28 mar 2007 | Pressmeddelande

Cross ligger i linje med tiden – Volkswagen lanserar nya versioner av Golf och Touran

Som uppföljare till 2006 års lansering av CrossPolo presenterar nu Volkswagen sportiga allround-versioner av Golf och Touran. Båda versionerna bär förnamnet Cross och får svensk premiär i maj. Försäljningssiffrorna världen över visar att Volkswagens satsning på Cross-modeller har varit mycket lyckad. En av tio sålda Polo är en Cross-version.

Förra året lanserades CrossPolo och i höstas premiärvisades CrossGolf på bilsalongen i Paris. Nu är det dags för den tredje medlemmen i Volkswagens Cross-familj att göra entré: i vår är det svensk premiär för CrossTouran. CrossGolf kommer för övrigt att lanseras parallellt på den svenska marknaden. Namnet Cross står för frihet, nöje och äventyr och denna speciella modellserie från Volkswagen kombinerar den visuella framtoningen hos en offroad-bil med komforten hos en standardmodell. Trots att det handlar om tre helt separata bilar är den gemensamma nämnaren hos CrossPolo, CrossGolf och CrossTouran robust exteriör och högre markfrigång.

Den här modellstrategin visar att Volkswagen ligger i linje med tiden, säger Christoph Stürmer, analytiker hos det Frankfurt-baserade trendanalysföretaget Global Insight.

– Bilar som CrossTouran erbjuder de psykologiska fördelarna hos en offroad-bil och har en stark utstrålning eftersom de kommunicerar en känsla av oberoende. I detta fall handlar det om den kraftfulla designen i kombination med välkänd teknologi och en bättre förarposition tack vare högre placerade säten.

Cross-familjen har sina rötter i Polo Fun, som lanserades i december 2003. De första bilarna som producerades såldes slut på bara några månader. 2006 föddes så en helt ny modellserie genom introduktionen av CrossPolo i januari. Även om framgångarna för Polo Fun inte var oväntade, var till och med Volkswagens marknadsförare överraskade över den höga försäljningen. En av tio Polo som sålts i Tyskland är idag en Cross-modell. I Sverige har det sålts cirka 250 CrossPolo sedan premiären.

Nästa bil i raden var CrossGolf som premiärvisades på bilsalongen i Paris i september.

I och med CrossTouran, som avtäcktes på Bologna Motor Show, är familjen nu komplett.


CrossPolo – livsstilsbil i kompakt format

CrossPolo är en ”livsstilsmodell” av Polo med högre markfrigång, 17-tumsfälgar, takrelingar, stötfångare och skärmbreddare i off road-stil. Den premiärvisades i Sverige på Stockholms bilsalong. Försäljningen startade våren 2006.

CrossPolo har alla attribut man förknippar med en SUV utom en liten detalj, den är fortfarande framhjulsdriven. Med högre markfrigång, 15 mm högre fjädring, större hjul och takrelingar sticker den upp mer än andra bilar i klassen, CrossPolo är 1537 mm hög.

Ny front, skärmbreddare och plastskydd längs sidorna förstärker intrycket av en liten robust modell för äventyrare av alla slag, inklusive dem som lägger en dag på stormarknaden.

Luftintaget under främre stötfångaren är kraftigare och lackerat i matt aluminium, en färg som återkommer på backspeglarna och takrelingen. Dimljus är standard. Plastpanelerna längs sidorna är mattlackerade i mörk färg. Som kontrast finns sex iögonfallande karossfärger: orange, lime, röd, svart, blå och silver.

Karossfärgen går också igen i inredningsdetaljerna. Den fyrekrade ratten framhävs genom lackerade detaljer och färgade sömmar, som även återfinns på växelspaken och handbromshandtaget. Kromade sarger runt instrumenten och pedaler med aluminiumkanter ger CrossPolo karaktär.

Standardutrustningen är omfattande med elfönsterhissar fram och bak, fjärrstyrt centrallås, sportstolar justerbara i höjdled. Övriga tillval är desamma som erbjuds i vanliga Polo. CrossPolo har en 1,4 litersmotor med 80 hk. Bränsleförbrukning 6,7 l/100 km i blandad körning. Toppfarten är 166 km/tim.

CrossPolo kostar från 156 400 kronor.


CrossGolf i korsvägen mellan SUV och MPV

Framgången med CrossPolo inspirerade Volkswagen och på Paris Bilsalong premiärvisades CrossGolf. Volkswagen har utgått från samma recept. Man tar litet MPV och tillsätter litet SUV och får en tuff, oöm crossover som ser ut att klara allt och faktiskt klarar det mesta.

SUV står för Sports Utility Vehicle och är en mer civil variant av riktiga terrängbilar. MPV betyder Multi Purpose Vehicle och härstammar i rakt nedstigande led från skåpbilar som anpassats till att forsla personer snarare än paket. CrossGolf är precis mittemellan, rymlig och flexibel som en MPV, och med hög markfrigång, attribut som takrelingar, och skyddsplåtar som en SUV.

CrossGolf är framhjulsdriven och bygger på Golf Plus Sportline. Det innebär den flexibla inredningen från Golf Plus med fällbara, skjutbara baksäten, fällbara bord och hög sittposition. Utanpå har CrossGolf tagit intryck av SUV-konceptet med speciella skyddslister längs sidorna och runt hjulhusen, kraftiga stötfångare, takrelingar, 200 mm högre markfrigång, 17 tumsfälgar och mycket mer.

Climatic, ESP med släpvagnsstabilisering, ABS och sex krockkuddar är några exempel på standardutrustningen.

CrossGolf har en påkostad interiör med speciell sätesklädsel med våffelliknande struktur. Dörrsidorna är klädda i samma färg som sätena. Instrumentpanelen har inlägg i silvermetallic och klimatanläggningens luftutsläpp är omgärdade av samma silverram.
Treekrad läderratt och läderklädd växelspak är standard. Pedalerna har en aluminium-finish och golvmattorna en kontrasterande grön kant.

Man sitter högt i CrossGolf, som i en SUV, med bra överblick över trafiken. Inredningen är flexibel, som i en MPV, där de bakre sätena kan fällas eller skjutas i längsled beroende på om man vill prioritera benutrymme eller bagageutrymme. Genom att flytta sätena varierar bagageutrymmets storlek mellan 395 och 505 liter. Med sätena helt fällda får man plats med 1450 liter bagage.

CrossGolf får svensk premiär i maj. Då finns två motorer att välja mellan. På bensinsidan handlar det om den bensinsnåla 1,4 TSI med kompressor och avgasturbo. I CrossGolf utvecklar den 140 hk. Som dieselalternativ finns 2,0 TDI med 140 hk. Volkswagens innovativa automatiska DSG-låda finns som tillval till båda motoralternativen.

Priser:

1,4 TSI, 140 hk manuell: 206 400 kronor
2,0 TDI, 140 hk manuell: 243 100 kronor

DSG-tillägg: 13 800 kronor


CrossTouran – sportig allroundbil

Nya CrossTouran är en sportig allroundbil som lanseras med bland annat TSI-motor med sitt unika Twincharger-koncept med turbo och kompressor samt direktväxellådan DSG. CrossTouran får en extra karaktär tack vare sina exteriöra detaljer, som närmast kan beskrivas som SUV-element.

CrossTouran är en crossover-modell av den framgångsrika kompakt-MPV-bilen. I och med den kompletteras nu utbudet som sedan tidigare består av CrossPolo och CrossGolf. Med utmärkande formgivning visar sig den framhjulsdrivna Touran som en praktisk och livsstilsorienterad allround-bil. Den nya CrossTouran står för körglädje, hög produktkvalitet och ett attraktivt förhållande mellan pris och prestanda.

CrossTourans yttre utmärks av robusta stötfångare, hjulhus och sidopaneler samt ökad markfrigång.

Även silhuetten avslöjar att CrossTouran är en unik modell. Konceptet med två hjuldimensioner med 6,5 tum breda och 17 tum stora aluminiumhjul med 215/50-däck fram och de 8 tum breda hjulen med 235/45-däck bak understryker väggreppet hos CrossTouran.

För att kunna öka markfrigången med 12 millimeter har CrossTouran utrustats med en modifierad version av det ”rough-track”-chassi med längre fjädringsväg som finns som tillval till Touran.

Det praktiska individuella stolssystemet i CrossTouran är också mångsidigt. De tre lätta stolarna som är placerade bredvid varandra i den andra raden kan snabbt och enkelt flyttas – på längden eller diagonalt, fällas ihop eller plockas bort. CrossTouran kan som tillval utrustas med en tredje sätesrad; dessa båda individuella stolar kan var och en enkelt sänkas i bagageutrymmets golv.

Vid den svenska marknadsintroduktionen i maj 2007 kommer CrossTouran att finnas tillgänglig med två bensinmotorer och två TDI med effekter från 103 kW (140 hk) respektive 125 kW (170 hk). Den 125 kW (170 hk) starka TSI-versionen med DSG som standard är höjdpunkten.

CrossTouran går även att beställa med det innovativa systemet Park Assist, som gör att bilen kan fickparkera själv.

Climatic, färddator, ESP och farthållare är exempel på standardutrustning.

Priserna:

1,4 TSI 140 hk, manuell: 232 200 kronor
1,4 TSI 170 hk, DSG: 260 200 kronor
2,0 TDI 140 hk, manuell: 264 500 kronor
2,0 TDI 170 hk, manuell: 272 000 kronor

DSG-tillägg: 14 000 kronor