07 jun 2022 | Pressmeddelande

CUPRA presenterar sin vision och nya modeller fram till 2025

Internationell media, partners, representanter från Volkswagen-koncernen samt medlemmar av aktieägarfamiljerna Piëch och Porsche deltog i CUPRAs "the Unstoppable Impulse"-event i Terramar, Spanien, där varumärket presenterade sin framtidsvision och nya modeller fram till 2025.

  • Nya modeller för en ny era med tre nya elektrifierade modeller till 2025: CUPRA Terramar*, CUPRA Tavascan* och CUPRA UrbanRebel*
  • CUPRAs målsättning: att sälja 500 000 bilar per år, global expansion till nya marknader och att gå in i nya segment
  • CUPRA avslöjade också en glimt av framtidens versioner av nuvarande modellprogram

Terramar, Spanien, 7 juni 2022, CUPRA avslöjar sina spännande planer för framtiden, med nya modeller för en ny era. Tillbaka i Terramar, Spanien, där allt började för fyra år sedan för att presentera början på nästa kapitel.

Hittills har varumärket levererat nära 200 000 bilar samtidigt som dess omsättning har vuxit från 430 miljoner euro 2018 till nästan 2,2 miljarder euro 2021, långt över alla förväntningar. Och i år avser CUPRA att fördubbla sin försäljning, omsättning och sitt globala nätverk av CUPRA Masters och CUPRA City Garage.

År 2025 kommer CUPRA befinna sig i en ny era med tre nya elektrifierade modeller – CUPRA Terramar*, CUPRA Tavascan* och CUPRA UrbanRebel* – samt nya versioner av det nuvarande modellprogrammet.

”Ikväll visar vi upp hela utbudet av nästa generation modeller från CUPRA som ska lanseras fram till 2025”, säger Wayne Griffiths, VD för CUPRA. "På sikt är vårt mål att leverera 500 000 bilar per år, fortsätta vår globala expansion och att gå in i nya segment. Vår CUPRA tribe ska få allt detta att hända, det är människorna som räknas. För i slutändan är det människorna som skapar varumärket."

The Unstoppable Impulse event hölls i Terramar, Spanien, internationell media, partners och CUPRA-ambassadörer som Ballon d'Or och ledande FIFA-fotbollsspelaren Alexia Putellas fanns på plats. Representanter från Volkswagen-koncernen samt medlemmar av aktieägarfamiljerna Piëch och Porsche deltog också i eventet.


CUPRAs fantastiska resa

CUPRA lanserades 2018 med ambitionen att återskapa modern sportighet och för att utmana status quo.

CUPRA Ateca blev den första modellen från CUPRA som förkroppsligade ambitionen. En unik modell i sitt segment.

Två år senare lanserade varumärket ”King of Leons”, CUPRA Leon. Tack vare sina kraftfulla laddhybridmotorer var detta märkets första modell med ett brett utbud av attraktiva drivlinor och den första eldrivna CUPRA-modellen.

Därefter kom den första fristående modellen, CUPRA Formentor. Crossover-SUV:en har varit en enorm succé med nästan 100 000 exemplar levererade globalt hittills och är nu företagets mest sålda modell.

Och så kom CUPRA Born. Den första 100% eldrivna bilen, en perfekt matchning av eldrift och prestanda. Men bilarna är bara en del av historien.

En av de viktigaste delarna i CUPRAs framgång är CUPRA Tribe.

”CUPRA Tribe speglar dagligen essensen av vårt märke: Utmanande attityd, rebelliskt sinne och okonventionellt mindset”, säger Antonino Labate, Director of Strategy, Business Development and Operations på CUPRA. "Idag presenterar vi den senaste medlemmen i CUPRA Tribe: TV Boy. Med ett rebelliskt sinne som överskrider gränser för att inspirera nästa generation genom sin konst."

Nu blickar CUPRA in i framtiden med nya modeller för en ny era.


CUPRA Terramar*: märkets första elektrifierade SUV

Laddhybridtekniken har visat att elektrifiering är en del av CUPRAs DNA, och utbudet av bilar som drar fördel av denna teknik har vuxit till att omfatta en stor del av märkets modellutbud. Men CUPRA tar det hela ett steg längre.

Under 2024 kommer utbudet av laddhybridmodeller att erbjuda ännu fler alternativ och ännu längre räckvidd.

CUPRA Terramar, en sportig SUV som är en hyllning till Terramar, kombinerar djärva proportioner med slående design. Denna emotionella, sportiga laddhybrid-SUV kommer att positionera sig i SUV-segmentets ”hot-spot”, det snabbast växande segmentet i Europa. Den kommer att tillverkas i Ungern vid Audis anläggning i Györ.

CUPRA Terramar kommer att erbjudas i ICE-versioner och en ny generation av laddhybriddrivlinor som ger en elräckvidd på ca 100 km.

e-HYBRID-serien fokuserar på prestanda och modern sportighet och är en del av CUPRAs elektrifieringsresa.

"Det var i Terramar allt började för CUPRA. Vår nya sportiga laddhybrid-SUV kombinerar på ett perfekt sätt djärva proportioner med en lång, slående motorhuv, hajnosen betyder banbrytande motstånd och en vilja att vinna", säger Jorge Diez, designchef på CUPRA. "Med föraren i åtanke erbjuder vi en unik upplevelse med den senaste tekniken, tack vare det förarorienterade interiörkonceptet. Sammantaget en 4,5 meter lång SUV med CUPRA DNA redo att skaka om ett av de mest konkurrenskraftiga segmenten."


CUPRA Tavascan*: drömmen blir sann

Nästa steg på resan är CUPRA Tavascan*. Bilen är ett uttryck för CUPRAs elektrifierade vision och kommer att vara trogen konceptbilen från 2019. Varav några designdetaljer hintades på 2021 års CUPRA Tavascan Extreme E Concept. CUPRA Tavascan* fångar inte bara visionen om modern elektrifiering, den globaliserar också märket och tar CUPRA till nya marknader. Modellen lanseras under 2024.


CUPRA UrbanRebel*: utmanar konventioner och väcker känslor

2025 kommer CUPRA att lansera UrbanRebel* - en eldriven stadsbil – på marknaden. En bil som kommer att ta CUPRA långt utanför sina traditionella gränser. UrbanRebel* drivs av känslor, är designad och utvecklad för en mer rebellisk elektrifierad värld.

Den framhjulsdrivna Urban Electric Car använder Volkswagen-koncernens MEB Small-plattform för att leverera en emotionell, högpresterande stadsbil.

"CUPRA UrbanRebel kommer att bli det största projektet för vårt företag under de kommande åren, eftersom den är nyckeln till vår transformation som ett helt elektriskt varumärke. Vi leder utvecklingen, fordonsfamiljen som kommer att demokratisera hållbar mobilitet i staden, för flera märken inom Volkswagen-koncernen”, säger Dr. Werner Tietz, chef för forskning och utveckling på CUPRA.

Det 4,03 m långa modellen är en ”hero-modell” inom hållbarhet och integrerar avancerade återvunna och biobaserade material för att tänja på gränserna för vad som är möjligt att uppnå och leverera ett mer medvetet fordon. Genom att kombinera tillverkningsmetoder som 3D-print och 3D-stickning med parametrisk design förbättrar man prestanda och kvalitetsupplevelse.

Lättviktsdesign både utvändigt och invändigt hjälper bilens elmotor på 226 hk (166 kW) och batteripaket att ge elbilen Urban Electric Car en acceleration från 0 till 100 km/h på bara 6,9 sekunder och en räckvidd på upp till 440 km (range versionen).

CUPRA UrbanRebel*, som designats och utvecklats i Barcelona, kommer att lanseras 2025. Tillverkningen av bilen planeras i Martorell, under förutsättning att det strategiska projektet för ekonomisk återhämtning och omställning av industrin (på spanska, PERTE) för elbilar och uppkopplade bilar (på spanska, VEC) genomförs.

"UrbanRebel* är mer än bara en CUPRA-bil. Det är denna modell som kommer att demokratisera eldriven mobilitet i staden. Känslomässig, attraktiv och rolig att köra och samtidigt tillgänglig. Vi bevisar att elbilar inte behöver vara tråkiga. Det här blir nästa generations insteg i vårt modellprogram." sade Wayne Griffiths under Impulse-eventet.

Med projektet Future: Fast Forward har företaget samlat en grupp av 62 nationella och internationella partners för att omvandla Spanien till ett europeiskt nav för eldriven mobilitet.

Och för bara några veckor sedan, tillsammans med Volkswagen Group och Future: Fast Forward-partners, presenterade företaget ett projekt för att investera 10 miljarder euro för att elektrifiera Spanien. Detta är den enskilt största industriinvesteringen i Spaniens historia.

"Vi vet exakt vad vi vill uppnå: och jag kan lova dig att det inte kommer bli tråkigt. Varje enskild modell vi lanserar kommer att vara ett steg framåt på vår resa", säger Wayne Griffiths. "Vi kommer att förbli trogna oss själva och vara autentiska, detta är andan hos CUPRA tribe. Vi kommer att göra detta enligt CUPRA, som vi alltid har gjort. Framtiden är elektrisk. Framtiden är CUPRA.”

Under Impulse-eventet avslöjade också CUPRA en glimt av framtidens versioner av det nuvarande modellprogrammet (CUPRA Leon, CUPRA Formentor och CUPRA Born).

*Dessa bilar är ännu ej till försäljning, direktiv 1999/94/EG gäller därför inte.