Världspremiär i Genève: Den legendariska Scirocco är tillbaka!
För 34 år sedan presenterades den första generationens Scirocco i Genève och nu blir det världspremiär för den nya versionen i samma stad. Precis som förra gången har Volkswagen strategin att Scirocco ska vara sportbilen för årets alla dagar.
Den är här igen: 34 år efter världspremiären för Scirocco på bilsalongen i Genève presenterar nu Volkswagen den nya tidens Scirocco på samma plats. Till skillnad från 1970- och 1980-talens Scirocco är den nya versionen klart rymligare. Det beror på att 2008 års Scirocco har en karossform med ett längre tak och en mer tvärt sluttande baklucka.
Men precis som förra gången det begav sig följer Volkswagen strategin att erbjuda en sportbil som klarar att användas årets alla dagar – och det till ett överkomligt pris.
För det är precis vad Scirocco handlar om; högklassig teknologi i kombination med låga ägandekostnader, dynamiska köregenskaper i kombination med en hög komfortnivå, och en rymlig interiör kombinerad med en kompromisslöst sportig formgivning.
– Med Scirocco visar vi upp den typ av sportbil som folk drömmer om. Samtidigt är det en dröm som ett ovanligt stort antal bilförare kommer att kunna ha råd med – trots all spetsteknologi som vi har stoppat in, säger Volkswagen-chefen, Martin Winterkorn.
Element från konceptbilen
Faktum är att linjerna från den Scirocco-studie (Iroc) som presenterades i augusti 2006 nästan oförändrade har överförts till produktionsbilen. Detta gäller det långa kombi/kupé-taket - vars unika form är en hyllning till formgivningen av C-stolpen på den första Scirocco – bilens atletiska profil, dess distinkta motorhuv och hela aktern med dess extremt breda skulderpartier.
Det är bara formgivningen av kylargrillen som har förändrats från konceptbilen för att ge en elegantare och mer tidlös design.
Med sin längd på 4,26 meter är Scirocco jämbördig med Golf. Den är emellertid avsevärt mycket lägre (1,40 meter) och är samtidigt nästan lika bred som Passat (1,81 meter). Fyra vuxna kan sitta bekvämt och erbjuds rejält med utrymme. När alla är ombord erbjuder Scirocco en lastkapacitet på 292 liter; när de två ryggstöden på de bakre individuella sportstolarna är nedfällda ökar kapaciteten till 755 liter.
Nya Scirocco har en flexibilitet som gör att den kan användas som en sportbil för årets alla dagar.
Motorer
På den svenska marknaden kommer två TSI-motorer och en TDI-motor att erbjudas. Samtliga motorer är överladdade och därför lika vridmomentstarka som de är ekonomiska och snåla i avgasutsläpp. De två bensinmotorerna är av TSI-typ (med direkt bensininsprutning) och utvecklar 160 hk respektive 200 hk. Sciroccos dieselalternativ är en common rail-motor (TDI) som utvecklar en effekt på 140 hk.
TSI med 160 hk (118 kW): 240 Nm (vid 1750 varv/min), 0-100 km/h på 8 sekunder, toppfart 217 km/h, bränsleförbruning 6,5 liter/100 km vid blandad körning
TSI med 200 hk (147 kW): 280 Nm (vid 1700 varv/min), 0-100 km/h på 7,2 sekunder, toppfart 235 km/h, bränsleförbrukning 7,6 liter/100 km vid blandad körning
TDI med 140 hk (103 kW): 320 Nm (vid 1750 varv/min), 0-100 km/h på 9,3 sekunder, toppfart 207 km/h, bränsleförbrukning 5,4 liter/100 km vid blandad körning
High tech-tillval
Ytterligare högteknologiska element i Scirocco: En 7-växlad DSG-låda (till TSI 160). Till TSI 200 samt TDI 140 kan man välja en 6-växlad DSG. DSG är Volkswagens innovativa växellåda med dubbla kopplingar som ger blixtsnabba växlingar och lägre förbrukning.
Dessutom kan man välja till ett system med adaptiva stötdämpare. Genom tre olika program – Normal, Sport och Komfort – som väljs via ett knapptryck, bestäms karaktären hos såväl stötdämparna som den elektromekaniska servostyrningen.
Även i läget Normal ändras inställningen efter körningen, eftersom systemet är adaptivt. Sportprogrammet kan beskrivas som en form av ”Nürburgrings nordslinga”-inställning. I detta fall blir chassiet klart styvare och servostyrningens assistans minskas för en mer direkt styrrespons. Motsatsen uppnås i Komfort-läget, som används förslagsvis vid ojämnt vägunderlag och vid långsam körning.
Tillval är också ett stort panorama-soltak – som sträcker sig från A- till B-stolparna och ger massor av ljus till interiören. Med en knapptryckning höjs det transparenta panoramataket 39 millimeter. När solen blir alltför intensiv kan ett solskydd skjutas på plats. Men det lär sällan bli nödvändigt eftersom glaset i panorama-ventilationstaket reflekterar 99 procent av UV-strålningen, 97 procent av den infraröda strålningen (värme) och 80 procent av det synliga ljuset.
Trots alla intressanta tillval är standardutrustningen riklig. Där ingår, exempelvis, 17-tums lättmetallhjul, höjdjusterbara stolar för föraren och framsätespassageraren, ställbar multifunktionsratt i läder, sportstolar, delade och fällbara baksäten, elektriska fönsterhissar, luftkonditionering, ESP, bromsassistent, sex krockkuddar, hastighetsberoende servostyrning och självklart ett sportchassi.
Scirocco får svensk premiär i höst. Priset är ännu ej fastställt.
