Kamouflerad Cayenne Electric ger inblick i prestanda och praktiska funktioner
Världsomspännande tester av nya Porsche Cayenne är i full gång. Som en del av finjusteringen av den andra helt elektriska SUV-modellen från Porsche skickades en nästan produktionsklar prototyp ut på ett rekordsamlaruppdrag – och gav samtidigt en inblick i Cayenne Electrics höga användbarhet.
I över 20 år har Porsche Cayenne kännetecknats av sin unika mångsidighet. Den helt eldrivna versionen bygger vidare på detta och förenar prestanda, användbarhet i vardagen, komfort på långa sträckor och terrängegenskaper bättre än någonsin. Porsche bjuder nu på en försmak av detta, långt före lanseringen av Cayenne Electric, som en del av en filmproduktion i England.
Aktiv fjädring säkerställer stabilitet och precision för ett nytt rekord
Porsche visade upp den höga prestandapotentialen hos sin kommande helelektriska SUV på en historisk plats: vid Shelsley Walsh Hill Climb, som har körts sedan 1905 och därför är ett av världens äldsta motorsportevenemang, deltog en prototyp i ett filmprojekt i nära anslutning till deltagarna i British Hillclimb Championship. Gabriela Jílková, simulator- och utvecklingsförare för TAG Heuer Porsche Formel E-teamet, körde den kamouflerade Cayenne Electric-prototypen uppför asfaltsbacken, som på sina ställen är endast tre och en halv meter bred, har en brant lutning på upp till 16,7 procent och är totalt 1 000 yards (914 meter) lång. Hon lyckades med besked: på sitt allra första försök slog Jílková den tidigare rekordtiden för SUV-modeller med mer än fyra sekunder. "Banan är utmanande och förlåter inte misstag“, sa hon efteråt. "Det finns inga avåkningszoner och begränsat med utrymme för korrigeringar. Men den aktiva fjädringen ger nya Cayenne enorm stabilitet och precision. Jag kände mig helt trygg hela tiden."
Cayenne Electric var utrustad med Porsche Active Ride, som Porsche kommer att erbjuda i den elektriska SUV:en i framtiden. Det aktiva chassit håller hela tiden karossen på en jämn nivå, även vid dynamiska broms-, styr- och accelerationsrörelser, och ger perfekt kontakt med vägen genom en balanserad fördelning av hjultrycket. ”Porsche Active Ride utökar avsevärt spannet mellan kördynamisk prestanda och åkkomfort i nya Cayenne”, säger Michael Schätzle, Vice President för produktlinjen Cayenne.
Utöver rekordtiden på 31,28 sekunder orsakade ytterligare en siffra uppståndelse i Shelsley Walsh: Den första mätpunkten, 60 yards (18,3 meter) efter startlinjen, passerades efter endast 1,94 sekunder. Endast ensitsiga tävlingsbilar med speciellt konstruerade däck av slicks-typ klarade motsvarande bedrift under eventet, vilket ger en uppfattning om de exceptionella accelerationsegenskaperna hos den nya helt eldrivna SUV:en från Porsche, som var utrustad med konventionella sommardäck. Schätzle försäkrar att den slutgiltiga finjusteringen av Cayenne Electric fortfarande är i full gång inför lanseringen, ”Men drivkraften och utrustningen hos rekordbilen är redan på produktionsnivå”.
Robust system möjliggör släpvagnsvikt i nivå med bilar med förbränningsmotor
I England gav Porsche inte bara en första inblick i prestandan hos Cayenne Electric, utan även i dess användbarhet i vardagen. Den brittiska TV-presentatören Richard Hammond använde den kamouflerade prototypen i en filminspelning för att transportera en mer än 100 år gammal och över två ton tung klassiker från sin verkstad i Hereford till sitt garage. Trots att den totala släpvagnsvikten uppgick till cirka tre ton klarade Cayenne Electric uppgiften helt utan besvär, enligt Hammond: ”Vi drog på en hel del vikt, men det märktes inte – Cayenne klarade det utan ansträngning.”
Porsche har konstruerat Cayenne Electric så robust avseende kaross, drivning och värmestyrning av högspänningssystemet att SUV:en uppfyller alla krav för att vara en av de första elbilarna i världen med en släpvagnsvikt på upp till 3,5 ton, beroende på konfiguration, och även för att erhålla godkännande för det – precis som den nuvarande Cayenne med förbränningsmotor. ”Våra kunder har alltid uppskattat Cayennes höga användbarhet”, fortsätter Schätzle. ”Därför ville vi inte kompromissa vid utvecklingen av den helt eldrivna modellen.”
Nya måttstockar för prestanda genom elektrifiering
”Våra kunder kommer också att ha kraftfulla och effektiva förbränningsmotorer och hybridmodeller till sitt förfogande långt in i det kommande decenniet, samtidigt fortsätter vi att utveckla den nuvarande modellgenerationen till hög kostnader”, säger Schätzle. "Vi kan dock bara uppnå den prestandanivå som nu visats offentligt för första gången i England med hjälp av den potential som finns i elektrifiering. Cayenne Electric kommer att sätta nya standarder – utan att kompromissa med användbarhet och praktiska egenskaper."
Porsche planerar ännu en offentlig uppvisning i England med Shelsley Walshs rekordhållar-SUV: Den iögonfallande kamouflerade prototypen visas upp på Goodwood Festival of Speed den 10-13 juli 2025. Filmen med Richard Hammond och Cayenne Electric kan ses på Porsche Newsroom.