är den designprincipen som gäller för hela Audi R8. I tillägg till den förarorienterade arkitekturen, vilket också reflekteras i formgivningen av fönsterlisterna, skapar även valet av material ett mycket funktionellt utseende och känsla. En sak blir tydlig när man tittar sig omkring från förarplatsen: precis som i racerbilen R8 är formgivning och placering av alla element i kupén fokuserad på det allra nödvändigaste. Och centrum för allt är föraren. Denna kombination av estetik och ergonomi upprätthålls även av de färger som används och den allmänna atmosfär som skapats – mörka kulörer speglar betoningen på konstruktion och påminner än en gång om motorsportvärlden. Intrycket av professionell funktionalitet och ergonomisk formgivning förstärks av den synliga närvaron av förstklassiga material och högsta möjliga hantverksskicklighet. Sportstolarna är i standardutförande klädda med en läder/alcantara-kombination, eller helläder som tillval. Som alternativ kan R8 utrustas med skålade stolar, speciellt utvecklade av quattro GmbH. Det finns gott om utrymme för två åkande, med en komfortnivå som ligger betydligt över normen för högpresterande sportbilar. Det finns utrymme bakom stolarna för större väskor och den klarar till och med två golfbagar. Bagageutrymmet i bilens front har en kapacitet på 100 liter. Med ett antal olika klädselvarianter och applikationer som pianolack eller kolfiber, är möjligheterna att skräddarsy bilens interiör många. Enastående potential Turbinliknande kraft ända upp till högsta varvtal och ett högt maximalt vridmoment i kombination med ett fascinerande ljud. Det är karaktäristika hos den perfekta sportbilsmotorn. En motor som är fascinerande både när det gäller dess enorma kraftpotential men också för hur väl den passar för vardagskörning. I den högvarvande, 420 hästar starka åttacylindriga motorn har utvecklingen av teknologin i den direkta bränsleinsprutningen FSI nått nya höjder. Det är även denna teknologi som har tagit många segrar i racerbilen Audi R8. Siffrorna illustrerar den enastående potentialen i den åttacylindriga enheten. Vid 7 800 r/min utvecklar 4,2-litersmotorn hela 309 kW (420 hk). Det maximala vridmomentet är 430 Newtonmeter från 4 500 till 6 000 r/min. Och hela 90 procent av det maximala vridmomentet finns tillgängligt oavbrutet från 3 500 ända upp till 7 600 r/min. Som ett resultat av dessa kvaliteter ger motorn maximal kraft vid i stort sett alla körsituationer. Prestandasiffrorna är lika imponerande: R8 accelererar från stillastående till 100 km/h på 4,6 sekunder och når en toppfart på 301 km/h. Motorn är en högvarvig enhet. Det maximala varvtalet är 8 250 r/min. Resultatet blir ett överlägset kraftuttag vid höga motorvarv och en mjuk, kvick reaktion rakt igenom hela varvtalsregistret. Lägg till detta dess rapphet, livlighet och motorljudet, som påminner om en racerbil. Audi R8 har torrsumpssmörjning – ytterligare en teknologi som härstammar direkt från motorsporten – vilket skapar den ideala basen för maximal längs- och tväracceleration. Detta möjliggör att V8-motorn kan monteras lägre, vilket därmed sänker bilens tyngdpunkt och ytterligare förbättrar kördynamiken. Två växellådsalternativ finns tillgängliga: en manuell, sexväxlad låda som standard eller som tillval Audi R-troniclåda med sekventiell växling. Även här är influenserna från motorsportens värld tydliga: Med en växelspak i mittkonsollen och med paddlar monterade på ratten – en sedan länge etablerad ergonomisk lösning i motorsporten. Detta illustreras än en gång av den Le Mans-vinnande Audi R8 som också låter föraren växla med paddlar vid ratten. ”Shift-by-wire”-teknologi ger mycket snabba växlingar och ett enastående vikt/effekt-förhållande, kombinerat med kompakta dimensioner på växellådan. Sport-läget, med dess snabba växlingar, garanterar det absolut maximala när det gäller körglädje. Ett automat-läge kan också väljas. En sådan kraftfull Audi är givetvis utrustad med permanent fyrhjulsdrift, som med hjälp av en viscous koppling fördelar kraften variabelt mellan den främre och bakre axeln. På Audi R8 är det legendariska quattro-systemet anpassat för den axelbelastning som är typisk för bilar med mittmotor. Maximal kördynamik Chassit har dubbla, smidda aluminium-triangellänkar både fram och bak. Dessutom är den individuellt hjulupphängda fjädringen bak förstärkt med ytterligare en tvärlänk. Detta försäkrar en optimal hjulkontroll, och en geometri som har bevisat sig vara den idealiska lösningen när det gäller att skapa kvickhet, maximal styrprecision och exakt formulerade självstyrande karaktäristika. Direkt, hydraulisk kuggstångsstyrning ger optimal feedback för att hjälpa föraren. Inställningen av fjädrar och dämpare är styv för att leverera maximal kördynamik, samtidigt som de fortsätter att bjuda en tämligen häpnadsväckande nivå av åkkomfort. Detta blir ännu tydligare när det adaptiva dämparsystemet ”Audi magnetic ride” väljs som alternativ till de standardmonterade, gasfyllda stötdämparna. Förklaringen är att dessa stötdämpare använder sig av en innovativ teknologi. I stället för konventionell dämparvätska används en magnetisk vätska – med andra ord rör det sig om en vätska vars viskositet kan påverkas av ett elektromagnetiskt fält. Detta gör det möjligt att påverka dämparens karaktäristik elektroniskt om så önskas och ögonblickligen, genom att släppa fram ström till elektromagneterna. Audi magnetic ride använder denna egenskap för att leverera rätt dämparkrafter i varje körsituation, vilket därmed optimerar både åkkomfort och kördynamik. En dator utrustad med sensorteknologi fastställer den rådande körsituation på några millisekunder. Föraren kan välja mellan två körprogram beroende på om han vill köra på ett mycket sportigt sätt – med den elektromagnetiska vätskan justerad till låg viskositet – eller med mer betoning på åkkomfort. Audi R8 är utrustad med sexarmade 18-tumshjul som standard, men kan utrustas med 19-tums hjul som tillval. Enastående väggrepp skapas av däck i storleken 235/40 (fram) respektive 285/35 (bak). Denna däckskonfiguration försäkrar att denna sportvagn med mittmotor alltid klarar att överföra kraften i dess drivlina och chassi till maximalt grepp och maximal kurvtagningsförmåga. Bilens långa hjulbas och extremt låga tyngdpunkt försäkrar att den alltid behåller maximal stabilitet, vilket ger en superb kvickhet och direkt respons på förarens körning samt en hög säkerhetsnivå. Rikt utrustad Redan i standardutförande uppfyller Audi R8 de höga krav som köpare i detta segment ställer. Xenon ljus, LED-bakljus och varselljus, 18-tums aluminiumhjul, en ljudanläggning med 7-tums skärm, stöldlarm och en interiörklädsel i läder/alcantara är bara några av detaljerna i den rikliga standardutrustningen. Utbudet av extra tillval saknar i princip ingenting. Ett ljudsystem från Bang & Olufsen, med en uteffekt på 465 watt och 12 specialformgivna högtalare, ger ett surround-ljud av högsta klass. En mikrofonbaserad bullerkompensation ser till att justera ljudsystemets nivå vid förändringar i vägunderlag eller hastighet. Ett akustiskt parkeringssystem och en bakåtriktad kamera hjälper föraren att manövrera även i riktiga trånga utrymmen. Radio/navigationssystemet plus, med en färgskärm i storformat och MMI-tangentbord, kombinerar omfattande funktionalitet med logisk användarvänlighet. Ett stort utbud av koordinerade och idealiskt kombinerbara formgivnings- och läderklädselpaket från Audi och från quattro GmbH kan förvandla varje R8 till kundens personliga drömbil. Hjulutbudet omfattar designalternativ i 18 och 19 tum, utrustade med däck i storleken 235/35 fram och upp till 295/30 på bakaxeln. Sammanlagt åtta olika exteriöra lackeringar finns tillgängliga, från ibisvit till fantomsvart med pärleffekt. Hantverksskicklighet Audi R8 byggs på en egen produktionslina i en specialbyggd, ny avdelning i Audi-fabriken i Neckarsulm. Hela produktionsprocessen – från konstruktionen av karossen till slutmonteringen – är organiserad på samma sätt som i en hantverks-verkstad. Små grupper av specialister följer varje steg i produktionen, och utsätter varje del och komponent för en noggrann granskning. Detta försäkrar att var och en av de maximalt 15 bilar som byggs varje dag mer än väl matchar den sedvanliga höga kvalitetsstandard som finns i Audis modellutbud. Audi R8 premiärvisas på Paris Bilsalong 28 september – 15 oktober. Bilen kan beställas från den 28 september och de första kundbilarna beräknas kunna levereras till sommaren 2007. Priset är 1 059 000 kronor. Audi R8 kan upplevas närmare på www.audi.se