07 jul 2020 | Pressmeddelande

Världspremiär för Audi Sportback e-tron concept

Ur ett tekniskt perspektiv är de identiska, men designmässigt har de två elbilarna sin egen karaktär och form. 2019 visades Audi Q4 e-tron som konceptbil i Geneve och gav en försmak av den kommande elbilen. Nu visar Audi upp nästa version som går i produktion 2021. Audi Q4 Sportback e-tron är en eldriven suv med sportigt elegant coupé-siluett.

Redan ett år innan de första bilarna levereras kan de blivande Q4-kunderna nu börja fundera på vilken version de föredrar - Audi Q4 e-tron med det extra utrymmet i en klassisk SUV eller Q4 Sportback e-tron med den sportigt eleganta coupé-siluetten. Måtten är nästan identiska. Med 4,60 meter i längd och 1,60 m i höjd är Q4 Sportback en centimeter längre och lägre. Bredden på 1,90 meter är densamma liksom axelavståndet på 2,77 meter.

De två konceptbilarna har samma typ av drivlina, något som också ger en fingervisning om toppmotoriseringen i den kommande produktionsmodellen. De två elmotorerna levererar 225 kW i systemeffekt och på Audi-vis ser quattro fyrhjulsdriften till att kraften överförs till vägen. 0-100 km/h går på 6,3 sekunder och topphastigheten är begränsad till 180 km/h.

Batteri med lång räckvidd

Batteriet på 82 kilowattimmar upptar det mesta av utrymmet mellan axlarna. Räckvidden är över 450 kilometer enligt WLTP och med enbart bakhjulsdrift ökar den till över 500 kilometer. Q4 e-tron baseras på tekniken i MEB-plattformen som kommer att vara basen för flera elbilar i kompakt- och mellanklassen från Volkswagen-koncernen. Audi Q4 Sportback e-tron concept ger en förhandsvisning av vad som redan kommer att bli den sjunde serieproducerade elbilen från Audi till 2021.

Exteriör med elegant siluett

Siluetten hos Audi Sportback sluttar ned mot bakpartiet i en elegant och sportig linje. Taklinjen övergår till D-stolpar och avslutas i en spoiler vid nederkanten på bakrutan.  Resultatet är att Audi Q4 Sportback upplevs som mycket längre än systermodellen Audi Q4 e-tron concept. Över bakpartiet löper en ljuslist som förbinder de två bakljusen på samma sätt som i Audi Q4 e-tron concept. Här blir även släktskapet med e-tron Sportback tydligt. Det gäller även LED-ljusens pilformade design. Gemensamt för de både Q4-modellerna är även den kraftfulla diffusorn med horisontella stag och belyst e-tron logo.

Framifrån signalerar Singleframe-grillen och de fyra ringarna att Q4 Sportback e-tron concept är en Audi. Och det tar inte mer än två ögonkast för att se att den är eldriven. Frontytan i grillen är sluten och inramningen bred och nästan upprätt i oktagonform.

De kraftfulla skärmbreddarna över de fyra hjulen är ytterligare klassisk Audi design som särskiljer märket sedan den legendariska urquattron 1980. I Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron är designen organisk och ger sidoprofilen en egen karaktär. På samma sätt som i e-tron betonas tröskelområdet mellan axlarna för att signalera var batteriet och kraftkällan är placerad. Stora 22-tumshjul ger ingen tvekan om potentialen i den senaste modellen i Audi-familjen.  

Audi Q4 Sportback e-tron concept är lackad i den nya kulören kinetic gray, en ljus ton med pärleffekt som får en grönton beroende på ljus. Som kontrast är de nedre delarna av karossen lackerade i en mörkgrå kulör.

Interiör med rymd

Med sina mått tar Audi Q4 Sportback e-tron concept plats i den övre delen av kompaktklassen. Interiört gör det stora axelavståndet på 2,77 meter att den upplevs som åtminstone en klass större än vad yttermåtten signalerar. Avsaknaden av kardantunneln ger Q4 Sportback e-tron concept oväntat stort utrymmet framförallt för benutrymmet bak.

Färgvalet förstärker känslan av rymd. Ljusa varma färger dominerar den övre delen med mörkt golv som kontrast. Innertak, fönsterstolpar, dörrsidor och instrumentpanel är klädda med vit och beige mikrofibertextil. Hållbarhet är högsta prioritet inte bara när det gäller den elektriska drivlinan i Audi Q4 och Q4 Sportback, bl.a. är även golvbeklädnaden tillverkad av återvunnet material. De kromade dekorramarna i metall har ersatts av ytor i högkvalitativ flerlagerslack och det frostade plexiglaset ger en intensiv djupverkande effekt. De fyra sätena med integrerade nackstöd är klädda i bekväm alcantara med dubbla stickningar.

Head-up display med augmented reality

Direkt i förarvyn framför ratten visas de viktigaste funktionerna som hastighet, laddnivå och navigationskarta i den digitala skärmen i Audi virtual cockpit. Helt ny är en stor head-up display med augmented reality-funktion som kan överföra t.ex. riktningspilar direkt på vägen framför. Touchreglage på ratten gör att funktioner som används ofta styrs via ratten. Över mittkonsolen finns även en 12.3-tums pekskärm som är vinklad mot föraren för att underlätta inställningar. Klimatanläggningen styrs separat via en rad med knappar. Mellan sätena finns ett rymligt stuvfack med induktiv laddning av mobilen och ovanför detta en separat enhet med integrerad växelväljare.

Effektiv prestanda med elmotorer

MEB-plattformen bjuder på en bred portfölj av drivlinor och effektnivåer. Audi Q4 Sportback e-tron concept bjuder på prestandaversionen med elmotorer på både fram- och bakaxel, vilket i sin tur betyder att Q4 Sportback är en quattro. I elbilen saknas en mekanisk förbindelse mellan axlarna. Momentfördelningen sker istället under bråkdelen av en sekund via ett elektroniskt styrsystem. Det ger Audi Q4 Sportback e-tron optimalt fäste i alla väderlekar och underlag.  För högsta verkningsgrad används i de flesta fall enbart den bakre motorn, en permanent synkronmotor. Av effektivitetsskäl sker drivningen framförallt via bakaxeln.

Om föraren kräver mer effekt än den bakre motorn kan erbjuda, fördelas drivningen till den främre asynkronmotorn och framaxeln. Det sker även prediktivt redan innan halkan uppträder under isiga förhållanden, vid snabb kurvtagning eller om bilen under- eller överstyr. Den bakre elmotorn har en effekt på 150 kW och vridmoment på 310 newtonmeter medan den främre motorn levererar upp till 75 kW och 150 Nm till framhjulen.  Systemeffekten är 225 kW.  Batterienheten under passagerarutrymmet lagrar 82 kilowattimmar, vilket ger en räckvidd på över 450 kilometer enligt WLTP-standarden. Laddningen sker med maximalt 125 kilowatt och det tar då drygt 30 minuter att nå 80 procent av den totala kapaciteten.

Receptet för att nå maximal räckvidd omfattar betydligt mer än ett batteri med hög kapacitet. Audi Q4 Sportback e-tron concept är utvecklad för att vara så effektiv som möjligt med ett luftmotstånd på låga 0,26, vilket är 0,01 lägre än i den motsvarande suven. Båda modellerna har också ett sofistikerat energiåtervinningssystem som nyttjar alla tillfällen för att optimera räckvidden. Dessutom bidrar det avancerade värmereglersystemet för drivlinan och batteriet med värmepump.

Sportig och exakt körkänsla

En nyckelfaktor till den sportiga karaktären är den låga tyngdpunkten och att högvoltsbatteriet är anpassat till dimensionerna i Audi Q4 Sportback och placerat mellan axlarna i form av ett lågt brett block under passagerarutrymmet. Batterisystemet väger 510 kilo, vilket gör att tyngdpunkten i Audi Q4 Sportback e-tron concept är på motsvarande nivå som på en sedan med konventionell drivlina. Axellastdistributionen är perfekt balanserad nära 50:50. Framhjulen har en MacPherson-upphängning med adaptiva dämpare medan bakhjulen är upphängda i en multilänkaxel med separata fjädrar och adaptiva dämpare.

MEB – den modulära elbilsplattformen

MLB och MQB, de två arkitekturerna för längdsmonterade- respektive tvärmonterade motorer har bidragit till stora framgångar i alla segment inom Audi och Volkswagen-koncernen. Hittills har de primärt varit designade för förbränningsmotorer medan MEB-plattformen är utvecklad enbart för elbilar. Axlar, drivlina, axelavstånd och samspelet mellan alla komponenter är utvalt och anpassat för eldrift.  Placeringen av den stora batterienheten och geometrin kan därför optimeras utan att ta hänsyn till andra drivkoncept. Samtidigt öppnar MEB för stora synergier. Plattformen tjänar framförallt som bas för elbilar i den volymstarka A-klassen. Den bästa tekniken som är tillgänglig kan därför utvecklas gemensamt för alla märken och användas i många olika elbilar. MEB möjliggör därför ett genombrott för elbilar även i det priskänsliga kompaktsegmentet.

Elbilsoffensiv: fler än 20 elbilar till 2025

I samband med världspremiären av Audi e-tron i september 2018 lanserade Audi sin elektrifieringsoffensiv. 2025 planerar Audi at ha över 20 helt eldrivna modeller på de viktigaste marknaderna och räknar med att laddbara modeller skall stå för ca 40 procent av försäljningen globalt. Utöver suvarna e-tron och e-tron Sportback kommer det att finnas en bred palett med klassiska karosser som Avant och Sportback. Modellprogrammet kommer att omfatta varje relevant marknadssegment från kompaktklassen till lyxbilsklassen.

Se fler bilder och filmer på:https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/the-audi-q4-sportback-e-tron-concept-12947#gallery